پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵
بازار ارز که طی چند ماه اخیر دستخوش نوسان بوده و همچنان هم نرخ‌های بالا و وضعیت بی‌ثباتی را تجربه می‌کند، اکنون و با اعلام رئیس جمهور باید منتظر اتفاق‌های جدید و مثبتی باشد.
کد خبر: ۲۲۸۷۵
منتظر سورپرایز ارزی باشید

تیتر20 - بازار ارز که طی چند ماه اخیر دستخوش نوسان بوده و همچنان هم نرخ‌های بالا و وضعیت بی‌ثباتی را تجربه می‌کند، اکنون و با اعلام رئیس جمهور باید منتظر اتفاق‌های جدید و مثبتی باشد. روحانی وعده اعلام تصمیم‌هایی برای کنترل نوسان ارزی را داده است.
 
بازار ارز دوران نسبتا متفاوتی را در ماه‌های اخیر پشت‌ سرگذاشته است. نوسانی که موجب رشد ۱۰۰۰ تومانی قیمت دلار در کمتر از پنج ماه شده و درصد بالایی از این افزایش قیمت در مدتی کوتاه اتفاق افتاده است. در این مدت تحلیل‌های متفاوتی از  سوی کارشناسان، فعالان اقتصادی و البته فعالان بازار ارز درباره چرایی گرانی دلار مطرح شد؛ از کسری بودجه دولت برای تامین منابع گرفته تا تقاضای فصلی، فعالیت دلالان تا حرکت سپرده‌های بانکی و نقدینگی آزاد شده از موسسات غیرمجاز به سمت بازار ارز.

رئیس کل بانک مرکزی نیز به تازگی جریان بازار ارز را مورد تحلیل قرار داد و گفت که شاخص‌های اقصادی به ویژه تورم و رشد اقتصادی در وضعیت مناسبی قرار دارد و این عوامل غیر اقتصادی هستند که موجب نوسان در بازار ارز شده است؛ در عین حال که  همواره تلاش بانک مرکزی هدایت نرخ ارز در مسیری منطبق با متغیرهای بنیادین اقتصاد است.

جدا از هرعاملی که موجب بهم ریختگی بازار شد، نحوه ورود بانک مرکزی و کنترل بازار می‌توانست مانع از نوسان بیشتر وکنترل قیمت‌ها شود؛ با این حال بانک مرکزی با وجود اینکه همواره اعلام کرده در حال تلاش برای کنترل بازار ارز و تعدیل قیمت‌ها است ولی هیچ‌گاه نحوه اعمال سیاست خود را در این مدت به طور شفاف اعلام نکرد، در عین حال که روند افزایش نرخ دلار خود را پررنگ‌تر از تعدیل آن نشان داد.

تازه‌ترین اظهارات رئیس جمهوری در نشستی که روز گذشته (سه‌شنبه) با خبرنگاران داشت در کنار وعده برای بهترشدن شرایط ارزی در آینده، از این حکایت داشت که تصمیماتی برای کنترل نوسانات ارز گرفته شده است. روحانی به جزئیات تصمیمات ارزی برای کنترل نوسان اشاره نکرد ولی گفت که بخشی از آن را رئیس بانک مرکزی اعلام کرده یا قرار است که کند. با این اعلام  رئیس جمهور باید در انتظار اعمال سیاست‌های تازه‌ای برای کنترل بازار و تعدیل قیمت در روزهای آینده بود.

رئیس جمهوری البته اظهارات دیگری هم داشت و بار دیگر به صراحت گرانی ارز برای تامین کسری بودجه را رد کرد و گفت که "این موضوع که برخی‌ها می گویند خود دولت ارز را گران کرده است در صورتی صحیح است که دولت کسری بودجه داشته باشد، در حالی که دولت امسال کسری بودجه ندارد. "

اما در جریان صحبت‌های روز گذشته رئیس جمهور در مورد تصمیات ارزی، مروری بر جریان بازار قبل و بعد از نشست خبری وی نشان می‌دهد که در روز دوشنبه قیمت‌ها کاهشی بود؛ به طوری که نرخ دلار که تا ۴۸۰۰ تومان هم پیش رفته بود تا ۴۷۰۰ و حتی ۴۶۹۰ نیز عقب‌گرد داشت. فعالان بازار اعلام کردند که در روز دوشنبه عرضه ارز با حجم بالایی در بازار انجام شده و در تعدیل قیمت موثر بوده است ولی از اوخر عصر دیروز بار دیگر قیمت رو به رشد حرکت کرد و دلار حتی ۴۷۲۰ تومان هم معامله شد. برای امروز هم که بازار روندی افزایشی داشته و  آخرین قیمت‌ها نشان از معامله دلار تا ۴۷۸۰ تومان دارد. به نظر می‌رسد بازار منتظر تصمیمات جدید است تا به وضعیت با ثبات برسد./ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز