پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۶
دمای معاملات مسکن­ در پی کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی افزایش یافت.
کد خبر: ۲۲۳۸۲
الان وقت خریدن خانه است یا نیست؟

تیتر 20 - بازار مسکن همیشه یکی از بازارهای دشوار در تحلیل گری بوده است زیرا وابسته به شرایط اقتصادی و سیاسی است، بازاری که تحلیل گران با ان دست و پنجه نرم می کنند و بطور قطع نمی توانند از افزایش یا کاهش قیمت آن سخن بگویند.

بازارهای موازی چون طلا و سکه و ارز و کاهش سود سپرده های بانکی از جمله بازارهایی است که در قیمت مسکن تاثیر می گذارد بطوریکه از آذرماه امسال با کاهش دستوری نرخ سود سپرده ها کم کم شاهد رونق معاملات در این بازار بودیم­ به گفته کارشناسان اگر نرخ ارز و بنزین افزایش نباید سال 97 شاهد افزایش قیمتی نجومی در این بازار نخواهیم بود.

البته در کنار اما و اگرهای تغییرات ­بازارهای موازی (سکه،طلا،بورس و...) شایعات نیز در این بازار بسیار تاثیر گذار است، شایعاتی که یک طرف آن سودجویان ، دلالان وسفته بازان و طرف دیگر را برخی مشاوران املاک گرفته اند .

سفته بازانی که از شرایط رکود بازار استفاده کرده اند با ایجاد جو روانی، گرانی مسکن بعد از عید، درپی افزایش قیمت ها هستند تا از این فرصت استفاده کنند.

با توجه به اینکه پیش بینی بازار مسکن تا حدودی ناممکن است اما بسیاری ازتحلیل گران بر این عقیده اند که بازار مسکن دیگر رشد نامتعارف نخواهد داشت زیرا این رشد را در سال 89 طی کرده و بعد از 6 سال رکود حباب بازار ترکیده و بازار از سودجویان خالی شد و تحرکات اندکی را در بازار شاهد بودیم این تحرکات به بازار مصرفی رسید، بازاری که از سفته بازی به دور است.

کاهش نرخ سود سپرده ها باعث شده تا خریداران واقعی وارد میدان شوند و با دریافت تسهیلات اقدام به خرید یک واحد مسکونی کنند اگر چه بیشتر معاملات در متراژهای پایین است اما این امر بیانگر استفاده مصرفی در کشور است.

باتوجه به اقدامات دولت در ایجاد صندوق پس انداز یکم احتمال بازگشت به دوره رکود مطلق وجود ندارد زیرا با رصد بازار مسکن به نظر می رسد رشد و رونق بازار مسکن متناسب با نرخ تورم عمومی خواهد بود و هر رونقی دلیل بر افزایش قیمت نیست./خبرگزاری صدا وسیما
ارسال نظرات
موضوعات روز