پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
در سال گذشته ایرانی‌ها ۱۵ و نیم میلیون دلار کفش خارجی خریده‌اند و ۹۶.۶ میلیون دلار کفش صادر کرده‌اند که نیمی از این صادرات به عراق بوده و پس از آن افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان و سوریه عمده‌ترین خریداران کفش ایرانی بوده‌اند.
کد خبر: ۲۱۸۴۲
کدام کشورها پا در کفش ایرانی‌ می‌کنند؟

تیتر 20 - در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ شرایط بازار کشور با افت و خیزی نسبی همراه بوده و در نهایت نه رشد آنچنانی را تجربه کرده و نه کاهش قابل توجهی داشت.

اما در شرایطی که در سال ۱۳۸۵ حجم صادرات این بخش بالغ بر ۱۸ هزار تن و ارزش آن بیش از ۷۴ میلیون دلار بود، این رقم پس از گذشت ۱۰ سال به ۱۷.۸ هزار تن رسید که نسبت به سال ۸۵ از نظر حجمی کاهش داشته اما از نظر ارزش در این سال‌ها بیش از ۲۴ میلیون دلار بر ارزش صادرات کفش ایرانی افزوده شده است.

د ر سال گذشته عراق، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان و سوریه عمده بازارهای وارداتی کفش ایرانی بوده است. البته در سال‌های قبل کشورهای دیگری مانند گرجستان، ازبکستان و کویت نیز از بازارهای وارداتی کفش ایرانی بودند.

اما در ۱۰ سال گذشته بیشترین حجم صادرات وزنی را در سال ۱۳۸۶ مشاهده کرده‌ایم. در این سال بالغ بر ۲۱ هزار و ۴۴ هزار تن کفش به ارزشی بالغ بر ۸۳ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شد اما بیشترین میزان ارزآوری صادرات کفش را می‌توان مربوط به سال ۱۳۹۴ دانست. نکته جالب اینکه در این سال با وجود اینکه حجم صادرات در کمترین حد آن در ۱۰ سال گذشته قرار داشت، ارزش آن بیش از همیشه بوده و بر این اساس به ازای صادرات ۱۵ هزار تن کفش بالغ بر ۱۴۴ میلیون دلار ارز عاید کشور شده است.

در سال گذشته بالغ بر ۵۵.۴ درصد از کفش‌های ایرانی به مقصد عراق صادر شده و ۲۳.۴ درصد از آنها به افغانستان رفت. همچنین ۶.۲ درصد کالاهای صادراتی این بخش به آذربایجان، ۲.۹ به ترکمنستان و ۲.۱ درصد به سوریه ارسال شده است.

ایرانی‌ها پارسال ۱۵.۵ میلیون دلار کفش خارجی خریدند

اما در این سال‌ها از نظر واردات کفش هم وضعیت نسبتا یکنواختی را طی کرده‌ایم. طی سال گذشته بالغ بر ۱۳۰۰ تن کفش از کشورهای چین، امارات، ترکیه، آلمان و ایتالیا وارد کشور شده است که ارزش واردات این بخش بالغ بر ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده است.

همچنین در ۱۰ سال گذشته بیشترین میزان واردات کفش از نظر واردات وزنی به ۱۳۸۶ مربوط می‌شود که در این سال بالغ بر ۵۲۵۰ تن کفش به ارزشی حدود ۱۸ میلیون دلار وارد کشور شده است. البته در سال ۱۳۸۷ ارزش واردات این بخش به رقمی سه برابر سال ۱۳۸۶ رسیده و رکوردی بسیار بالا در سال‌های گذشته بر جای گذاشته است. بدین ترتیب در این سال با واردات ۲۲۰۰ تن کفش بالغ بر حدود ۵۲ میلیون دلار ارزش کشور بابت واردات این کالا خارج شد.

در سال‌های گذشته تایوان، فرانسه، لبنان، هنگ‌کنگ، تایلند، کره از جمله بازارهای صادراتی کفش به ایران بوده‌اند.

در سال ۲۰۱۶ میلادی در سراسر جهان بالغ بر ۱۲۴ میلیارد دلار صادرات انواع کفش صورت گرفته که عمده صادرکنندگان این بخش چین، ایتالیا، ویتنام، بلژیک و آلمان بوده‌اند.

چوب‌هایی که لای چرخ کفش ایرانی قرار دارد

اما در سال‌های گذشته صنعت کفش کشور در حوزه صادرات با مشکلات متعددی مواجه بوده که از جمله آنها می‌توان به واردات قاچاق غیر مجاز انواع کفش اشاره کرد. از سوی دیگر کیفیت نامطلوب برخی از تولیدات در مقایسه با استانداردهای جهانی، عدم وجود استراتژی‌های بازاریابی جهت صادرات، ضعف در تبلیغات و همچنین نداشتن مدیریت علمی در خصوص راهیابی به بازارهای هدف از جمله مشکلات پیش روی صادرات انواع کفش ایرانی به شمار می‌رود.

طبق آمارهای ارائه شده در صنعت کفش کشور ۴۹۴ واحد دارای پروانه صنعتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت مشغول فعالیت هستند که اگر واحدهای تولیدکننده زیره را به این تعداد اضافه کنیم، در مجموع ۵۴۴ واحد به این امر اشتغال دارند. ۸۰۰۰ واحد نیز از اصناف مجوز فعالیت گرفته‌اند و از نظر موقعیت جغرافیایی حدود ۹۱ درصد واحدهای فعال در این بخش در پنج استان قم، تهران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و یزد مستقر هستند.

بدین ترتیب ۲۷۸ واحد در حوزه تولید انواع کفش‌های ورزشی و چرمی و ۲۱۶ واحد در تولید انواع کفش‌های پلاستیکی فعالیت دارند با این وجود همچنان سر راه تولید انواع کفش در ایران مشکلاتی مانند کمبود نیروهای متخصص، نداشتن مدیریت علمی و قدمت ماشین‌آلات و عدم استفاده از تکنولوژی‌های جدید وجود دارد./ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز