پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹
آب گاز دار یا سودا آبی است که تحت فشار، با دی اکسید کربن پر می‌شود. این کار یک نوشیدنی پرحباب و جوشان به دست می‌دهد که نام‌های مختلفی به آن داده‌اند از جمله سودا. به اغلب انواع آب‌های گازدار نمک اضافه می‌کنند تا طعم بهتری حاصل شود.
کد خبر: ۲۳۰۲۷
آیا آب گازدار برای سلامت خوب است یا بد؟

تیتر20 - آب گازدار یا کربن‌دار، یک نوشیدنی نیروبخش است که جایگزین خوبی برای نوشیدنی‌های سبک قنددار به شمار می‌آید. با این حال برخی می‌گویند این نوشیدنی زیان‌هایی نیز برای سلامت انسان دارد. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به تأثیراتی که آب گازدار بر سلامتی می‌گذارد.

آب کربن‌دار، آبی است که تحت فشار، با دی اکسید کربن پر می‌شود. این کار یک نوشیدنی پرحباب و جوشان به دست می‌دهد که نام‌های مختلفی به آن داده‌اند از جمله سودا. به اغلب انواع آب‌های گازدار نمک اضافه می‌کنند تا طعم بهتری حاصل شود.

آب‌های گازدار معدنی (طبیعی) گونه‌ متفاوتی هستند که از چشمه‌های طبیعی می‌جوشند و  اغلب دارای عناصر معدنی مانند سولفور هستند. پس می‌توان این‌ها را نیز آب گازدار دانست.

آب «تونیک» نوعی از آب کربن‌دار است که دارای عنصری تلخ‌مزه به نام کوئینین، و هم‌چنین قند یا شیره‌ی غلیظ فروکتوز ذرت است.

آب گازدار اسیدی است

دی اکسیدکربن و آب، طی یک واکنش شیمیایی، اسید کربنیک تولید می‌کنند؛ نوعی اسید ضعیف که ثابت شده همان گیرنده‌های عصبی را در دهان شما تحریک می‌کند که خردل می‌کند. این تحریک نوعی سوزش و گزش در دهان به وجود می‌آورد که برای بسیاری افراد هم تحریک‌آمیز است و هم خوشایند.

PH آب گازدار بین ۳ و ۴ است که نشان می‌دهد کمی‌اسیدی است. با این حال نوشیدنش اسیدیته‌ بدن را تغییر نمی‌دهد.

کلیه‌ها و ریه‌های شما دی اکسیدکربن اضافی را دفع می‌کنند. این کار باعث می‌شود فارغ از این که چه چیزی می‌خورید  و چه چیزی می‌نوشید، PH الکالین خون شما بین ۷٫۳۵ تا ۷٫۴۵ یاقی بماند.

تاثیر آب گازدار بر سلامت دندان‌ها

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایی که درباره‌ آب گازدار وجود دارد تأثیر آن بر سلامتی دهان و دندان است، چرا که با نوشیدنش مینای دندان مستقیماً در معرض اسید قرار می‌گیرد. در این باره تحقیقات زیادی صورت نگرفته اما نتیجه‌ برخی تحقیقات و مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که:

آب معدنی گازدار ، تنها کمی‌از آب غیر گازدار به مینای دندان صدمه می‌زند.
آب معدنی گازدار صد برابر کمتر از نوشیدنی‌های قندی گازدار ضرر دارد. در واقع نوشیدنی‌های گازدار در صورتی به مینای دندان صدمه می‌زنند که حاوی قند باشند.
ترکیب قند و دی اکسید کربن به پوسیدگی دندان‌ها منجر می‌شود.
در کل، آب گازدار خطر بسیار کمی‌برای دندان دارد.
آیا آب گازدار قدرت بلع را بهبود می‌دهد؟

شاید شگفت انگیز باشد اما پژوهش‌ها نشان داده‌اند که آب‌های گازدار موجب بهبود قدرت بلعیدن در افراد پیر و جوان می‌شوند. در این مطالعات، از ۱۶ فرد سالم درخواست شد به صورت جداگانه مایعات مختلف را بنوشند. در این میان آب گازدار بیشترین قدرت را در تحریک عصب‌هایی داشت که درگیر عمل بلع هستند.

پژوهش دیگری نشان داد که این قدرت در دمای پایین، یعنی وقتی نوشیدنی سرد باشد افزایش پیدا می‌کند.

در این راستا ۷۲ نفر که با مشکل گرفتگی مستمر در ناحیه‌ی گلو روبرو بودند، پس از نوشیدن آب گازدار سرد، به طور میانگین تا ۶۳ درصد بهبود پیدا کردند. افرادی که شدیدترین و درازمدت‌ترین عوارض را در ناحیه‌ی گلو داشتند بیشترین بهبود را پیدا کردند.

