پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
یادداشت؛
وهاب عقیقی - کارشناس صنعت خودرو
کد خبر: ۲۳۴۷۰
فولکس واگن برندی برای سعی و خطا نیست !

تیتر20 -  طی دو سال گذشته اخبار متعددی در خصوص ورود برند فولکس واگن به ایران به گوش می رسید و شنیده ها حاکی از این بود شرکت ماموت که سابقه فعالیت چندین ساله در زمینه ساخت انواع کانتیر و نیز واردات و مونتاژ خودروی سنگین را با نمایندگی برند اسکانیا دارد بعنوان نماینده فولکس واگن در ایران قصد واردات و نیز راه اندازی خط مونتاژ و تولید محصولات این غول خودروسازی دنیا را در کشورمان دارد! 

 با توجه به سابقه تولید موفق شرکت ماموت احتمال این اتفاق دور از ذهن به نظر نمی رسید، اما نکته ای که جای تامل داشت عدم تجربه این شرکت معظم در حوزه تجارت خودروهای سواری بود! آیا ماموت می تواند با فولکس جایگاهی را که این برند جهانی در سایر نقاط دنیا دارد در ایران بسازد؟! 

از سوی دیگر اغلب افراد شرکت ماموت را با پیشینه تولید و ساخت کانتینر می شناسند تا نمایندگی برند سوئدی اسکانیا و این نشانگر آنست که شرکت ماموت در حوزه بازاریابی و فروش و خدمات پس از فروش خودرویی خود کم رنگ ظاهر شده است.

 همانگونه که قبلا اشاره شد فضای تجارت و کسب و کار در ایران سنتی است و در بسیاری موارد از روش های حجره داری قدیمی الگو برداری و تبعیت می کند. 

اکثر تجار ایرانی وارث ثروت و تجارت نسل های گذشته خود هستند و نحوه تعامل کاری و مدیریت آنها غالبا مبتنی بر اصول و رفتارهای پیشینیان آنها و روشهای کاملا سنتی انجام می گیرد و کمتر شاهد این بودیم که با متدهای فروش و بازاریابی روز دنیا و با روش های برنامه ریزی علمی پیش رود! عدم توجه به حوزه مطالعه و تحقیقات بازار، عدم بررسی و شناخت صحیح رقبا، سیاست های قیمت گذاری نادرست، عدم ارتباط موثر با اصحاب رسانه، عدم تدوین برنامه مناسب تبلیغات بالا و پایین خطی، عملکرد غیرحرفه ای و  دانش ناکافی در حوزه آنلاین مارکتینگ،... از مواردی است که نشات گرفته از همین مدیریت نا صواب است!

 تجارت خودرو در عرصه واردات هم از این قاعده مستثنی نبوده و قریب به اتفاق شرکتهای وارد کننده خودرو صرفا به فروش خودرو با روشهای بازاریابی سنتی در کنار فروش سایر اقلام وارداتی شان اعم از مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی و لوازم خانگی و ... پرداخته اند، فارغ از اینکه خودرو یک کالای تخصصی است و در حوزه بازاریابی و خدمات پس از فروش آن باید نگاه متفاوتی داشت. 

همانطور که شرکتهای بزرگ خودروساز در سراسر دنیا همین خط مشی را پیش گرفته اند و رضایت مندی مشتری را سرلوحه کارخود قرارداده اند و نسبت به این مهم وقت و هزینه بسیار هنگفتی را صرف می کنند.

 اما در ایران داستان به نوع دیگری روایت می شود و بازاریابی و خدمات پس از فروش و مشتری مداری حلقه مفقوده ایست که نبود آن در حوزه خودرو و  نیز بسیاری  از کسب و کارهای دیگر مشهود است و کاملا به چشم می خورد.

 پس از توافق برجام زمزمه ورود مجدد شرکتهای اروپایی به عرصه اقتصاد و تجارت ایران به گوش می رسید. فولکس واگن نیز از اولین شرکتهایی بود که ورودش به بازار خودرو ایران نقل محافل اقتصادی تجاری شده بود و برای آن لحظه شماری می کردند!

 با نهایی شدن قرارداد همکاری فولکس واگن و ماموت خودرو و طرح موضوع راه اندازی خط مونتاژ و تولید خودروهای این برند توسط نماینده اش در ایران امید آن می رفت که طلسم واردات و فروش سنتی خودرو در ایران شکسته شود و ترکتازی برندهای چینی پایان گیرد و فضای تولید نیز از انحصار خودروسازان دولتی خلاصی یابد و با ورود برندهای خودروساز مطرح دیگر دنیا به سوی رقابتی شدن و افزایش کیفیت و رضایت مندی مشتری گام بردارد.

فولکس واگن برندی برای سعی و خطا نیست !

 اما متاسفانه پس از گذشت 2 سال و حرف و حدیث های بسیار در خصوص تولید و آغاز فعالیت حرفه ای این خودروساز بزرگ جهانی هفته گذشته شاهد آن بودیم که پیش فروش فولکس در ایران با سبکی کاملا سنتی آغاز و رسانه ای شد و هجوم خیل عظیم دلالان و مشتاقان آشفته بازار خودروی ایران را در پشت درهای نمایندگی ماموت خودرو پیش روی خود دید! که نشان می داد فولکس هم در ایران سنتی فروخته خواهد شد با همان سبک و سیاق دیگر شرکتهای خودرویی ایرانی، که در مقاطع زمانی کوتاهی تحت عنوان نماینده رسمی یا غیر رسمی محصولات برندی را وارد کرده و پس از عدم موفقیت در بازاریابی و فروش و خدمات پس از فروش آن به حال خویش رهایش ساخته و بسراغ  واردات سایر اقلام مصرفی  و سعی و خطایی دیگر شتافته اند.

 آیا فولکس هم صرفا به تعداد فروشش در ایران می اندیشد یا نه به عنوان یک خودروساز آلمانی/ جهانی که پرچمدار این صنعت است، اعتبار برند و سابقه حضور قدرتمندش در بازار خودروی دنیا را فراموش نخواهد کرد؟!

 آیا این همه اما و اگر برای ورود این خودرو با کیفیت و بحث و حواشی و جنجال در خصوص تولیدش برای این بود که این کالای تخصصی هم مانند دلار و سکه در صف های طویل آشفته بازار ایران خرید و فروش شود!؟

 قطعا مدیران مجموعه ماموت خودرو نباید از این نکته غافل شوند که فولکس برندی برای سعی و خطا نیست!

فولکس واگن برندی برای سعی و خطا نیست !

ارسال نظرات
موضوعات روز