جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۷
برهانی:
آرش برهانی هم یکی از آن فوتبالیست‌های خاص کشورمان است. مهاجمی که هنوز لقب آقای گل را از سوی هواداران استقلال یدک می‌کشد اما مخالفان سرسختی هم داشت.
کد خبر: ۲۳۳۲۶
تیتر20 - کسانی که معتقد بودند آرش گل‌نزن است در حالی که بیشتر موقعیت‌ها را خودش برای خودش می‌ساخت. نکته قابل تأمل در مورد آرش برهانی آنکه بسیار به خبرنگاران و اهالی رسانه احترام می‌گذاشت و مقابل بدترین انتقادات همواره ادب را حفظ می‌کرد. بی‌سر و صدا بود و بی‌سر و صدا هم از فوتبال خداحافظی کرد در حالی که ناگفته‌های فراوانی در دل داشت. او از استقلال کنار گذاشته شد و به پیکان رفت که خیلی چیزها را ثابت کند اما دیگر توانی برای ادامه نداشت.
با آرش برهانی به طور اتفاقی برخورد کردیم و دقایقی گپ زدیم. حرف‌هایی که بوی درددل می‌داد ولی او تأکید داشت جوری به چاپ برسد تا حاشیه‌ای به وجود نیاورد. نمی‌خواست کسی را آزرده‌خاطر کند با وجود آنکه کلی آزرده‌خاطر بود و... این شما و این تازه‌ترین صحبت‌های آرش برهانی.
* آرش کجایی؟ کم پیدایی؟
خدا را شکر هستیم. نفس می‌کشیم و دعاگوی شما دوستان خبرنگار هستیم! (می‌خندد)
* قرار بود در سیاه‌جامگان کنار رضا عنایتی کار کنی اما...
با رضا صحبت کردیم. او به من لطف داشته و دارد ولی نرفتم. نشد که بروم و از خود عنایتی هم عذر خواستم.
* می‌دانیم مدرک C مربیگری داری. چه زمانی قرار است برای B آسیا اقدام کنی؟
دو، سه ماه دیگر ان‌شاءا... سر کلاس B آسیا می‌نشینم.
* پس می‌خواهی در عرصه مربیگری فعال باشی؟
صددرصد، جوانی و عمرم را در فوتبال سپری کردم و نمی‌خواهم به این راحتی‌ها از این رشته دور شوم.
* پیشنهاد دیگری هم برای مربیگری داشتی؟
یکی، دو پیشنهاد داشتم ولی...
* لیگ برتری بوده؟
نه، از لیگ‌ برتر پیشنهادی ندارم.
* مسابقات استقلال تهران را پیگیری می‌کنی؟
همیشه و در همه حال پیگیر هستم. 9 سال در این تیم عاشقانه توپ زدم. مگر می‌شود مسابقات استقلال را دنبال نکنم؟!
* دوران حضور شفر را با زمان سرمربیگری علیرضا منصوریان  در استقلال چگونه قیاس می‌کنی؟
من یک چیز کلی بگویم. مسئله‌ای که یک مربی را از دیگری متمایز می‌کند یا کلاس او را نشان می‌دهد این است که یک مربی بداند ابزارش چیست؟ به نظرم وینفرد شفر به خوبی به این مسئله واقف بود و ابزارش در استقلال را شناخت. فهمید که چه دارد و چه می‌خواهد. همین می‌شود که می‌بینید استقلال نظم تاکتیکی و تیمی پیدا کرده است.
* آیا تیم شفر آلمانی بازی می‌کند؟
نه، ما ابزار فوتبال ماشینی آلمان را نداریم ولی فوتبالیست‌های خلاقی داریم که دارای نظم تاکتیکی شده‌اند.
* خیلی زیرکانه از زیر سؤال ما در رفتی؟!
