پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
مدیرعامل گروه سایپا در پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو تاکید کرد:
مدیر عامل گروه سایپا گفت: گروه خودرو سازی سایپا، در راستای سیاست های اعلام شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در تمام قراردادهای جدید با شرکای تجاری خارجی، ساخت داخل حداقل 50 درصدی قطعات در زمان شروع تولید محصولات را به عنوان یک اصل اساسی، مد نظر قرار خواهد داد.
کد خبر: ۲۲۹۸۴
مدیرعامل گروه سایپا در پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو تاکید کرد:

تیتر20 - مهندس جهرودی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو گفت: کشور ایران با توجه به پتانسیل های ویژه خود همواره یکی از جذاب ترین کشورها برای سرمایه گذاری به شمار می آید و قرار گرفتن در منطقه استراتژیک، دسترسی به بازاری بزرگ و هزینه های پایین انرژی، دیگر عواملی هستند که علاوه بر نیروی کار متخصص، ماهر و اقتصادی در ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاری در ایران نقش ایفا می کند.

مدیرعامل گروه خودروسازی ساییا تصریح کرد: ارزش فروش صنعت خودرو در جهان بیش از 3 هزار میلیارد دلار بوده که معادل 4 درصد کل GDP جهان است، بر این اساس اگر صنعت خودرو را به عنوان یک کشور در نظر بگیریم پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می‌آید و زنجیره تامین و صنعت قطعه سازی به عنوان محرک اصلی و بازوی پر توان خودرو سازی نقشی ویژه در اقتصاد جهان و کشورهای صاحب این صنعت ایفا می کند.

وی افزود: جایگاه صنعت قطعه‌سازی همواره در صنعت خودروی جهان رو به رشد بوده است، به طوری که در سال 2015، سهم تامین‌کنندگان از ارزش افزوده خودرو، به 82 درصد رسیده است وروندهای جهانی نشان می دهد خودروسازان در سال های اخیر در حال خارج شدن از مالکیت بخش قطعه سازی هستند.

جهرودی گفت: این روندها نشان می دهند، تامین‌کنندگان سهم بسیار بالایی را در بخش تزئینات داخلی و خارجی، ساخت قطعات الکتریکی و قطعات High-tech بر عهده گرفته‌اند وهمچنین در سال های اخیر قطعه سازان به حوزه طراحی و تولید مجموعه های استراتژیک همانند  موتور و گیربکس نیز وارد شده اند. علاوه بر آن قطعه‌سازان سهم خود در هزینه‌های تحقیق، توسعه و نوآوری را نیز افزایش داده‌اند.

وی تاکید کرد: در سال 2007، قطعه‌سازان در حدود 33 درصد از هزینه‌های تحقیق و توسعه صنعت خودرو را به خود اختصاص داده بودند و این رقم درحال حاضر به 50 درصد افزایش یافته است که پیش‌بینی می‌شود در سال 2020؛ این سهم به  67 درصد برسد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در خصوص عوامل کلیدی موفقیت تامین‌کنندگان جهانی گفت: قطعه‌سازان برای موفقیت، همانند خودروسازان در بازارهای جهانی حضور پیدا کردند و با به کارگیری فناوری‌های نوین و تخصص‌گرایی، دامنه فعالیت‌های خود را گسترش داده و تولید خود را اقتصادی‌تر کرده‌اند و همچنین توانایی مالی خود را افزایش داده و توانسته‌اند به سطح مطلوب‌تری از چابکی در لجستیک دست یابند و تمامی این موارد موجب ارتباط قوی و بسیار مناسب تامین‌کنندگان با خودروسازان شده است.

وی افزود: اگر به صنعت خودرو در ایران نگاهی اجمالی بیاندازیم، صنعت قطعه‌سازی و زنجیره تامین همواره همپای خودروسازی در حال حرکت بوده است و در دهه 90 میلادی، افزایش خودکفایی، تقویت و توسعه زنجیره تامین داخلی در دستور کار صنعت خودروی ایران قرار گرفته است.

جهرودی در ادامه گفت: استفاده از سیستم‌های نوین مدیریتی، ظرفیت‌سازی و افزایش تیراژ تولید و همچنین مدیریت قیمت تمام شده گام‌های بعدی برای توسعه زنجیره تامین داخل کشور بوده است و در دهه اخیر نیز، توسعه طراحی و مهندسی در زنجیره تامین مورد توجه قرار گرفته و با بازنگری در ساختار و تدوین رویه‌های طراحی و آدیت، به سمت جهانی شدن با نگاه منطقه ای در حال حرکت است.

وی افزود: زنجیره تامین و صنعت قطعه‌سازی ایران برای پیمودن این مسیر و دستیابی به اهداف تعیین شده، همیشه در تلاش و تکاپو بوده است و در این راه همکاری‌های مناسبی را  نیز با قطعه‌سازان و شرکت‌های تامین‌کننده رده یک و معتبر جهانی داشته است و در حال حاضر، بیش از 1200 شرکت قطعه‌ساز در زنجیره تامین داخل کشور در حال فعالیت هستند و بیش از 500 هزار نفر در این صنعت مشغول به کار می‌باشند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: فروش این صنعت در سال گذشته در داخل کشور بالغ بر 8 میلیارد دلار بوده است و صنعت قطعه‌سازی ایران، با وجود بازار مناسب در داخل و منطقه و همچنین پتانسیل تولید بیش از 1 میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو در سال، فرصت مناسبی را برای حضور قطعه‌سازان جهانی نیز فراهم کرده است.