آیا موجب افزایش احساس سیری می‌شود؟

آب گازدار موجب می‌شود به مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید تا آب معمولی. به این دلیل که احتمالاً آب گازدار به ماندگاری بیشتر غذا در معده کمک می‌کند.

در یک آزمایش کنترل شده بر روی ۱۹ زن سالم و جوان، احساس سیری، پس از نوشیدن ۸ اونس (۲۵۰ میلی‌لیتر) سودا، بسیار بیشتر بود.

با این حال مطالعات بیشتری برای اثبات کامل این قضیه مورد نیاز است.

آب گازدار و تاثیر بر سوءهاضمه

در یک مطالعه‌ی ۲ هفته‌ای بر روی ۴۰ فرد مسن که به سکته‌ی قلبی دچار شده بودند، این افراد به دو گروه تقسیم شدند و یک گروه از آن‌ها آب گازدار نوشیدند. میانگین تناوب حرکات روده‌ی این افراد به دو برابر گروهی رسید که از آب معمولی استفاده کرده بودند.

هم‌چنین شواهدی وجود دارد که آب گازدار مشکلاتی نظیر سوء‌هاضمه و معده‌درد را نیز بهبود می‌بخشد.

یک مطالعه‌ کنترل شده بر روی ۲۱ نفر که به مشکلات مضمن‌هاضمه دچار بودند نیز راه‌اندازی شد. پس از ۱۵ روز، عده‌ای که آب گازدار نوشیده بودند علائم خوبی از بهبود نشان دادند.

تاثیر اب گازدار بر سلامتی استخوان‌ها

بسیاری از مردم بر این باور هستند که نوشیدنی‌های گازدار به دلیل اسیدی بودنشان برای استخوان‌ها ضرر دارند. با این حال پژوهش‌ها نشان می‌دهند که دلیل این زیان کربن نیست.

در مطالعه‌ای وسیع بر روی ۲۵۰۰ نفر، ثابت شد که تنها نوشیدنی‌ای که بافت استخوانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد کولا است و آب گازدار هیچ اثری بر سلامت استخوان ندارد.

نوشیدنی‌های حاوی کولا، بر خلاف آب کربن‌دار و سودا، میزان بالایی فسفر دارند. مطالعات نشان می‌دهند که افرادی که به طور مستمر کولا می‌نوشند فسفر بدنشان زیاد است و در عوض سطح کلسیم پایینی دارند و این امر عامل مهمی‌برای پوکی استخوان به شمار می‌آید.

در پژوهش دیگری بر روی دختران نوجوان، مشخص شد که نوشیدن کولا چگالی استخوان آنها را کاهش می‌دهد. در واقع این نوجوان‌ها به جای نوشیدنی‌های لبنی مورد نیاز بدنشان، کولا می‌نوشیدند و میزان جذب کلسیم در بدن آن‌ها بسیار پایین بود.

در نهایت این که، نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار حاوی کولا برای سلامت استخوان‌ها ضرر دارد اما این موضوع ربطی به گازدار یا کربن‌دار بودن آنها ندارد.

آیا بر سلامت قلب اثر می‌گذارد؟

تحقیقات اندکی در خصوص تأثیر آب گازدار بر سلامت قلب انجام شده است اما شواهد موجود نشان می‌دهند که چنین نیست.

در خلال یک مطالعه مشخص شد که افرادی که آب‌های گازدار سرشار از سدیم مصرف کرده بودند با کاهش سطح LDL (کلسترول مضر)، قند خون و شاخص‌های التهابی در خون مواجه شدند. هم‌چنین میزان HDL (کلسترول مفید) خون آن‌ها افزایش پیدا کرده بود.

علاوه بر این‌ها، خطر ابتلا به بیماری قلبی در افرادی که آب کربن‌دار می‌نوشند ۳۵ درصد کم‌تر از افرادی بود که آب معمولی می‌نوشند. با این حال به دلیل محدود بودن پژوهش‌ها، نمی‌توان نتیجه‌ای قطعی در مورد این موضع گرفت.

آیا آب گازدار برای سلامت بدن خوب است یا بد؟

در واقع در حال حاضر هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که ثابت کند این نوشیدنی برای سلامت بدن زیان‌آور است. تأثیر چندانی بر دندان‌ها ندارد و هیچ اثری بر استخوان‌ها نمی‌گذارد. از طرفی سوء‌هاضمه و یبوست را درمان می‌کند.

این نوشیدنی کالری ندارد و نوشیدنش حس خوشایندی به افراد می‌هد. بسیاری از مردم مصرف آن را به آب معمولی ترجیح می‌دهند.

بنا بر این هیچ دلیلی وجود ندارد که از نوشیدن آن لذت نبرید!/نوش آنلاین
ارسال نظرات
موضوعات روز