نه، بدون تعارف تیم شفر بهتر عمل کرده است. آن زمان هم کادرفنی قبلی استقلال عنوان می‌کرد روزی 8، 9 ساعت کار می‌کند. من این حرف را به عنوان کوچکترین عضو خانواده استقلال می‌زنم که علیرضا منصوریان مربی خوبی است و می‌تواند خیلی بزرگتر از این حرف‌ها هم شود ولی شفر حداقل 30 سال در سطح اول بوندس‌لیگا و فوتبال دنیا کار کرده است. باید پذیرفت تجربه شفر به منصوریان می‌چربد.
* دوست داشتی به عنوان بازیکن زیر نظر وینفرد شفر کار کنی؟
چراکه نه؟ شفر یک مربی باکلاس است که فلسفه فوتبالی دارد. هر فوتبالیستی دوست دارد زیر نظر چنین مربی کاربلدی کار کند.
* عملکرد مهاجمان استقلال را پس از جدایی کاوه رضایی چگونه ارزیابی می‌کنی؟
قابل قبول بوده است. به هر حال گل زدن در استقلال هم آسان است و هم سخت. مهاجمان فشار فراوانی را تحمل می‌کنند و اینکه استقلال کمی در گلزنی ابتدای فصل به مشکل خورد طبیعی بود. به نظرم مهاجمان کنونی استقلال خیلی زحمت می‌کشند.
* مامه باباتیام مهاجم جدید و سنگالی استقلال را چطور دیدی؟
در اولین بازی که به عنوان بازیکن فیکس برای استقلال به میدان رفت عملکرد خوبی برابر الهلال عربستان به جای گذاشت. سرنوشت بازی را هم رقم زد و تأثیرگذار ظاهر شد. او مقابل فولاد هم ۲ گل خوب زد.
* ببخش که سؤالات ما کمی پراکنده شده است. برخورد باشگاه استقلال تهران با مجتبی جباری درست بود؟
من اگر بگویم عمدی نبود شاید به یکسری بربخورد ولی می‌توانستند برخورد بهتری با جباری داشته باشند.
* یک مقدار محتاطانه نظر دادی؟!
نه، ببینید امیدوارم این شکل برخورد با مجتبی جباری عمدی نبوده باشد. مجتبی خیلی انگیزه داشت که برگردد و به استقلال کمک کند اما نشد.
* برخی‌ها معتقدند باندی در استقلال وجود دارد که بزرگان و بازیکنان اسم و رسم‌دار را از این تیم دور می‌کند. این حرف را تأیید می‌کنی؟
نه! استقلال باند و مافیا ندارد و من هم اعتقادی به این حرف ندارم. البته یکسری افراد هستند که با نزدیک شدن به مدیرعامل، مسئولان باشگاه و سرمربی، بزرگان را دور کرده یا اجازه حضور بازیکنان جدید و مؤثر را نمی‌دهند.
* می‌شود واضح‌تر بگویی؟
ببینید، مثلاً آقای X به مدیرعامل یا معاون باشگاه نزدیک می‌شود و به دروغ می‌گوید فلانی تیم به هم زن است یا اگر بهمانی بیاید حاشیه‌ساز می‌شود. بدین طریق ذهن طرف را خراب می‌کند. من خودم یک نمونه خوب در ذهن دارم.
* می‌شود به ما و خوانندگان خبرورزشی بگویی؟
آنقدر در مورد آندو تیموریان بدگویی کردند تا جلوی آمدن او به استقلال را بگیرند!
* چه کسانی؟
از پرویزخان مظلومی بپرسید! آن‌قدر شیطنت کردند که آندو به استقلال برنگردد در حالی که خیلی می‌توانست به تیم کمک کند.
*آیا افرادی به پرویز مظلومی خیانت کردند؟
نمی‌دانم! از خود پرویزخان بپرسید.
* چرا روز بازی پیکان و استقلال در گوش مهدی رحمتی آن حرف را زدی؟
دلیل خاصی نداشت! به شوخی گفتم ما را سیاه نکن!
