جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱
یخچال تنها یک وسیله لوکس در آشپزخانه برای پز دادن نیست و باید در خرید آن دقت کافی کرد زیرا که می تواند باعث ابتلای اعضای خانواده به انواع بیماری ها و مسمومیت های غذایی شود.
کد خبر: ۲۳۵۱۹
مناسب‌ترين درجه سرمای درون یخچال چقدر است؟

تیتر20 - اگر می خواهید یک یخچال استاندارد خریداری کنیدباید در وهله اول درجه مصرف انرژی در آن بهینه باشد و نیز دماسنج دیجیتالی برای نشان دادن درجه حرارت یخچال و فریزر داشته باشد تا از تغییرات دمای وسیله و مواد غذایی داخل آن آگاه باشید.

متخصصان اعتقاد دارند دما در یخچال برای سالم ماندن مواد غذایی باید بین صفر تا چهار درجه سانتیگراد باشد تا از رشد انواع باکتری ها، قارچ ها و کپک ها جلوگیری کند.

علاوه بر درجه حرارت چیدمان مواد غذایی در یخچال نیز اهمیت فراوان دارد و می تواند باعث افزایش تازگی و ماندگاری مواد غذایی شود.

همیشه ابتدا بررسی کنید که دریچه های یخچال در کدام قسمت ازبدنه قرار دارد و مواد فاسد شدنی مانند شیر و انواع لبنیات، گوشت ،ماهی خام و تخم مرغ را در آنجا قرار دهید که به طور معمول قفسه پایین در یخچال است تا دیرتر خراب شوند.

دقت کنید برای جلوگیری از سرایت آلودگی ها وباکتری ها حتماً مواد پروتئینی را جدا از سایر مواد غذایی در یخچال و در یک ظرف دربسته قرار دهید تا علاوه بر حفظ بهداشت از بروز بوی نامطبوع در یخچال خودداری شود.

نظافت یخچال یکی از موارد بسیار ضروری در جلوگیری از بروز انواع بیماری ها و مسمومیت ها است زیرا علاوه بر رشد قارچ و کپک ها بر دیواره و بدنه یخچال ، باز و بسته کردن در نیز می تواند باعث ورود گرد و غبار و آلودگی به درون یخچال و گردش آلودگی در فضای داخلی دستگاه شود، هرچند که در برخی نمونه های مدرن یخچال این مشکل تا حدی توسط فیلترهای مخصوص برطرف شده.

تمیز کردن یخچال در بازه های زمانی منظم با آب و صابون توسط یک فرچه یا مسواک نو می تواند از آلودگی فضای یخچال بکاهد، متخصصان بهداشتی استفاده از آب و جوش شیرین را برای ضد عفونی یخچال مناسب می دانند زیرا می تواند علاوه بر نظافت مانع از آزاد شدن ترکیبات شیمیایی پاک کننده ها درون دستگاه شود.

یکی از آلوده ترین مناطق یخچال جا میوه ای است بویژه اگر میوه و سبزی کثیف و بدون پوشش محافظ در یخچال قرار داده شود، رشد و تجمع باکتری در این حالت بسیار زیاد می شود، همینطور ترتیب جای دادن میوه ها باید به نحوی باشد که میوه هایی مانند گوجه فرنگی ، سبزی و کاهو که بیشتر در معرض پلاسیده شدن هستند بر روی سایر میوه ها قرار بگیرند و میوه های مقاوم تر مانند سیب یا گلابی بسته به فصل سال در قسمت های زیرین قرار بگیرند.

کارشناسان توصیه می کنند افراد میوه ها را قبل از ورود به یخچال ضدعفونی کنند و یا اگر در اثر کمبود وقت مجبور به گذاشتن میوه آلوده در دستگاه شدند حتماً از یک پوشش پلاستیکی برای جلوگیری از نفوذ آلودگی استفاده کنند.

کارشناسان اعتقاد دارند اکثر محصولات غذایی فرآوری و صنعتی که بسته بندی شده اند و در آنها از مواد نگهدارنده استفاده شده باید در یخچال قرار بگیرند زیرا می توانند در اثر دمای محیط بیرون بتدریج فاسد شوند از جمله روغن و یا آرد سفید گندم که باید در یخچال قرار بگیرند.

این نوع مواد می توانند در دیواره یخچال قراربگیرند اما کارشناسان توصیه می کنند افراد از زیاد باز و بسته کردن بی دلیل درب یخچال خودداری کنند زیرا می تواند باعث ورود آلودگی و از دست رفتن هوای خنک داخل دستگاه شود.

در عین حال دمای بالاتر از 4 درجه سانتی گراد یا زیر صفربرای یخچال مناسب نیست، زیرا در دمای بالای 4 درجه انواع میکروب ها و آلودگی ها شروع به رشد می کنند و در دمای زیر صفر مایعات، میوه و سبزیجات دارای آب میان بافتی یخ می زنند و از فرم طبیعی خود خارج می شوند، دربرخی یخچال های مدرن تغییرات دما از طریق پیام کوتاه به تلفن همراه هوشمند کاربر اطلاع داده می شود اما بهترین کار نصب یک دماسنج دیجیتالی داخل یخچال و دقت در تغییرات آن است.

اهمیت دمای یخچال زمانی که قرار است داروی بیمار در آن گذاشته شود اهمیت بسیار پیدا می کند زیرا می تواند باعث فاسد شدن دارو و بروز عوارض جانبی ناخواسته دربیمار شود./باشگاه خبرنگاران
ارسال نظرات
موضوعات روز