شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۴
وزارت صنعت معدن و تجارت هشدار داد
وزارت صنعت، معدن و تجارت روز گذشته بار دیگر به خریداران خودروهای داخلی و خارجی هشدار داد که تنها به پیش‌خرید خودروهایی اقدام کنند که ازسوی این وزارتخانه مجوز پیش‌فروش داشته باشند. ازسوی دیگر فروشندگان نیز برای پیش‌فروش خودروهایشان باید نسبت به کسب مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کنند و پیش‌فروش خودرو بدون مجوز، امری غیرقانونی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۲۳۵۱۱
پیش فروش های غیرقانونی در بازار خودرو

تیتر20 - بر این اساس ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان که در ۲۸ فروردین ماه سال ۹۵ تصویب شد، تاکید دارد که به‌واسطه اینکه مشکلات عدم تامین و افزایش میزان مدت تعهدات شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو به‌عنوان یک ریسک برای مصرف‌کننده از بین برود تمامی عرضه‌کنندگان اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان باید نسبت به دریافت مجوز پیش‌فروش اقدام کنند.

به این ترتیب مصرف‌کنندگان در حین پیش‌خرید باید از فروشندگان مجوز پیش‌فروش را مطالبه کنند. پیش از این بسیاری از مشتریان به‌رغم هشدارهای متعدد سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مبنی بر عدم پیش‌خرید خودروهای فاقد مجوز باز هم نسبت به پیش‌خرید خودرو از شرکت‌های فاقد نمایندگی رسمی و مجوز پیش‌فروش اقدام می‌کردند که این امر مشکلاتی را برای مشتریان ایجاد می‌کرد.

در این زمینه برخی از وارد‌کنندگان با اخذ مبالغی از مشتریان تحویل خودرو در زمان مقرر را وعده می‌دادند این در شرایطی است که نه تنها از تحویل خودرو در موعد مقرر خودداری می‌کردند، بلکه با پول مشتری در راستای فعالیت‌های دیگر اقتصادی خود سود می‌بردند. ازسوی دیگر تولید‌کنندگان نیز چندان به وعده تحویل خودرو در زمان مقرر پایبند نیستند. این در شرایطی است که خودروسازان نیز برای پیش‌فروش محصولات خود باید از وزارت صنعت مجوزهای لازم را اخذ کنند.

در این زمینه اما روز گذشته معاون وزیر صنعت بار دیگر به مشتریان هشدار داد که از خرید خودروهای بدون مجوز پیش‌فروش خودداری کنند. محمود نوابی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری شاتا با هدف اطلاع‌رسانی بیشتر به مصرف‌کنندگان از حقوق متعلقه در خرید خودرو و پیشگیری از بروز مسائل و مشکلات پیش‌روی آنها تاکید کرده که اطلاعیه‌ای در ۸ بند در همین ارتباط منتشر شده که در بند اول آن پیش‌فروش خودرو تنها با مجوز معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز خوانده شده است.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان افزود: به استناد قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب ۲۳/ ۳/ ۸۶ مجلس شورای اسلامی و مفاد آیین‌نامه اجرایی آن به‌ویژه ماده (۵) موضوع تصویب‌نامه شماره ۷۴۱۵/ ت۵۱۶۸۱ه مورخ ۲۸/ ۰۱/ ۱۳۹۵ هیات‌وزیران، پیش‌فروش خودرو صرفا پس از اخذ مجوز مربوطه از وزارت صنعت، معدن و تجارت واجد ضمانت بوده و میسر است.

وی با بیان اینکه لیست شرکت‌های دارای مجوز پیش‌فروش خودرو از طریق سامانه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت به آدرس www.mimt.gov.ir و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به نشانی www.cppo.ir قابل‌دسترسی است، افزود: بر اساس مفاد مندرج در جدول ذیل ماده (۴) آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، قیمت خودرو در روش فروش فوری در زمان عقد قرارداد، قطعی است و مدت زمان تحویل خودرو حداکثر سی روز پس از عقد قرارداد است.

نوابی با اشاره به اینکه میزان خسارت در عدم تحویل خودرو در قرارداد فروش فوری معادل ۲.۵ درصد ماهانه و در قرارداد پیش‌فروش خودرو، معادل سود مشارکت به‌علاوه یک درصد ماهانه است، تصریح کرد: حداکثر نرخ سود مشارکت در قراردادهای پیش‌فروش معادل ۱۸ درصد و حداقل معادل نرخ سود سپرده نظام بانکی کشور است.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان همچنین گفت: در صورت اعلام انصراف خریدار از خرید خودرو یک ماه پس از عقد قرارداد، سود انصراف بر مبنای جدول مرتبط در آیین‌نامه به ماخذ حداکثر ۳ درصد کمتر از نرخ سود دوران مشارکت، محاسبه و عرضه‌کننده خودرو موظف به پرداخت مبلغ مذکور حداکثر ظرف مدت بیست روز به خریدار است.

وی با بیان اینکه شرکت‌هایی مجاز به ارائه تسهیلات لیزینگ خودرو هستند که نام آنها در لیست شرکت‌های دارای مجوز در سامانه بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir درج شده باشد، افزود: تمام خریداران خودرو می‌توانند شکوائیه‌های مرتبط با خدمات فروش یا پس از فروش خود را از طریق تلفن ۱۲۴ پیگیری کنند./اقتصادنیوز 
ارسال نظرات
موضوعات روز