* استقلال در چند سال اخیر نتایج خوبی نگرفته است. به عنوان کسی که 9 سال در این تیم توپ زدی علت اصلی این ناکامی را در چه چیزی می‌دانی؟
خیلی کلی بگویم یکسری انتخابات اشتباه و اعتماد به برخی افراد استقلال را از هدف دور کرد.
* منظورت انتخاب سرمربی است یا اعتماد به بازیکنی؟
من کلی گفتم دیگر!
* می‌دانیم از دست برخی‌ها در استقلال هنوز هم دلخور هستی. آیا آنان را بخشیده‌ای؟
من یک روز اتفاقی با علی‌آقا منصوریان روبه‌رو شدم. به من گفت نمی‌دانستم تو آقای گل استقلال هستی و بالای 100 گل برای تیم ما زدی!
* نگفت که اگر می‌دانست چه می‌شد؟
نه، دیگر نگفت که اگر می‌دانست چه اتفاقی می‌افتاد! من 9 سال در استقلال توپ زدم. منتی هم ندارم و هرچه به دست آوردم از اسم استقلال بود اما انتظار آن برخورد را هم نداشتم. حداقل می‌توانستند یک تماس خشک و خالی با من بگیرند و بگویند به خاطر 9 سال بازی در استقلال خسته نباشی! همین برای من کافی بود.
* پس از رکوردشکنی سیدحسین حسینی از او حمایت کردی. چرا؟
چون کار خیلی بزرگی کرد. همان روزهایی هم که سیدحسین جوان با ما تمرین می‌کرد، می‌دانستم روزی دروازه‌بان بزرگی خواهد شد. به خاطر شکستن رکورد کلین‌شیت در فوتبال ایران توسط سیدحسین خیلی خوشحال شدم.
* ولی برخی‌ها تصور می‌کنند پستی که در حمایت از سیدحسین حسینی گذاشتی یک‌جور طعنه به بعضی‌ همبازیانت بود؟
نه! اصلاً دوست ندارم در خصوص افراد و اشخاص حرف بزنم. این رکورد به نام استقلال ثبت شد و پیغام من بدین خاطر و زحماتی بود که سیدحسین کشید. به او توصیه می‌کنم با قدرت تلاش کند که سال‌ها در استقلال فیکس بماند.
* خبر تصادف مهدی قائدی را چه زمانی شنیدی؟
همان صبح تصادف شنیدم و خیلی هم ناراحت شدم.
*یک مقدار فوتبالش شبیه تو در دوران حضور در پاس تهران نیست؟
(با خنده) شباهت فیزیکی که نداریم ولی من بیشتر دوست داشتم در محوطه جریمه حریف باشم و گل بزنم. مهدی بیرون هجده قدم بازی می‌کند و بیشتر پاسور است. با این حال فوتبالیست فوق‌العاده مستعدی است.
* لقب نیمار، شهرت زودهنگام و... چقدر در ماجرای مهدی قائدی تأثیرگذار بود؟
من به این تصادف کاری ندارم. به هر حال اتفاقی بود که افتاد ولی آن روزهایی که شفر او را تنبیه انضباطی کرد نگران شدم. بازیکنانی بزرگ می‌شوند که ظرفیت بزرگ شدن داشته باشند. مسی و رونالدو هم ظرفیت داشتند که بزرگ شدند. شما نگاه کنید مهدی مهدوی‌کیا و جواد نکونام به طور مثال همه رده‌های ملی را طی کرده و ظرفیت هم داشتند. این‌ها می‌توانند الگوی خوبی برای مهدی قائدی باشند. مهدی باید متوجه شده باشد که اگر حواسش جمع نباشد خیلی زود فراموش می‌شود. امیدوارم از این اتفاق درس خوبی بگیرد و با قدرت برگردد.
