شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴
هنگامی‌که برای خرید خودرو جدید گزینه‌های موردنظر خود را بررسی می‌کنید، یکی از موارد مهم هزینه‌ها در مدت زمان مالکیت آن است. در میان هزینه‌هایی که باید برای رانندگی با یک خودرو پرداخت کرد، برای اکثر افراد بنزین مهم‌ترین آن محسوب می‌شود. در همین راستا بسیاری از خریداران به دنبال تصاحب اتومبیلی هستند که مصرف سوخت اقتصادی‌تری داشته باشد.
کد خبر: ۲۳۴۲۳
گیربکس دستی یا اتوماتیک؛ کدام یک بنزین بیشتری مصرف می‌کنند؟

تیتر20 - هنگامی‌که برای خرید خودرو جدید گزینه‌های موردنظر خود را بررسی می‌کنید، یکی از موارد مهم هزینه‌ها در مدت زمان مالکیت آن است. در میان هزینه‌هایی که باید برای رانندگی با یک خودرو پرداخت کرد، برای اکثر افراد بنزین مهم‌ترین آن محسوب می‌شود. در همین راستا بسیاری از خریداران به دنبال تصاحب اتومبیلی هستند که مصرف سوخت اقتصادی‌تری داشته باشد.

گیربکس مورد استفاده در یک خودرو می‌تواند در مصرف سوخت آن تاثیر داشته باشد. در حالی‌که این باور وجود دارد که خودروهای مجهز به گیربکس دستی مصرف سوخت کمتری دارند ولی این موضوع در تمامی موارد صادق نیست و شاید مصرف سوخت یک گیربکس اتوماتیک از گیربکس دستی کمتر باشد.

علت این جمله که برخی از خودروهای مجهز به جعبه دنده اتوماتیک مصرف سوخت کمتری دارند، گیربکس خودکار CVT است. مکانیزم گیربکس‌های CVT با سایر جعبه دنده‌های اتوماتیک متفاوت است ولی این موضوع تغییر چندانی را برای راننده ایجاد نمی‌کند.

برخلاف گیربکس‌های دستی و اتوماتیک دارای دنده‌ و نسبت دنده‌های ثابت هستند، نمونه‌های CVT برای مصرف سوخت بهینه‌تر نسبت دنده‌های متغیر دارند. همین موضوع باعث می‌شود که خودروهای مجهز به گیربکس CVT در مقایسه با نمونه‌های دستی مصرف سوخت کمتری داشته باشند.

علاوه‌بر گیربکس‌های CVT، برخی جعبه دنده‌های اتوماتیک عادی نیز مصرف سوخت کمتری در مقایسه با گیربکس‌های دستی دارند. امروزه گیربکس‌های اتوماتیک دارای دنده‌های جلو بیشتری نسبت به گیربکس دستی هستند. وجود دنده‌های بیشتر باعث می‌شود که موتور قدرت یکسانی را در مقایسه با گیربکس‌های دستی در دور موتور پایین‌تر به چرخ‌ها منتقل کند که این امر مصرف سوخت کمتر خودرو را در پی دارد.

تولیدکنندگان خودرو از تکنولوژی‌های پیشرفته و جدیدی در گیربکس‌های خود استفاده می‌کنند تا مصرف سوخت آن‌ها را کاهش دهند. علت توسعه فناوری‌های جدید مربوط به مسائل اقتصادی است. بیشتر خودروهایی که در آمریکا به فروش می‌رسند به گیربکس اتوماتیک مجهز هستند که این امر سازندگان را ترغیب به استفاده از جعبه دنده اتوماتیک در محصولات خود می‌کند.

در حقیقت کمپانی‌های مختلف با دریافت هزینه بیشتر از مشتریان، گیربکس‌هایی را توسعه می‌دهند که مصرف سوخت بهینه‌تری دارند (هزینه اضافی صرف بخش تحقیق و توسعه می‌شود). با مصرف سوخت کمتر، سازندگان خودرو می‌توانند استانداردهای دولت را کسب کنند. در حقیقت این امر یک بازی برد برد برای سازنده و مصرف‌کننده محسوب می‌شود.

اگر مصرف سوخت بهینه یکی از موارد مهم برای خرید خودرو توسط شما محسوب می‌شود، اتومبیلی را خریداری کنید که به گیربکس خودکار مجهز شده است.

در حالی‌که شاید گیربکس دستی مصرف سوخت بالاتری داشته باشد ولی توسط آن کنترل بیشتری بر روی عملکرد موتور و نحوه انتقال قدرت به چرخ‌ها خواهید داشت. بنابراین اگر این موارد برای شما از مصرف سوخت مهم‌تر هستند، خودرویی مجهز به جعبه دنده دستی را خریداری کنید./چرخان
ارسال نظرات
موضوعات روز