جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
اگردرآمد بانک‌ها از بخش خدمات به‌خصوص خدمات روی درگاه‌های الکترونیکی بهبود یابد، بانک‌ها به شیوه مناسب تری از بانکداری رو خواهند آورد و در این مسیر، رقابت بانک‌ها از تلاش برای جذب سپرده و اعطای تسهیلات به سمت ارائه خدمات بهتر و متنوع‌تر سوق پیدا می‌کند.
کد خبر: ۲۱۶۳۳

لزوم تغییر رویکرد بانک‌ها به درآمدهای کارمزدی/ بانك هاي خارجي كارمزد محورند

تیتر20 - ارایه هر خدمتی با دریافت هزینه همراه است، در اين بين بانك نيز  به عنوان یک موسسه مالی باید برای تامین هزینه های خود در ازای خدمات قابل ارایه، هزینه و کارمزد دریافت کند.

 براي نمونه وقتي که چکی برای وصول به بانک می رسد، کارمند بانک باید آن را به حساب واریز کند و یا در صورت نبود موجودی در حساب، برگشت بزند که این پروسه هم هزینه زمانی و هم نیروی انسانی دارد و باید به صورت کارمزد از سوی مشتری تامین شود اين هزينه ها در شرايط جديد بانكداري كه به سمت الكترونيكي شدن و كاهش نيروي انساني ميرود به صورت ديگر نمود پيدا ميكند كه هزينه پشتيباني، ‌به روز رساني نرم افزارها و ايجاد امنيت را به دنبال دارد. 

نرخ كارمزدها معقول شود
با توجه به اينكه سرمایه بانک ها از محل منابع دولتی و اختصاصی یا سپرده های مردمی است، بانک ها برای تامین هزینه های خود و همچنین پرداخت سود سهامداران و سپرده گذاران نیاز به درآمد دارند که این درآمد از محل تفاوت نرخ سود سپرده و تسهیلات و نهايتا کارمزدها تامین می شود هرچند كه اين نرخ نيز بعضا برای مشتریان پرکار همراه با تخفیف و یا به صورت رایگان در نظر گرفته مي شود که یک سیاست تشویقی است. با اين شرايط اگر نرخ کارمزد بانکی معقول نباشد، بانک برای تامین سود سهامداران خود مجبور است در كارهاي بنگاه داری شركت كند که تاييد شده نيست بنابراین اگر نرخ کارمزدها معقول باشد، بانک ها هم فشار کمتری برای بالا بردن نرخ سود تسهیلات خواهند داشت.

مقایسه سهم کارمزدهای خدمات بانکی در ایران و سایر کشورها
بانک به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی برای پاسخگویی به سهامداران باید سودآور باشد، از این رو برای سودآوری بانک باید راه‌های عمده کسب درآمد را شناسایی کرد.

بررسی مقایسه‌ای بين برخی بانک‌های دولتی ایران و تعدادی از بانک‌های مطرح بین‌المللی نشان می‌دهد متوسط سهم کارمزد دریافتی به درآمدهای حاصل از سود تسهیلات در بانک‌های خارجی نزدیک به پنج برابر بانک‌های ایرانی است.

 البته موضوع ناچیزبودن کارمزد خدمات در بانک‌های کشور سال‌ها است که مورد اعتراض مدیران بانکی قرار دارد و حتی بانک مرکزی نیز به پایین بودن این نرخ در مقایسه با هزینه ارائه خدمات در داخل همچنین در مقایسه با میزان کارمزد خدمات در بانک‌های خارجی اذعان دارد.

اغلب بانک‌های مطرح بین‌المللی نیز، مبنای درآمدشان را براساس دریافت کارمزد خدمات قرار داده و بخش عمده سودآوری خود را مدیون این کارمزدهای دریافتی هستند. 

در حالی که بانک‌های ایرانی بابت بسیاری از امور و خدمات بانکی یا کارمزدی دریافت نمی‌کنند یا مبلغی بسیار اندک از این بابت دریافت می‌کنند. 

به نظر می‌رسد اگر تصمیمات صحیحی در این خصوص گرفته شود و با تغییر رویکرد، درآمد بانک‌ها از بخش خدمات به‌خصوص خدمات روی درگاه‌های الکترونیکی بهبود یابد، بانک‌ها به شیوه مناسب تری از بانکداری رو خواهند آورد و در این مسیر، رقابت بانک‌ها از تلاش برای جذب سپرده و اعطای تسهیلات به سمت ارائه خدمات بهتر و متنوع‌تر سوق پیدا می‌کند.

