چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
"تیتر20" پیامدهای حذف طرح ترافیک خبرنگاران را بررسی می کند؛
حذف طرح ترافیک خبرنگاران و رسانه های مستقل تا چه اندازه نشان از کم لطفی و نگاه حداقلی تصمیم سازان فعلی حوزه های شهری به رسالت و ماموریت رسانه های گروهی مستقل دارد.
کد خبر: ۲۳۱۷۴
پیامدهای حذف طرح ترافیک خبرنگاران

تیتر20 - پروژه یکباره و مطالعه نشده «حذف سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران» که امسال در بلوای تحولات متعدد و رویدادهای انبوه خبری رخ داد و به اندازه کافی هم بدان توجه نشد، به عنوان هدیه نوروزی تیم جدید شهرداری و دولت فعلی به کوشندگان رسانه های بخش خصوصی جای تامل بسیار دارد.

نگاهی به جایگاه اجتماعی، سیاسی، شغلی و رفاهی خبرنگاران و روزنامه نگاران (بویژه شاغلین رسانه های بخش خصوصی) حکایت از آن دارد که وضعیت این قشر اجتماعی در طول سالیان گذشته مدام بدتر شده و کمبودها و تنگناهای جامعه رسانه ای به طور مستمر رو به تزاید بوده و بخش دولتی نیز (حتی کسانی که ظاهرا به کارکرد و رسالت رسانه های مستقل اعتقاد داشتند) به آرامی دست حمایت خود را از پشت خبرنگاران برداشته اند. 

سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران از جمله معدود امتیازاتی بود که مدیران شهرداری تهران در دهه های گذشته با وجود تمام دشواری ها و نابه سامانی هایی که در تخصیص و اعطای آن وجود داشت، هرگز نسبت به قطع آن اقدام نکردند و بدعت گذاری مدیریت شهرداری جدید حاکی از آن است که نوع نگاه این مجموعه به حوزه رسانه تا چه اندازه حداقلی و فارغ از همدلی و همراهی است.

اگر چه این نگاه را باید نگاه و تفکر غالب در کل جامعه مدیریتی کشور نسبت به رسانه های مستقل تلقی کرد؛ اما با این حال مجموعه های مدیریتی گذشته در بدنه دولت و شهرداری تاکنون تلاش می کردند حداقل درحد حفظ ظاهر هم که شده خود را با مجموعه رسانه های مستقل کشور همراه و همدل نشان دهند.

نباید فراموش کرد که در هر شرایطی رسانه های پویا، مستقل و منتقد در کشورهای جهان به عنوان اهرم نظارتی قوی و هوشیار، نقش بسیار تعیین کننده ای در پالایش، پژوهش و رهنمود به کانون های قدرت ایفا کرده و میزان الحراره ای هستند که نبض جامعه را دردست داشته و مسیر سعادت را به آن نشان می دهند.

اگر نگاهی به آمار مربوط به خبرنگاران بخش خصوصی، در قیاس با سایر اقشاری که در طول سالیان از سهمیه های رنگارنگ طرح ترافیک استفاده می کردند داشته باشیم، خواهیم دید که از جمیع جهات، حذف طرح ترافیک خبرنگاران و رسانه های مستقل تا چه اندازه نشان از کم لطفی و نگاه حداقلی تصمیم سازان فعلی حوزه های شهری به رسالت و ماموریت رسانه های گروهی مستقل دارد.

 نگاهی که در نوع خود خطرناک و نگران کننده است؛ چرا که مجموعه مدیریتی که تا به این اندازه خود را بی نیاز از رصد شدن و نقد گردیدن می دانند تا چه اندازه می تواند مستعد اشتباه و عملکرد های نامعقول باشد.

نگاهی به عملکرد اسلاف مدیران شهرداری و مجموعه پروپیمانی از فسادها و نابه سامانی های مدیریتی که از آن ها برجای مانده است، نشان می دهد که نامهربانی با طیف رسانه های مستقل می تواند حیاط خلوت مدیران نالایق و ناکارآمد را تا چه اندازه امن و دست نیافتنی بسازد. 

طنز روزگار این است پیشینیان، حتی به ظاهر هم که شده تلاش می کردند خود را با مجموعه رسانه های مستقل کشور همسو و مانوس نشان دهند. 

حال که تیم فعلی شمشیر عناد خود را با مجموعه خبرنگاران از رو بسته است نمی دانیم که باید در انتظار چه وضعیتی باشیم!
نباید فراموش کرد که درنبود رسانه های مستقل، خبرنگاران کارآمد و پویا که توان کنش رسانه ای و منتقدانه و مطلوب را دارند، تقریبا هیچ روندی درجامعه، به شکل مطلوب تداوم نخواهد یافت.

اکنون کوبیدن واپسین میخ برتابوت رسانه ها و  خبرنگاران مستقل و منتقد که به خودی خود در تلاطم سالها و دهه های گذشته، رمقی برایشان باقی نمانده است، عملکردی است که یک علامت سوال بزرگ را در برابر جامعه رسانه ای و مدیریتی کشور قرار می دهد.

متاسفانه در حال حاضر حکایت قلم ما خبرنگاران مستقل چنان درهم و نابه سامان است که فقط می توان آن را با این بیت حافظ توضیح داد که می گوید: 
کلک زبان بریده حافظ در انجمن
با کس نگفت راز تو تا ترک سر نکرد

ارسال نظرات
موضوعات روز