* کدام فوتبالیست ایرانی هم‌اکنون بیشتر شبیه به آرش برهانی است؟
هیچ‌کس!
* ولی خیلی‌ها اعتقاد دارند فوتبال مهدی طارمی شبیه تو است؟
من فوتبال مهدی طارمی را خیلی دوست دارم. او فنی و باهوش است.
* بهترین کسی که می‌تواند فوتبال مهدی طارمی را آنالیز کند خودت هستی. این‌طور نیست؟
چرا؟
* (به ‌شوخی) تو هم مثل مهدی طارمی خوب موقعیت گل خراب می‌کردی!
(دوباره می‌خندد) شما خودتان کدام مهاجم را انتخاب می‌کنید؟ کسی که در هر بازی یک موقعیت گل درست می‌کند یا کسی که 5 یا 6 موقعیت می‌سازد؟
* جوابش را خودت بده؟
حتم بدانید مهاجمی را انتخاب می‌کنم که بیشتر خودش را در موقعیت گل قرار می‌دهد یا موقعیت گل می‌سازد. مهدی طارمی چنین مهاجمی است. هم سرعت دارد و هم تکنیک و مدافعان حریف را خیلی اذیت می‌کند.
* ولی موقعیت‌های گل زیادی هم خراب می‌کند. قبول نداری؟
شما به آمار رجوع کنید. مهدی طارمی ۲ دوره متوالی آقای گل ایران شده است. در همین بازی آخر الغرافه و تراکتورسازی در لیگ قهرمانان آسیا هم دیدید که چه کار کرد. متأسفانه توی فوتبال ایران یکی انگ گل نزن بودن روی یک مهاجم می‌گذارد و همان ادامه پیدا می‌کند.
* در این دو، سه سال اخیر با مهدی طارمی از نزدیک صحبت کردی؟
نه، در یک مراسم یکی، دو دقیقه با مهدی طارمی حرف زدم. مهدی تحت فشار بود و من هم یک مصاحبه‌ای انجام داده و از او تعریف کردم. به خاطر آن مصاحبه از من تشکر کرد.
* حرفی به مهدی طارمی نزدی؟
فقط گفتم کار خودت را انجام بده و توجهی به انتقادات و این حرف‌ها نداشته باش.
* آرش برهانی تجربه بازی در جام جهانی 2006 آلمان را در کارنامه دارد. الان ما چند مهاجم آماده داریم. این تعدد مهاجمان را با آن زمان چطور مقایسه می‌کنی؟
شرایط فرق می‌کند. البته باید دید تا آغاز جام جهانی کدام مهاجم می‌تواند آمادگی خود را حفظ کند و در اوج باشد. الان نمی‌توان حرفی زد.
* رک و بی‌تعارف مهاجمان آن دوره آماده‌تر بودند یا رضا قوچان‌نژاد، سردار آزمون، کریم انصاری‌فرد، کاوه رضایی، مهدی طارمی یا حتی سامان قدوس؟
به این سؤال هم زمان شروع جام جهانی 2018 روسیه جواب می‌دهم.
* حداقل این سؤال را می‌توانی جواب بدهی که تیم جام جهانی 2006 آلمان بهتر بود یا جام جهانی 2018 روسیه؟
ما علی دایی، علی کریمی، وحید هاشمیان، فریدون زندی و مهدی مهدوی‌کیا را داشتیم که همگی سابقه بازی در آلمان را داشتند. حالا خودتان مقایسه کنید کدام تیم بهتر بود؟
* بسیار خوب، سؤالات ما تقریباً به پایان رسید. حرف ناگفته‌ای نداری؟
نه، امیدوارم این مصاحبه باعث دلخوری کسی نشود چون خیلی سعی کردم حاشیه‌ای نسازم و احترام همه را نگه دارم./خبرورزشی
برچسب ها: استقلال شفر
ارسال نظرات
موضوعات روز