جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۳
از رد هوای فروشی تا جرایم سنگین پالایش و پخش برای جایگاه داران
دمای بنزین تحویلی به جایگاه داران باید 60 درجه فارنهایت باشد در حالیکه دمای سوخت گاهی به 98 تا 100 درجه فارنهایت می‌رسد. این امر موجب می‌شود تا بنزین هنگام انتقال به مخزن جایگاه که زیر زمین قرار داشته و سرد است منقبض حجمش کاهش یابد .
کد خبر: ۲۲۹۵۵
تیتر20 - فروش معجونی از آب و بنزین، هوا فروشی در جایگاه‌های سوخت تنها بخشی از اتهامات وارده به جایگاه داران سوخت است. اتهاماتی که جایگاه داران سوخت آنها رد کرده و معتقدند که امکان چنین تقلب‌هایی در پمپ‌های بنزین وجود ندارد. 

ضرر سنگین اختلاط آب در بنزین برای جایگاه داران 

در حالی برخی بر این باورند که جایگاه داران سوخت برای کسب سود بیشتر بنزین خود را با آب مخلوط می کنند که فعالان این صنف می گویند اختلاط آب منجر به خرابی مخازن شده و ضرر سنگینی را به جایگاه داران وارد می کنند.بیژن حاج محمدرضا رییس اتحادیه جایگاه داران سوخت در اینباره به پول نیوز می‌گوید: مسئولان جایگاه‌ها مکلفند با استفاده از خمیرهای آب‌یاب مخازن را کنترل کنند تا آبی وارد نخازن نشده باشد در غیر این صورت خسارت بالایی به مخازن آنها وارد می شود.

فلاحتی از دیگر جایگاه‌های داران منطقه ولنجک، در توضیح این ادعا می‌گوید: طبیعی است که اگر اختلاطی صورت گرفته باشد، آب باید در کف مخزن که حجم آن به بیش از 48 هزار لیتر می رسد، قرار گیرد. آنگونه که این جایگاه دار توضیح می دهد: وقتی موجودی مخزن به 5 هزار لیتر می رسد شناور به صورت خودکار قطع شده و امکان سوخت گیری از بین می رود.

تمامی بنزین تهران از انبار ری تامین می شود

"بنزین فلان جایگاه خوب است و خیلی دیر تمام می شود" این جمله ای است که شاید هرکدام از ما بارها و بارها شنیده ایم. اما صاحب یکی از جایگاه‌های بلوار آیت الله کاشانی که اتفاقا به کیفیت بالای بنزینش مشهور است این ادعا را رد کرده و به پول نیوز توضیح می‌دهد: بنزین تمامی بنزین‌های تهران به صورت مستقیم از انبار ری شرکت پالایش و پخش بارگیری و تحت نظارت دقیق به جایگاه ها تحویل می شود . نظارت ها به قدری دقیق است که تا لحظه تحویل امکان باز شدن آنها وجود ندارد. 

ماجرای کسری بنزین جایگاه‌ها چیست؟

"هوا فروشی اصلا ممکن نیست " این بخشی از گفته‌های بابایی یکی از جایگاه داران جنوب غرب تهراناست که در توضیح آن با اشاره به تبخیر بنزین در هوای گرم، به پول نیوز می‌گوید: شرکت پخش و پالایش در هر 10 هزار لیتر سوخت پول 45 لیتر را آن به عنوان کسری به جایگاه دار پرداخت می کند. اما کسری خیلی بیشتر از این رقم است و در روزهای گرم تابستان تا دو برابر افزایش می یابد. در مورد کسری‌ ها مدعی و متضرر بوده و به دنبال دریافت غرامت هستیم اما نه تنها غرامتی به جایگاه دار پرداخت نمی شود بلکه از جایگاه داران بابت کسری سوخت جریمه دریافت می‌ شود زیان این کمبود را شرکت ملی پالایش و پخش از جایگاه‌دارمی گیرد آن هم چند برابر قیمت بین المللی فوب خلیج فارس.

به گفته او ، دمای بنزین برای تحویل به جایگاه داران باید 60 درجه فارنهایت باشد اما بنزینی که تحویل داده می‌شود گاهی به 98 تا 100 درجه فارنهایت نیز می‌رسد. این امر موجب می‌شود تا بنزین هنگام انتقال به مخزن جایگاه که زیر زمین قرار دارد و سرد است منقبض شود و بدون هیچ تبخیری، بنزین کاهش حجم خواهد داشت.

فلاحتی از دیگر منتقدان کسری سوخت در جایگاه هاست که می گوید: میزان کسری سوخت در هر هزار لیتر بین 6 تا 11 لیتر متغیر است . بر اساس عرف جهانی فرآورده باید 72 ساعت در مخازن انبار‌های شرکت نفت استراحت داشته باشد تا گاز و گرما فرآورده مرتفع شود و سپس فرآورده توزیع شود. منتها در شرایط کنونی با توجه به اینکه میزان پالایش فرآورده به اندازه کفایت وجود ندارد متاسفانه خواب 72 ساعته انجام نشده و فرآورده‌‌های سوختی با دمای بالا درکل کشور از جنوب تا شمال و استان‌‌های شرقی به غربی منتقل می‌شود و در اثر تلاطم و گرما، فرآورده تبخیر می‌شود./پول نیوز
ارسال نظرات
موضوعات روز