 البته باید این نکته مد نظر قرار گیرد که در مورد خدمات الکترونیکی منظور تنها افزایش یا کاهش کارمزد این خدمات نیست، زیرا از آنجا که مبالغ این کارمزدها از بانک‌ها اخذ می‌شود، صرف کاهش یا افزایش قیمت این کارمزدها در تسویه نهایی بین بانک‌ها تاثیر چندانی نخواهد داشت.

اگر مسئولين بتوانند رویکرد متفاوتی اتخاذ کنند که بانک‌ها به‌جای تمرکز روی درآمدهای حاصل از تسهیلات، درآمدهای مناسبی از محل خدمات کارمزدی داشته باشند، می‌توان امیدوار بود که به مرور کسب‌وکار بانکداری پوياتر شود تا هم بانک‌ها متضرر نشوند و پاسخگوی سهامداران خود باشند و هم اقتصاد کشور بتواند از جریان نقدینگی مناسب برخوردار شود.

بانک ایران زمین معتقد است بازنگری در کارمزدهای بانکی ضروری است
در يادداشتي كه از هادی قدیمی نایب رئیس هیات مدیره بانک ایران زمین چندی پیش منتشر شده است وي به بررسی وضعیت بانکداری کشور پرداخته و  معتقد است با توجه به اينكه اقتصاد ایران، بانک محور است و بار توسعه اقتصادی را سیستم بانکی به تنهایی بر دوش می‌کشد، نيازمند درآمد براي ارائه خدمات بيشتر است چراكه بانک‌های دولتی و خصوصی برای ادامه حیات به جز سرمایه‌های ورودی به درآمد نیز نیاز دارند که این درآمدها توسط کارمزدها به دست می‌آید.

سید محمد حسین استاد مدیر روابط عمومی بانک ایران زمین در اين راستا به خبرنگار تيتر20 عنوان كرد: صدور چک‌های بانکی، انتقال پول توسط بانک یا دستگاه‌های خودپرداز و البته POS ها و ضمانت نامه‌ها از جمله خدماتی هستند که بانک‌ها می‌توانند از طریق کارمزدهای وارده بر آن درآمدزایی کنند اما میزان کارمزدهای بانکی در سال های اخیر بدون هیچ تغییری مانده است و این در حالی است که هزینه فعالیت بانکی در کشور سالانه در حال افزایش است.

وي ادامه داد: چاپ دسته چک و انواع فیش‌ها و مرسولات بانکی هزینه براست و این هزینه ثابت نبوده و بانک‌ها با رویکرد دیجیتال و ارائه خدمات بانکی الکترونیک هزینه مردم و مشتریان خود را برای استفاده از خدمات بانکی کاهش داده و خود برای راه اندازی این بسترها بسیار هزینه می‌کنند.

وي در خصوص اين هزينه ها تشريح كرد: کارمزدی که از خرید از دستگاه‌های POS گرفته می شود هیچ نفعی برای بانک‌ها ندارد و تنها هزینه بر است. 

یعنی بررسی دستگاه‌ها و خدمات به دارندگان این دستگاه‌ها از وظایف بانک‌ها است در صورتیکه کارمزدی از این دستگاه دریافت نمی‌شود.

استاد ادامه داد: همه ي اقداماتي كه بانك در سيستم الكترونيكي انجام مي دهد اگرچه سبب كاهش نيروي انساني مي شود اما از سوي ديگر هزينه هاي سنگين ديگري را به بانك تحميل مي كند.

در لحظه انجام شدن تمام خدمات بانكي نيازمند نرم افزارها و سخت افزارهاي نويني است كه بايد مستمر به روز رساني شود و هزينه سنگيني دارد.

این کارشناس بانکی افزود: پشتيباني اين نرم افزار ها و امنيت سازي براي جلوگيري از هك شدن سيستم ها خدماتي است كه نيازمند سرمايه براي بانك ها است و راه درآمد زايي آن افزايش كارمزدهاست همانطور كه در تمامي بانك هاي جهاني نيز با توجه به كارمزد محور بودن صورت مي گيرد. 





ارسال نظرات
موضوعات روز