دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۷
کد خبر: ۲۳۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۴
تعداد بازدید: ۲۹۴
چه غذاهایی می تواند بر روی سلامت مغز تاثیر منفی داشته باشد و منجر به بیماری هایی همچون آلزایمر شود؟ در این مقاله قصد داریم غذاهایی که باید از خوردن آن اجتناب شود را بیان نماییم.
کدام مواد غذایی برای سلامت مغز مضر است؟

تیتر 20 - غذایی که استفاده می کنید، می تواند تأثیری منفی بر مغز، حافظه، عملکرد شناختی و سلامت عاطفی شما داشته باشد. اگر می خواهید مغز سالمی داشته باشید و از شر آلزایمر و زوال مغزی در امان بمانید، لازم است که به رژیم غذایی خود توجه بیشتری داشته باشید وغذاهای مضر برای سلامت مغزتان را بشناسید . در این مطلب ما شما را با این موادغذایی مضر آشنا می کنیم.

مغز شما مهم ترین اندام بدنتان است؛ ضربان قلب و تنفس ریه ها را حفظ می کند و عامل عملکرد تمام سیستم های بدنتان است. برای همین حفظ عملکرد بهینه ی مغز به واسطه ی تغذیه ی سالم مهم است. برخی از غذاها تأثیر منفی بر مغز دارند، حافظه و خلق و خو را تحت تأثیر قرار داده و ریسک زوال عقل را افزایش می دهند .

غذاهای بسیار فرآوری شده 

غذاهای بسیار فرآوری شده پُر از قند و نمک و چربی افزوده هستند. چیپس، شیرینی ها، نودل های فوری، پاپ کورن های مایکروفری، سس ها و غذاهای آماده نمونه هایی از این مواد غذایی هستند. این غذاها معمولاً پرکالری بوده و از جهت مواد مغذی ارزش خاصی ندارند، منجر به افزایش وزن شده و تأثیر منفی بر سلامت مغز می گذارند .

نوشابه های قندی 

نوشابه های قندی مانند کوکا، نوشابه های ورزشی، نوشیدنی های انرژی زا و آبمیوه ها سرشار از قند هستند و نه تنها باعث افزایش وزن می شوند بلکه ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماری های قلبی را نیز افزایش می دهند و ضمناً تأثیر منفی بر مغز دارند . مصرف زیاد نوشابه های قندی با افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم، ریسک آلزایمر را نیز بالا می برند .

کربوهیدرات های تصفیه شده 

کربوهیدرات های تصفیه شده شامل غلات شیرین شده و فرآوری شده مانند آرد سفید به طور کلی شاخص گلیسمی بالایی دارند یعنی بدن آن ها را فوراً هضم می کند و منجر به افزایش ناگهانی قند خون شده و انسولین را افزایش می دهد. همچنین، اگر این کربوهیدرات ها را به مقدار زیادی مصرف کنید می توانند عملکرد مغز را مختل کنند. تحقیقات نشان داده تنها خوردن یک وعده غذا شامل کربوهیدرات تصفیه شده می تواند حافظه ی بچه ها و بزرگسالان را مختل کند .

غذاهای که چربی ترانس زیاد دارند
 
چربی های ترانس نوعی از چربی ها هستند که تأثیر قابل توجهی بر سلامت مغز دارند. اگر چربی های ترانس در منابع طبیعی چون محصولات حیوانی مانند گوشت و لبنیات باشند جای نگرانی خاصی وجود ندارد. اما چربی های ترانس صنعتی که به آن ها روغن های گیاهی هیدروژنه می گویند، مشکل ساز هستند. چربی های ترانس مصنوعی در مارگارین، کیک های آماده و کلوچه های بسته بندی شده وجود دارند . پژوهش ها نشان داده اگر چربی های ترانس به مقدار زیاد مصرف شوند می توانند ریسک ابتلا به آلزایمر را افزایش داده و حافظه را تضعیف کرده و از حجم مغز کم کنند .

آسپارتام
 
آسپارتام، شیرین کننده ای مصنوعی است که در بسیاری از محصولات بدون قند وجود دارد. معمولاً افراد وقتی قصد کاهش وزن دارند یا می خواهند از خوردن قند پرهیز کنند، از این محصولات استفاده می کنند. اما این شیرین کننده مصنوعی منجر به مشکلات ادراکی و شناختی می شود. آسپارتام از فنیل آلانین و اسید آسپارتیک درست می شود. فنیل آلانین می تواند از سد خونی مغز عبور کرده و تولید فرارسان های عصبی را مختل کند . ضمناً آسپارتام، یک استرسور شیمیایی است که می تواند مغز را مستعد استرس اکسیداتیو کند .

ماهی هایی که زیاد جیوه دارند 

جیوه یک آلاینده ی فلزی سنگین است که می تواند برای مدت های طولانی در بافت حیوانی انباشته شود. معمولاً ماهی های شکارگری که عمر طولانی دارند مستعد جمع آوری جیوه بوده و می توانند بیش از یک میلیون برابر آب پیرامون خود، جیوه جمع کنند. به همین دلیل، منبع اولیه ی جیوه در غذای انسان، غذای دریایی است، مخصوصاً انواع وحشی آن. بعد از اینکه فرد جیوه را خورد، این فلز در تمام بدنش پخش شده و در مغز، کبد و کلیه ها جمع می شود .

در زنان باردار، جیوه می تواند در جفت و جنین نیز جمع شود. تأثیر مسمومیت جیوه شامل اختلال در سیستم عصبی مرکزی و فرارسانهای عصبی و تحریک نوروتوکسین ها می شود که همگی به مغز آسیب می زنند. برای جنین در حال رشد و بچه های کوچک، جیوه می تواند رشد مغز را دچار اختلال کرده و موجب تخریب اجزای سلول شود. اما بیشتر ماهی ها جیوه ی زیادی ندارند. ماهی سرشار از پروتئین باکیفیت بوده و حاوی مواد مغذی مهمی است مانند امگا 3، ویتامین B12 ، روی، آهن و منیزیم . بنابراین مهم است که ماهی را در رژیم غذایی سالم خود جای دهید. به طور کلی توصیه می شود بزرگسالان دو تا سه وعده در هفته ماهی مصرف کنند. زنان باردار و کودکان باید مصرف ماهی های جیوه دار را بسیار محدود کنند .

آیا می خواهید شانس ابتلا به آلزایمر خود را به کمترین مقدار برسانید؟

پژوهش ها نشان داده اند که رژیم جدیدی به نام MIND می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را، بسته به تعهد شما به آن، بین 35 تا 50 درصد کاهش دهد. این رژیم غذایی ترکیبی از رژیم مدیترانه ای و رژیم DASH از انجمن قلب آمریکاست. این رژیم غذایی 14 غذای اولیه را به دو دسته ی سالم و ناسالم تقسیم کرده است :

سالم:سبزیجات با برگ های سبز، دیگر سبزیجات، مغزها، توت ها، لوبیاها، دانه های کامل، ماهی، ماکیان و روغن زیتون .

ناسالم:گوشت قرمز، کره و مارگارین جامد، پنیر، شیرینی، فست فود و غذاهای سرخ شده .

اساسا باید مصرف چربی های اشباع و شکر را محدود کنید، میوه، سبزیجات و دانه های کامل را بیشتر مصرف کنید و حداقل هفته ای یک بار، ماهی را در برنامه ی غذایی خود بگنجانید. اگر عاشق سیب زمینی سرخ شده یا پیتزا هستید، نیازی نیست مصرف آنها را کاملا متوقف کنید؛ محدود کردن مصرف آنها کافی است ./تبیان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: