جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۶
می‌خواهیم صرفاً گزینه‌های هم قیمت را رودرروی یکدیگر قرار دهیم تا از لحاظ تجهیزات، قیمت و مشخصات فنی با یکدیگر قیاس شده و درنتیجه امکان انتخاب بهتری برای خریداران فراهم گردد.
کد خبر: ۲۱۵۵۷
پژو 207 بخریم یا سایپا کوییک؟

تیتر 20 - همان‌طور که گفته شد، ازاین‌پس تصمیم داریم طی سری مطالبی تحت عنوان دوراهی به مقایسه‌های کوتاه و ساده‌ای بین خودروهای هم قیمت داخلی بپردازیم. البته در این مطلب قصد مقایسهٔ حرفه‌ای را نداریم چراکه چنین امکانی بدون بررسی خودروها از نزدیک و در دنیای واقعی وجود ندارد، بلکه می‌خواهیم صرفاً گزینه‌های هم قیمت را رودرروی یکدیگر قرار دهیم تا از لحاظ تجهیزات، قیمت و مشخصات فنی با یکدیگر قیاس شده و درنتیجه امکان انتخاب بهتری برای خریداران فراهم گردد. لازم به ذکر است که در سری مطلب دوراهی ملاک مقایسه صرفاً قیمت است و بنابراین ممکن است دو خودرو در یک کلاس قرار نداشته باشند. با این مقدمه به سراغ قسمت دیگری از این سری مطالب می‌رویم که به دو هاچ‌بک ایرانی و نسبتاً جدید بازار کشور یعنی سایپا کوییک و پژو 207 اختصاص دارد.

پژو 207

خودرویی که تحت نام پژو 207 در ایران شناخته می‌شود در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ همان پژو 206 است که توسط شعبهٔ برزیلی پژو صورت گرفته است. این خودرو طی چند سال گذشته توسط ایران‌خودرو به تولید رسید و در مقطعی به دلیل تحریم‌ها تولید آن متوقف شد اما چند وقتی است که دوباره تولید پژو 207 با تغییرات و به‌روزرسانی‌هایی آغاز شده است. 207 جدید در بیرون به چراغ‌ها و آینه‌های جدید و در داخل به نمایشگر لمسی هفت اینچی و غربیلک فرمان جدید با دکمه‌های کنترلی مجهز شده است. در زیر کاپوت این هاچ‌بک ایرانی همان پیشرانهٔ آشنای 1600 سی‌سی TU5 قرار دارد که طبق گفتهٔ ایران‌خودرو 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای انتقال این نیرو دو گیربکس مختلف شامل پنج سرعتهٔ دستی و چهار سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. برای سنجیدن مصرف سوخت نیز به اعداد اعلامی سازندگان مراجعه کرده‌ایم که بر این اساس مصرف سوخت ترکیبی 207 با پیشرانهٔ حجیم‌تر و البته قدرتمندتر از کوییک کمتر است. در بحث کیفیت نیز با نگاهی به گزارش ارزشیابی خودروها توسط سازمان بازرسی کیفیت می‌توان 207 اتوماتیک را با چهار ستارهٔ کیفیت مشاهده کرد که بنابراین از نگاه این سازمان این ماشین یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای تولید داخل است هرچند که شاید در عمل این‌گونه نباشد. ایران‌خودرو چند وقتی است که نسخهٔ سدان 207 را هم معرفی کرده و به تارگی فروش و تولید آن‌را هم آغاز کرده است ولی هنوز قیمت آن مشخص نیست.

