چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
شبکه های اجتماعی یک فرصت برای بانکهاست که اگر فرآیند ارائه خدمات در شبکه های اجتماعی از طریق بانک مرکزی و متولیان امور، مشخص و در اختیار بانکها قرار گیرد، نقش بسیار موثری در ارائه خدمات و کاهش رفت و آمد شهری و هزینه مشتریان خواهد داشت.
کد خبر: ۲۳۱۷۷

ایده های آینده نگرانه بانک ایران زمین بر مبنای خلاقیت جوانان ایران زمین

تیتر20 - تردیدی نیست که آینده بانکداری جهان و به تبع آن بانکداری ایرانی وابسته به تحولات عرصه دیجیتال و روزآمدن بودن در حوزه فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی است. 

خوشبختانه تعدادی از بانک های ایرانی بیش از دیگران به اهمیت ها وظرفیت های این حوزه پی برده و در دهه گذشته به عنوان پیشرو در این زمینه عمل کرده اند.

بانک ایران زمینه از جمله بانک هایی است که علاوه بر توجه به عناصر و ادوات دیجیتال در حوزه بانکداری به جوانان این مرز و بوم به عنوان کنشگران اصلی حوزه های دیجیتال نیز فرصت و بهای بسیاری داده است. 

مدت هاست که درهای این بانک به روی جوان های توانمند و صاحب ایده ای که برنامه هایی در این زمینه دارند باز است و این مساله را می توان به وضوح در گفت و گوها و اظهار نظرهای مدیران این بانک ملاحظه نمود.

برای مثال عبدالمجید پورسعید مدیرعامل بانک ایران زمین، در یکی از تازه ترین گفت و گوهای رسانه ای خود به درستی به مقوله «فعالیت این بانک در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اشاره کرده و ارائه خدمت به مشتریان بر پایه شبکه های اجتماعی را از ضروریات بانکداری دیجیتال دانسته است.»

البته نباید فراموش کرد تراکنش های بانکی و ایجاد بسترهای ارتباطی برپایه شبکه های اجتماعی از تازه ترین مقولاتی است که در سطح بانکداری بین الملل درحال گسترش است و توجه مدیران بانک های ایران به این مسائل نوظهور نشان از به روز بودن مدیران ایرانی در حوزه فکر و عمل مدیریتی است. 

بحث اصلی بر سر این است که امروز مشتریان در شبکه های اجتماعی حضور دارند و زمان زیادی از وقت خود را در این فضا سپری می کنند و در آن اقدام به خرید و دریافت خدمت می کنند، بنابراین با توجه به چرخه اقدامات اقتصادی که در شبکه های اجتماعی صورت می گیرد، حضور بانکها دراین عرصه اجتناب ناپذیر است.

این فکر روزآمد در نظریه های مدیریتی مسئولان بانک ایران زمین از چند جنبه قابل تامل است. جنبه اول مربوط به ایجاد بستر ها و زمینه های موثرتر ارتباطی از جمله تقویت بنیان های نظام مشتری مداری و باشگاه مشتریان و امثال آن است که کمی متقدم تر از جنبه دوم است. 

جنبه دوم این مقوله مربوط به سازوکارهای مبادله وجه است که اگر چه کاملا تازه است؛ اما به زودی شاهد گسترش این عرصه خواهیم بود. کما این که قابلیت های جدید پیام رسان هایی مانند تلگرام و شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک بر بستر تراکنش ها و مبادلات امن مالی توسعه خواهد یافت. این همان روندی است که مدتی پیش از این شروع شده و ریشه هایش در حال تقویت شدن است.

در این راستا توسعه فعالیت های دیجیتال بانک ایران زمین از منظر سومی هم قابل تامل است و آن توجه به پتانسیل ها و توانایی ها و هیجانات نسل جوان است که به خوبی با مقتضیات و خصلت های این عصر نوظهور آشنا هستند. 

نگاهی به جدی ترین کنشگران حوزه های دیجیتال و مصرف کنندگان این حوزه از نظر آماری حاکی است که اکثریت این افراد را جوانانی تشکیل می دهند که با سری پرشور آماده اند تا انقلاب فناوری دیگری را رقم بزنند. سیاست های مدیریتی کلان بانک ایران زمین از حوزه فکر و عمل دقیقا بر مبنای چنین دستمایه ای به خوبی میزان همسویی شاکله مدیریتی این مجموعه با مناسبات عصر جدید را نشان می دهد. 

چنان که مدیر عامل این بانک اشاره می کند: «شبکه های اجتماعی یک فرصت برای بانکهاست که اگر فرآیند ارائه خدمات در شبکه های اجتماعی از طریق بانک مرکزی و متولیان امور، مشخص و در اختیار بانکها قرار گیرد، نقش بسیار موثری در ارائه خدمات و کاهش رفت و آمد شهری و هزینه مشتریان خواهد داشت.» 

برای درک پیشگام بودن بانک ایران زمین در این باره کافی است نگاهی به ظرفیت های ایجاد شده توسط این بانک (تا این لحظه) داشته باشیم. این بانک در حال حاضر بیش از ۳۰ سرویس عمومی و اختصاصی را از طریق ربات تلگرامی خود به کاربران ارائه می کند و کارشناسان این بانک موفق شده اند ۱۰ سرویس بانکی را نیز آماده کنند که منتظر ارائه مجوز های لازم از سوی بانک مرکزی در این زمینه هستند.

اما خبر خوش این عرصه را برای جوانان می توان از کلام دکتر قربانی عضو هیات مدیره این بانک استخراج کرد که اخیرا گفته است: «برای من به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره بسیار ارزشمند است که این پیام را به تمام جوان های کشور بدهیم که در نظام بانکی تحولاتی درحال صورت گرفتن است و  درِ بانک ایران زمین به عنوان یک بانک پیشرو در حوزه دیجیتال بر روی جوان هایی که توانمند و صاحب ایده می باشند باز است.»

او اظهار می دارد: «ما موضوع بانکداری دیجیتال را خارج از زندگی دیجیتالی که امروزه مرسوم است نمیتوانیم ببینیم، از این رو بانک ایران زمین مدت‌هاست در تلاش است که طرحی نوین در حوزه بانکداری الکترونیک ایجاد نماید؛ چراکه بانکداری دیجیتال یکی از حوزه‌هایی است که آینده نظام‌های بانکی را شکل خواهد داد.»

به هرحال گزارش ها و شواهد حاکی از آن هستندکه در یکی دو سال گذشته در بانک ایران زمین تحولاتی در عرصه دیجیتال صورت گرفته و استارت اولیه کارهای زیربنایی با  جذب افراد توانمند شکل گرفته که با اصلاح فرآیندها، توجه بیشتر به آرمان‌ها و ارزش‌های حوزه بانکداری به عنوان یک بانک دیجیتال مسیر روشنی را بر آن ترسیم می کند. 

اهمیت اصلی این تحولات در آن است که بانک ایران زمین در تمامی این حوزه ها به جوانان خلاق ایران زمین اعتماد کرده و به آن ها جسارت های لازم را بخشیده است که دست به کارهای خلاقانه و بزرگی در حوزه دیجیتال بنکینگ و سوشال بنکینگ بزنند.

این همان پدیده ای است که دستاوردهای آن نه فقط در قالب تعدادی از خدمات و محصولات بانکی، بلکه در هیات یک فرهنگ نوظهور اجتماعی و اقتصادی بروز خواهد کرد.  


ارسال نظرات
موضوعات روز