پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹
شیر بز در مقایسه با شیر گاو انتخاب مناسب‌تری است؛ چرا که شیر بز به دلیل هضم و جذب راحت پروتئین‌های آن، چربی‌های کوچک‌‌تر و همچنین جذب بیشتر مواد معدنی چون کلسیم، منیزیم، مس و آهن در مقایسه با شیر گاو مفیدتر تلقی می گردد.
کد خبر: ۲۳۵۹۰
اين پنير به طرز معجزه آسايي به استخوان ها استحكام مي بخشد!
تیتر20 - شیر بز در مقایسه با شیر گاو انتخاب مناسب‌تری است؛ چرا که شیر بز به دلیل هضم و جذب راحت پروتئین‌های آن، چربی‌های کوچک‌‌تر و همچنین جذب بیشتر مواد معدنی چون کلسیم، منیزیم، مس و آهن در مقایسه با شیر گاو مفیدتر تلقی می گردد. همچنین برای اشخاصی که به شیر گاو آلرژی دارند، شیر بز با داشتن عناصری که آلرژی زايی کمتری دارند، جایگزین بهتری محسوب می‌شود. شیر بز از طریق کاهش چربی‌های خونی، اثرات آنتی‌اکسیدانی و دفع مواد زاید، پیشگیری از چاقی و دیابت نوع دو و جلوگیری از تشکیل لخته خونی، غذایی مفید برای افراد مبتلا به بیماریهای قلبی عروقی است. همچنین راهکاری مفید برای کاهش کلسترول خون است. به این دلیل که محتوای کلسترول این شیر پایین بوده و حاوی چربی‌هایی است که تولید کلسترول را در بدن کاهش داده و ترشح و دفع آن را از بدن افزایش می‌دهند. خاصیت کاهندگی کلسترول شیر بز را به محتوای بالای آنتی‌اکسیدانی آن نسبت می‌دهند. در این مقاله میخواهیم به طور خاص به فواید یکی از مشتقات شیر، یعنی پنیر بز بپردازیم.

خواص پنیر بز به راحتی هضم می‌شود

پنیر تهیه شده از شیر بز به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید به راحتی توسط بدن هضم می‌شود. این پنیر در مقایسه با پنیرهای تهیه شده با شیر گاو، چربی کمتری دارد و حاوی اسیدهای چرب زنجیره کوتاه است که باعث سهولت هضم غذا می‌شوند. چنانچه مواد چرب پنیر زیاد باشد پنیر اسیدهای چرب اشباع شده بیشتری خواهد داشت و باعث افزایش کلسترول خون می‌شود.

عضله‌سازی می‌کند

پنیر بز منبع فوق‌العاده پروتئین است. اسیدهای آمینه موجود در این پنیر به حفاظت از بافت‌های عضلانی کمک زیادی می‌کنند. پنیر بز به خصوص در افراد گیاهخوار می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز یا ماهی باشد. هر ۱۰۰ گرم از این پنیر حاوی حدود ۲۰ گرم پروتئین است.

منبع ویتامین‌های ضروری است

مصرف پنیر بز همچنین برای جذب هر چه بیشتر  ویتامین‌های A و گروه B مفید است. ویتامین‌ A، حاوی آنتی اکسیدانهایی برای پیشگیری از عفونت‌ها و بیماری‌ها است. ویتامین B۱ برای سیستم عصبی لازم و ضروری است. ویتامین B۲ برای بافت‌های بدن و ویتامین B۵ برای پوست، ناخن‌ و مو مفید است. همچنین این پنیر حاوی میزان بالایی زینک (روی) و سلنیوم است. 

استخوان‌ها را استحکام می‌بخشد

پنیر بز سرشار از کلسیم است. این ماده معدنی برای مینرالیزه کردن استخوان‌ها و دندان‌ها لازم است. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کلسیم به حفظ استخوان‌ها کمک می‌کند و باید از دوران کودکی و نوجوانی تا بزرگسالی جذب شود. پنیر تهیه شده از شیر بز حاوی ۱ تا ۱/۲ گرم کلسیم است. علاوه بر این پنیر بز منبع فوق‌العاده فسفر نیز محسوب می‌شود که این ماده نیز به مینرالیزه کردن استخوان‌ها و ترمیم بافت‌ها کمک می‌کند.

فواید پنیر بز پنیر خامه‌ای بز

یکی از انواع پنیر بز، پنیر خامه‌ای بز است که دارای طعمی خوش، مالش‌پذیری خوب، عطر ملایم و مطبوعی است. پنیر خامه‌ای بز از شیر بز و خامه تازه و حرارت دادن این ترکیب تهیه ‌می‌شود و می‌تواند به عنوان صبحانه، عصرانه و حتی به همراه غذا استفاده یا سرو شود. 

پنیر گودای بز

پنیر گودا نوعی پنیر نیمه‌سخت و زرد رنگ است. این پنیر، اولین بار در روستای گودا در جنوب هلند تولید شد و قدمت آن به قرن ۱۲ می‌رسد. گودا، یکی از معروفترین پنیرهای جهان و پرفروش‌ترین پنیر هلند است که رایحه‌ای ملایم و طعم و بویی شبیه به خامه همراه با بوی پنیر بز دارد؛ به همین دلیل برای هر ذائقه‌ای خوشایند و مطلوب است. در سالاد و صبحانه، انواع غذاهای گرم مانند پیتزا و لازانیا و در ساندويچ های سرد و گرم استفاده می شود. همچنین، همراه با نان، بیسکوئیت، انگور و سبزیجات به عنوان پیش غذا استفاده می شود.

پنیر کممبر بز

پنیر کممبر نوعی پنیر نرم فرانسوی است که به پنير عشق معروف بوده و پنير ملی فرانسه است. این پنیر، نخستین بار در اواخر سده ۱۸ در منطقه کممبر و نرماندی در شمال غربی فرانسه تولید شد. هر کیلوی ‌این پنیر، پرانرژی و با ارزش است و از ۶ کیلو شیر بز تهیه می‌شود.

دارا بودن پنی‌سیلیوم خوراکی و مفید برای دستگاه گوارش و خواص شیر بز از ویژگی‌های‌این نوع پنیر است. کممبر دارای طعمی متفاوت و تند است که هر چه بیشتر برسد نرمتر و بوی آن تند تر هم می‌شود. از کممبر بز به عنوان اردور همراه بیسکویت نمکی، کراکر، انجیر، هندوانه، بادام تفت داده و همراه انگور و مربا به عنوان دسر استفاده می‌شود. همچنین، در صبحانه و عصرانه، پخت کیک و انواع ساندویچ، در انواع سالاد‌ها و غذاهای سبک مناسب است./کاله
ارسال نظرات
موضوعات روز