وی افزود: طی سالیان گذشته تجارب ارزنده‌ای برای تولید انبوه , با کیفیت و قیمت رقابتی در این صنعت حاصل شده است، که در نتیجه آن مهندسین ، تکنیسین ها و کارگران ماهر و متخصص در این حوزه پرورش یافته‌اند و امروز صنعت قطعه سازی ایران می‌تواند از تجربیات موفق خود در همکاری‌های تجاری با قطعه‌سازان جهانی بهره‌مند شده و یک رابطه برد-برد با آنها داشته باشد ،کما اینکه برای بسیاری از قطعه سازان این اتفاق رخ داده است.

جهرودی گفت: گروه سایپا توانسته است در سال 2011 تعداد 803 هزار دستگاه خودرو تولید کند که بیشترین تولید یک خودروساز در کشور ایران است و در این راستا توانسته‌ایم تولید روزانه خود را در سال جاری به 3200 دستگاه افزایش دهیم. همچنین قصد داریم در سال آتی فراتر از گذشته عمل کرده و رکورد قبلی تولید خودرو در کشور را بهبود بخشیم.

وی افزود: گروه خودروسازی سایپا توانسته است گام‌های اثربخشی در توسعه محصول خود بردارد و امسال محصول اقتصادی، ایمن و با کیفیت کوئیک را به بازار عرضه کردیم که مورد توجه مشتریان قرار گرفته و در این محصول از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده شده و نیازمندی‌های مشتریان در آن مورد توجه خواهد بود.

مدیرعامل گروه سایپا گفت: سعی کردیم تصویر متفاوتی از یک خودروی ارزان قیمت، با تکنولوژی روز، با کیفیت رقابتی و استایل نوین ارائه دهیم و گروه سایپا همواره در راستای تعهدات خود, توجه ویژه‌ای را به حوزه بازار و مشتری مداری داشته است.

وی تاکید کرد: در این راستا محصولات متنوعی را از نظر ابعادی و قیمتی به بازار عرضه کرده‌ایم تا ضمن جلب رضایت مشتریان, سهم بازار خود را نیز توسعه دهیم و این روند در گروه سایپا ادامه‌دار خواهد بود و هدف ما از توسعه سبد محصولات، پوشش نیاز اقشار مختلف جامعه بوده، تا از این طریق بتوانیم وظیفه خود را در قبال مردم عزیزمان ایفا کنیم. همچنین با طرح‌های مختلف فروش، سعی کردیم رضایتمندی مشتریان را نسبت به گروه سایپا افزایش دهیم و این امر باعث استقبال مشتریان از محصولات گروه سایپا و رشد قابل توجه شاخص‌های فروش شده است.

جهرودی گفت: همانگونه که اشاره شد با ارائه طرح‌های جدید و منطبق با نیازهای مشتریان استقبال چشمگیری از محصولات را داشتیم که باعث رشد 63 درصدی فروش شده است و گروه سایپا با رشد 6.5 درصدی در سهم بازار تعدادی و 5.3 درصدی در سهم بازار ارزشی بیشترین رشد را در  صنعت خودروی کشور تجربه کرده است.

وی گفت: برنامه‌های جامع و کاملی را برای سال‌های آتی در نظر گرفته‌ایم که در آن استفاده از پتانسیل‌های بالای گروه خودرو سازی سایپا و همچنین استفاده از پتانسیل های موجود جهانی که آمادگی کار و سرمایه گذاری های مشترک را دارند  ودر تمام سطوح تولید مشترک با نگاه به داخلی سازی قطعات و همچنین انتقال دانش و تکنولوژی را در دستور کار خود خواهیم داشت.

مدیرعامل گروه سایپا گفت: برنامه محصول گروه برای تولید سالیانه یک میلیون دستگاه  از سال 1400 تدوین شده و گروه سایپا پتانسیل افزایش ظرفیت و تولید سالیانه به 1.5 میلیون دستگاه را تا سال 1404 فراهم خواهدکرد.

 وی گفت: گروه سایپا بنا دارد با طراحی یک مگاپلتفرم اختصاصی در هر سال یک محصول جدید بومی را به بازار ارائه نماید چراکه باور گروه سایپا در حوزه محصولات، دستیابی به 3 اصل اقتصادی بودن، ایمنی و کیفیت خواهد بود و این هدف را با سخت کوشی، خلاقیت و نوآوری و با کمک سایر بازیگران صنعت خودرو چه در داخل و یا خارج از کشور به سرانجام می‌رساند.

