جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
تیتر20 بررسی می کند؛
مسکن در تهران نه فقط به عنوان یک نیاز عمومی برای خانواده ها، بلکه به عنوان محملی برای سرمایه گذاری هم تلقی می شود. از آن جا که چشم اندازی از امیدواری برای بهبود وضعیت آلودگی هوای تهران در حال حاضر متصور نیست، آیا باید در انتظار تاثیر این موقعیت بحرانی در بازار ملک تهران و کاهش قیمت آپارتمان مخصوصا در مناطق عمدتا آلوده باشیم؟
کد خبر: ۲۱۹۶۳
بار روانی آلودگی هوا بر بازار مسکن

تیتر20 - هنگام رانندگی در یکی از روزهای آلوده تهران، کافی است که به یکی از چشم انداز های مملو از دود و آلودگی دقت کنیم تا خانه های زیادی را ملاحظه کنیم که تا نیمه در ابری از دود فرو رفته اند. خانه هایی که در میان آن ها خانواده هایی نفس می کشند که شاید در بین شان کودکان، سالمندان و بیماران زیادی وجود دارند. 

اگر در نظر بگیریم که این وضعیت در تهران امروز یک امر استثنایی نیست و بخش عمده ای از روزهای سال شاهد وقوع چنین پدیده ای هستیم، بزرگی این مشکل بیشتر خودنمایی خواهد کرد. 

مساله قابل تامل این است که مسکن در شهر بزرگ تهران نه فقط به عنوان یک نیاز عمومی برای خانواده ها، بلکه به عنوان محملی برای سرمایه گذاری هم تلقی می شود. از آن جا که چشم اندازی از امیدواری برای بهبود وضعیت آلودگی هوای تهران در حال حاضر متصور نیست، آیا باید در انتظار تاثیر این موقعیت بحرانی در بازار ملک تهران و کاهش قیمت آپارتمان مخصوصا در مناطق عمدتا آلوده باشیم؟ 

پیش از این، درباره تاثیر فاکتور زلزله در شهر تهران نیز مبحثی را مطرح کردیم. حال اگر تصور کنیم که به مرور زمان و با عدم تکرار زلزله های موثر در اطراف تهران بار روانی مفهوم زلزله بر بازار مسکن تهران فروکش نماید؛ اما  از آن جا که آلودگی به یکی از واقعیت های دائمی و مکرر در کلان شهر تهران بدل شده است، کاهش بار روانی آلودگی بر بازار مسکن (اگر  چنین تاثیری وجود داشته باشد) متصور نیست. 

بار روانی آلودگی هوا بر بازار مسکن

اگرچه این مساله نیازمند تحقیقات میدانی است، اما هستند مراکز و مناطقی در شهر تهران که شاخص های آلودگی به مراتب بیشتر از سایر مناطق است و نباید از تاثیر این علت بر کاهش تقاضا و قیمت آپارتمان، حداقل در این مناطق، غافل بود. 

چندی پیش یکی از کارشناسان ، بر شکل گیری پدیده ای به نام «مسکن دوم» برای تهرانی ها  اشاره داشت که با تداوم وضعیت های بغرنج شهر تهران می تواند عامل اثر گذاری در بازار مسکن باشد.

مسکن دوم تهرانی ها که به شکل خرید خانه ای در شهرهایی دورتر از پایتخت یا تعمیر و به روز رسانی خانه های اجدادی برای مهاجرین نسل های اول و دوم نمود یافته است، به خودی خود از یک دغدغه جدی برای تهرانی ها حکایت می کند که آلودگی هوا یکی از مهم ترین آنهاست.

بنابر این، اگر بپذیریم که آلودگی هوای تهران به یک پدیده فراگیر و لاینحل تبدیل شده است و مسئولان مدیریت شهری و کشوری عملا نسبت به ارائه هرگونه راه حلی اظهار ناتوانی می کنند، تغییر فرهنگ زندگی تهرانی ها و تصمیم گیری های اقتصادی آن ها که به طور اخص در خرید و فروش مسکن خانواده هویدا می شود، از این پدیده تاثیر خواهد گرفت.

نگاهی به  آگهی های فروش خانه به وضوح نشان می دهد که مانند چندین دهه گذشته دیگر از عبارت «در یکی از خوش آب و هواترین مناطق تهران» خبری نیست و دلالان بازار مسکن دیگر حتی به خود اجازه نمی دهند که عبارت «خوش آب و هوا» را حتی با قید چندین احتیاط، در مکالمات و تبلیغات خود به کار برند. 

این واقعیت که تهران به یکی از آلوده ترین شهرهای دنیا تبدیل شده است، حالا دیگر برای همگان امری قطعی است. از این به بعد، میزان اطلاع رسانی درخصوص تاثیر مخرب این آلودگی بر سلامت افراد، نمودار بدبینی خریداران مسکن درخصوص سرمایه گذاری قطعی و 100 درصد در بازار املاک شهری است که روزهای پاک آن به تعداد انگشتان دست نیست. 

بار روانی آلودگی هوا بر بازار مسکن

در این زمینه نکته ای که باید بر آن تاکید ورزید این است که چشم انداز پیش روی شهر تهران نه تنها حکایت از هیچ روزنه امیدی به بهبودی نیست، بلکه تمام نشانه ها بیانگر دشوارتر شدن زندگی در این شهر است که از آن میان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* چالش جمعیت کهنسال که در دهه های آینده کشور را درخواهد نوردید و فضا و محیط سالم برای زندگی این قشر بسیار حیاتی است. 

* هزینه های بالای زندگی در شهر تهران در قیاس با شهرهای دیگر.

* افت شاخص های زندگی شهری در تهران در قیاس با شهرهای دیگر از جمله ترافیک سرسام آور. 

* رشد سریع و قارچ گونه ساخت و ساز در اطراف تهران که بدون هیچ ضابطه ای صورت می گیرد و ریه های تنفسی شهر را مسدود می کند.

*  در نهایت شکل گیری روند مهاجرت معکوس که نتیجه مستقیم عوامل فوق است.

اگر مشکلاتی که قشر متوسط شهری در سال های اخیر با آن روبه رو شده اند را به موارد فوق اضافه کنیم، خالی از انتظار نیست که منتظر باشیم سردی بازار مسکن که مدتی گریبان این بازار را گرفته است، به کاهش قیمت تغییر مسیر دهد. این فرض، با انتظاراتی که مالکین و عرضه کنندگان از بازار دارند و به تبع این انتظار قیمت هایی بالاتر از متوسط قیمت در مناطق مختلف را پیشنهاد می کنند، کاملا در تضاد است. 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز