پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷
یادداشت
محسن قاسم جهرودی مدیرعامل سایپا در شرایطی انضباط مالی و رعایت عدالت و انصاف در پرداخت ها را در اولویت اهداف خود قرار داده که این موضوع در صورت محقق شدن، می تواند دستاوردهای بزرگی را برای دومین خودروساز بزرگ کشور داشته باشد.
کد خبر: ۲۱۷۸۷
نظم مالی در سایپا و ارتقای قطعه سازی

تیتر 20 - محسن قاسم جهرودی مدیرعامل سایپا در شرایطی انضباط مالی و رعایت عدالت و انصاف در پرداخت ها را در اولویت اهداف خود قرار داده که این موضوع در صورت محقق شدن، می تواند دستاوردهای بزرگی را برای دومین خودروساز بزرگ کشور داشته باشد.

در این بین به نظر می رسد بخشی از اهداف مالی جدید در سایپا، به مطالبات قطعه سازان مربوط می شود. در حال حاضر یکی از بزرگترین چالش های موجود در زنجیره خودروسازی کشور، مطالبات قطعه سازان است، مطالباتی که کمیت و کیفیت در صنعت قطعه را دچار مشکل کرده است. طبق آخرین آمار، حجم مطالبات قطعه سازان به حدود 10 هزار میلیارد رسیده و 40 درصد از این رقم به بدهی معوق خودروسازان مربوط می شود. 60 درصد باقیمانده نیز مطالباتی است که باید بین 30 تا 120 روز به قطعه سازان پرداخت شود.

آن طور که قطعه سازان می گویند، عدم تسویه حساب خودروسازان با آنها، یکی از موانع اصلی بر سر راه سرمایه گذاری های جدید در صنعت قطعه است و با این شرایط، توان ارتقای کیفی قطعات تقریبا وجود ندارد. با توجه به وجود این چالش، سیاست مالی جدید سایپا، اهمیت بسیار بیشتری پیدا می کند، زیرا منصفانه شدن پرداخت ها، نقدینگی قطعه سازان را بالا خواهد برد. طبعا با افزایش نقدینگی، بهانه قطعه سازان مبنی بر بی پولی، کمرنگ و مجاب به سرمایه گذاری های جدید خواهند شد.

نظم مالی در سایپا و ارتقای قطعه سازی

بدون شک، راه افتادن قطعه سازان به واسطه دریافت مطالبات شان از خودروسازها، می تواند به ارتقای کیفی قطعات نیز بیانجامد، موضوعی که هم به نفع مشتریان است و هم به سود خودروسازان. از طرفی، با توجه به وجود شاخ و برگ های نامنظم در سیستم مالی خودروسازان، اجرای کامل برنامه انضباط مالی در دومین خودروساز بزرگ ایران، می تواند در مجموع به حذف هزینه های اضافی و بهبود بیلان مالی سایپا شود.   

ارسال نظرات
موضوعات روز