سایپا کوییک

کوییک در اصل نسخهٔ هاچ‌بک ساینا است که پایه و اساس آن نیز به تیبا بازمی‌گردد. این یعنی در زیر این پوستهٔ متفاوت و کراس مانندِ کوییک، در اصل همان تیبای 25 میلیونی قرار دارد. درهرحال این خودرو در بیرون تغییرات نسبتاً جامعی را تجربه کرده که نمایی متفاوت و تا حدودی زیباتر از دیگر خویشاوندانش بدان بخشیده است. کوییک از همان موتور 1.5 لیتری هشت سوپاپ تیبا استفاده می‌کند که 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین این هاچ‌بک ایرانی از لحاظ فنی کاملاً مغلوب رقیب ایران‌خودرویی خود می‌شود درحالی‌که از سوی دیگر مصرف سوخت بیشتری هم دارد. انتقال نیرو در کوییک هم مانند 207 توسط دو گیربکس مختلف صورت می‌گیرد که یکی پنج سرعتهٔ دستی و دیگری اتوماتیک CVT است. در مورد کیفیت اما این هاچ‌بک جدید سایپا هنوز توسط شرکت بازرسی کیفیت موردبررسی قرار نگرفته است ولی با توجه به اینکه تیبا و ساینا هردو تنها موفق به کسب یک ستارهٔ کیفیت شده‌اند می‌توان گفت کوییک از لحاظ کیفی هم در پس پژو 207 قرار می‌گیرد. سایپا قصد دارد کوییک را در سه تیپ مختلف عرضه کند که یکی دستی و دو تیپ دیگر اتوماتیک هستند و تجهیزات و آپشن‌های کامل تنها در تیپ اتوماتیک بالایی با نام پلاس ارائه می‌شود. تجهیزات ذکر شده در جدول زیر نیز متعلق به همین تیپ پلاس هستند که بنابراین از این لحاظ کوییک کاملاً توانایی رقابت با 207 را دارد.

 تجهیزات 


پژو 207

سایپا کوییک

دو ایربگدارددارد
کروز کنترلدارددارد
ترمز ABS و EBDدارددارد
پایش فشار بادندارددارد
هشدار سرقتدارددارد
قفل اتوماتیک درهادارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
استارت دکمه‌ایندارددارد
ورود بدون کلیدندارددارد
کامپیوتر سفریندارددارد
دماسنج بیروندارددارد
فرمانهیدرولیکالکتریکی
تهویه اتوماتیکدارددارد
آینه‌های جانبی برقیدارددارد
دی‌لایتدارددارد
نمایشگر لمسیدارددارد
ناوبریدارددارد
بلوتوثدارددارد
دوربین دید عقبدارددارد
رینگ آلومینیومیدارددارد

جمع‌بندی

در جمع‌بندی نهایی مقایسهٔ این دو هاچ‌بک ایرانی باید به قیمت آن‌ها توجه کرد یعنی جایی که نسخهٔ اتوماتیک و فول آپشن سایپا کوییک در برابر نسخهٔ دستی پژو 207 قرار می‌گیرد؛ بنابراین کسانی که خواهان نسخهٔ اتوماتیک 207 باشند باید 7.5 میلیون تومان بیشتر نسبت به کوییک اتوماتیک پرداخت کنند. این در حالی است که قیمت 207 اتوماتیک به‌تازگی دو میلیون تومان افزایش را تجربه کرده است. درهرحال نظر شما در رابطه با این دو خودرو چیست؟ پژو 207 قوی‌تر و باکیفیت‌تر اما گران‌تر را برتر میدانید یا کوییک پر آپشن و ارزان‌تر ولی کم‌کیفیت و ضعیف‌تر را؟

مشخصات فنی


پژو 207

سایپا کوییک

پیشرانه1.6 لیتری 16 سوپاپ1.5 لیتری 8 سوپاپ
قدرت105 اسب بخار87 اسب بخار
گشتاور142 نیوتن متر128 نیوتن متر
گیربکس دستی5 سرعته5 سرعته
گیربکس اتوماتیک4 سرعتهCVT
محور محرکجلوجلو
مصرف سوخت6.6 لیتر (ترکیبی)7 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک50 لیتر41 لیتر
طول3.90 متر3.99 متر
فاصلهٔ محوری2.44 متر2.41 متر
وزن1054 کیلوگرم1065 کیلوگرم
رینگ و لاستیکR14-185R14-185
ترمز جلودیسکی خنک‌شوندهدیسکی خنک‌شونده
ترمز عقبدیسکیکاسه‌ای
قیمت دستی42,900,000 تومان32,900,000 تومان
قیمت اتوماتیک49,500,000 تومان42,000,000 تومان

/پدال
برچسب ها: مقایسه خودروها
ارسال نظرات
موضوعات روز