جهرودی تصریح کرد: محصولات آینده سایپا با هدف عرضه در بازارهای جهانی طراحی خواهند شد و در اولین گام، این محصولات را به بازارهای منطقه ای صادر خواهیم کرد ودر آینده گروه سایپا قصد دارد نزدیک به 60 درصد ازمحصولات را از طریق برند سایپا و 40 درصد را از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با شرکای برتر خارجی انجام دهد. 

وی گفت: همچنین در راستای افزایش همکاری‌های تجاری خود با شرکای خارجی، بنا داریم در سال آتی، محصول جدیدی با همکاری شرکت رنو تولید و به بازار عرضه کنیم که امروز در حال شروع مذاکرات اولیه آن هستیم که محصولی با کیفیت و ارزان قیمت خواهد بود تا بتوانیم از طریق ارائه آن و در راستای مسئولیت اجتماعی گروه سایپا، نیاز تمامی اقشار جامعه را پاسخگو باشیم.

مدیرعامل گروه سایپا گفت: همانطور که مستحضرید شرکت سایپا سیتروئن فعالیت خود را حدود یکسال است آغاز کرده است و این شرکت مشترک، در زمینه توسعه محصول، برنامه‌ریزی خرید، مهندسی، فروش، خدمات پس از فروش با رویکرد متفاوت و مطابق با استانداردهای جهانی فعالیت می کند و راه اندازی خطوط تولید موتور و قطعات اصلی از جمله دستاوردهای این شرکت مشترک برای صنعت خودرو کشور می‌باشد. همچنین 30 درصد از کل تولیدات شرکت سایپا سیتروئن را صادر خواهد شد.

وی گفت: در ابتدای این همکاری تولید سه محصول روز دنیا در دستور کار قرار گرفته است و در سال 2018 دو محصول جدید C3 و C3-XR را که از موفق‌ترین محصولات شرکت سیتروئن هستند، به بازار ارائه خواهد شد و از شبکه تخصصی فروش و خدمات پس از فروش مطابق با استانداردهای سیتروئن و سایپا برای ارائه خدمات متمایز به مشتریان، بهره خواهیم برد.

جهرودی تصریح کرد: سیاست گروه خودروسازی سایپا در حوزه زنجیره تامین، حمایت از صنعت قطعه‌سازی و همچنین ایجاد یک رابطه بسیار مستحکم و در هم تنیده میان گروه سایپا و قطعه‌سازان است و گروه خودروسازی سایپا، دارای قطعه‌سازانی تحت مالکیت خود می باشد که به تولید بخشی از قطعات مورد نیاز این گروه می پردازند.

وی افزود: مدیریت زنجیره تامین حاصل تجربه حضور در بخش قطعه‌سازی است و در 30 سال اخیر، حرکت قطعه‌سازان جهانی به سمت ایجاد نظام رده‌بندی بوده است. به این مفهوم که خودروسازان با تامین‌کننده‌های رده یک، در تعامل بوده و شرکت‌های رده دو و سه از طریق شرکت‌های رده یک با خودروسازان در ارتباط بوده‌اند که این امر موجب مدیریت بهینه زنجیره تامین شده است.

مدیرعامل گروه سایپا خاطر نشان کرد: روندهای جهانی، نشان دهنده انتقال برخی از مسئولیت‌های خودروسازان در حوزه مدیریت زنجیره تامین به شرکت‌های تامین‌کننده رده یک می‌باشد و بر این اساس تمرکز خودروسازان بر یکپارچه‌سازی سیستم‌ها، برندسازی، فروش و خدمات پس از فروش بوده است.

وی افزود: تامین‌کنندگان رده یک نیز با افزایش نقش خود در صنعت خودرو، مسئولیت مجموعه‌سازی، تحقیق و توسعه و مدیریت زنجیره تامین شرکت‌های رده پایین را به عهده گرفته‌اند.

جهرودی به تحول عظیم در صنعت خودرو که با راهبری، مدیریت و حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت و با رهنمود رئیس جمهور در حال شکل گیری است اشاره کرد و گفت: در این برنامه گروه خودرو سازی سایپا نقش ویژه ای ایفا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در برنامه جامع نوسازی ناوگان خودروهای سنگین که بزرگترین تحول صنعت خودرو در سال های اخیر می باشد، سهم قابل ملاحظه ای در تولید این محصولات خواهیم داشت و انجام این مهم می تواند نقش موثری در کاهش آلودگی هوا به عنوان یکی از اصلی ترین معضلات جامعه امروز داشته باشد. مضاف بر اینکه فرصت بسیار شایسته ای در جهت رشد و ارتقای صنعت قطعه سازی در بخش ماشین های سنگین و خودروهای تجاری خواهد بود.

مدیرعامل گروه سایپا افزود: جهت حمایت عملی از صنعت قطعه سازی کشور مطابق با روندهای جهانی، در نظر داریم نقش خود را در قطعه‌سازی کاهش داده و آن را به متخصصان این حوزه واگذار کنیم. بر این اساس استراتژی ما، واگذاری سهام قطعه‌سازان تحت مالکیت خود به بخش خصوصی بصورت تدریجی و طی سال‌های آتی خواهد بود./سایپا نیوز
ارسال نظرات
موضوعات روز