جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵
بازار ارز که گویی به این سادگی‌ها بنا ندارد به آرامش برسد امروز هم روز شلوغی را سپری می کند. اینبار علاوه بر افشار تمام خیابان فردوسی شلوغ شده آنهم بخاطر شوق بالای مردم به خرید دلار و تشکیل صف های طولانی!
کد خبر: ۲۲۷۸۰
صف‌های طولانی برای خرید دلار!
تیتر20 - همزمان با تشدید نوسانات قیمتی در بازار ارز بار دیگر خیابان فردوسی شاهد شکل گیری صف های طولانی برای خرید دلار است. صف هایی که اکثرشان را مردم عادی تشکیل داده اند.

تا بوده همین بوده! همیشه در بازار طلا و ارز همزمان با گرانی ها شوق مردم برای خرید دلار بیشتر از قبل می شود ولی به محض ریزش قیمت ها همین مردم سراسیمه برای فروش دلارهایشان باز به خیابان فردوسی می آیند.

حال و هوای این روزهای خیابان فردوسی هرچند بسیار غم انگیز است ولی تاسف بارتر آن است که دست هایی پشت پرده با استفاده از رانت های خود سودهای میلیاردی به جیب می زنند و ضررهای سنگین آن در بخش های مختلف به مردم می رسد!

از بین صراف هایی که سهمیه دلار دولتی دریافت می کنند تا وارد بازار کنند، تعداد بسیاری هستند که طبق اذعان فعالان بازار ارز، بخش زیادی از سهمیه شان را دپو کرده و از طریق عوامل خود وارد بازار می کنند.

ضمن آنکه نباید از نقش  سرمایه داران بزرگ و اصلی این بازار که تعدادشان به انگشتان یک دست هم نمی رسد، غافل شد. افرادی که هر روز در ابتدای فعالیت بازار دلار را گران کرده و از این گرانی سودهای میلیاردی از محل فروش دلارهای دپو کرده شان، به جیب می زنند.

مردم برای چه وارد بازار شدند؟

یکی از دلایل اصلی که مردم را به خیابان فردوسی کشانده، حفظ و البته افزایش سرمایه های خرد و کلانشان است. در بین افرادی که در صف ها حضور دارند چهره های مختلفی مشاهده می شوند که بارزترین آنها خانم های خانه دار و افراد مسن هستند.

این افراد می گویند هیچ بازاری بهتر از ارز سود ده نیست و به همین خاطر می خواهیم پول های خود را تبدیل به دلار کنیم! در زمزمه هایی که باهم دارند پیش بینی های خود را از افزایش قیمت دلار اعلام کرده و می گویند: دلار بالاتر هم می رود!

نمی دانیم چه سیگنالی دریافت کرده اند که انقدر مطمئن از افزایش بیشتر قیمت دلار سخن می گویند ولی نکته مهم دیگر این است که تعدادی از آنها دسته جمعی با خانواده هایشان آمده اند تا در صف های متعدد بایستند و بیشتر بتوانند دلار بخرند!

یکی از آنها می گوید: پول های خود را از بانک بیرون آورده ام تا دلار بخرم! دیگری از تبدیل پس اندازهایش که حاصل یک عمر کارمندی است، به دلار می گوید و تاکید می کند وقتی همه آمده اند حتماً خبری است!

امان از دلارهای آمریکایی که اینطور آرامش را از این مردم گرفته که بسیاری شان را دو سه روز پشت سر هم به فردوسی کشانده تا بلکه بتوانند دلار بخرند! به یاد دارم که در سال های 90 و 91 هم مثل امروز مردم حاضر بودند ساعت ها در صف بایستند و دلار بخرند تا سودی عایدشان شود.

گفتنی است این صف ها در حالی تشکیل شده که فعالان بازار ارز می گویند از ظهر امروز تعدادی از نماینده های صرافی های بانکی در پاساژ افشار به عموم مردم دلار با نرخ 4708 تومان در قبال دریافت کارت ملی می فروشند.

این افراد روز قبل هم بعد از اینکه دلار از دامنه 4800 تومان عبور کرد از کف بازار به مردم و دلال ها ارز می فروختند که به دنبال این اقدام قیمت دلار سیر نزولی را پیش گرفت و به 4750 تومان رسید.

به طور حتم مقصر اتفاق های این روزهای بازار ارز مردم نیستند! مردم حتماً از روی ناچاری آمده اند! فکر می کنند سود در این بازار است چراکه مدتی است رنگ آرامش به خود ندیده و هر روز یک رکورد جدید ثبت می کند! شاید اگر بازار دیگری مانند نظام بانکی با سیاست مناسبی وارد عمل می شد مردم هرگز با نیت سود بیشتر دل به دریای ناآرام ارزی نمی زدند.

اما چرا دولت به وعده خود مبنی بر ایجاد ثبات و ارامش در این بخش عمل نمی کند؟ چرا رئیس کل بانک مرکزی که گفته بود نرخ دلار به زودی ارزان می شود، هم اکنون به مردم نمی گوید علت این گرانی ها چیست؟ اقای رئیس جمهور که قبلاً به مردم گفته بود خیالشان بابت دلار راحت باشد، این روزها می داند در خیابان فردوسی چه خبر است؟/تسنیم
ارسال نظرات
موضوعات روز