جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰
پنجره هواپیما پرده ای کرکره ای دارد که به خصوص در هنگام تابش نور شدید می توان آن را پایین آورد. اما قانونی به ظاهر عجیب در مورد پرده پنجره هواپیما وجود دارد: مهمانداران هنگام تیک-آف و فرود از مسافران می خواهند کرکره پنجره هواپیما را بالا ببرند!
کد خبر: ۲۳۶۱۰
چرا کرکره پنجره هواپیما هنگام پرواز و فرود باید بالا باشد؟

تیتر20 - صندلی کنار پنجره هواپیما یکی از صندلی های پرطرفدار است. خیلی از مسافران دوست دارند کنار پنجره بنشینند تا در طول پرواز منظره ابرها و شهرها را از بالا تماشا کنند. پنجره هواپیما پرده ای کرکره ای دارد که به خصوص در هنگام تابش نور شدید می توان آن را پایین آورد. اما قانونی به ظاهر عجیب در مورد پرده پنجره هواپیما وجود دارد: مهمانداران هنگام تیک-آف و فرود از مسافران می خواهند کرکره پنجره هواپیما را بالا ببرند! حتی اگر نور شدیدی به داخل بتابد و شما را اذیت کند هم باز مجبور هستید پرده را بالا ببرید! این کار ممکن است گاهی موجب ناراحت شدن مسافران شود و این کار را بی دلیل بدانند. به نظر شما دلیل تاکید بر بالا بودن کرکره پنجره هواپیما چیست؟ آیا مهمانداران دلیل خاصی برای این کار دارند یا صرفا از روی عادت این تقاضا را از شما می کنند؟ 

اگر پنجره هواپیما بشکند چه اتفاقی می افتد؟

سفر هوایی و پرواز با هواپیما معمولا قوانین متعددی دارد که دلیل بسیاری از آن ها را نمی دانیم. از وقتی وارد فرودگاه می شویم تا زمانی وارد هواپیما می شویم مدام با قوانین گاهی عجیبی می شویم که به نظرمان دلیل موجهی ندارند. ممکن است به نظر بسیاری از مسافران قوانین امنیتی فرودگاه و هواپیما وقت گیر و اذیت کننده باشد. مثلا چرا باید هنگام رد شدن از گیت امنیتی کفش ها و کمربندهایمان را دربیاوریم؟ چرا در مورد ورود مایعات به هواپیما محدودیت وجود دارد؟ چرا مراحل امنیتی و مراحل سوار شدن به هواپیما تا این حد طولانی و وقت گیر است؟ چرا بستن کمربند ایمنی تا این حد اهمیت دارد و روی آن تاکید می شود؟ و چرا کرکره پنجره هواپیما هنگام پرواز و فرود باید بالا باشد؟!

مسافرانی که بلیط هواپیما رزرو می کنند و با هواپیما سفر می کنند مدام با انواع قوانینی مواجه می شوند که پرسش برانگیز است و به نظرشان دلیل مشخصی برای آن ها وجود ندارد. اما باید بدانید که پشت تمام این قوانین دلایل امنیتی وجود دارد که برای حفظ جان مسافران و امنیت پرواز به وجود آمده اند. بالا بودن کرکره پنجره هواپیما حین برخاستن و نشستن نیز جزء قوانین امنیتی در تمام ایرلاین های دنیا محسوب می شود و دلایل کاملا موجهی هم برای این کار وجود دارد.

قوانین پرواز درباره کرکره پنجره هواپیما

قبلا در مطلبی به طور مفصل توضیح دادیم که اکثر سوانح هوایی در هنگام پرواز و فرود اتفاق می افتند. حفظ امنیت پرواز و جان مسافران در این زمان ها اهمیت بالایی دارد و قوانین متعددی برای این کار وضع شده است. در واقع، در صنعت هواپیمایی قانونی به نام «به اضافه سه، منهای هشت» وجود دارد. این قانون به این معناست که ۸۰% سوانح هوایی در سه دقیقه اول پرواز یا هشت دقیقه آخر و هنگام فرود هواپیما رخ می دهند. احتمال بروز سانحه در هنگام تیک-آف و همینطور فرود هواپیما بیش از هر زمان دیگری است و به همین دلیل لازم است نکات ایمنی در این دو بازه رعایت شود. مهمانداران هواپیما آموزش های خاصی دیده اند تا در صورت بروز حادثه هنگام پرواز و فرود بتوانند عکس العمل سریع و مناسبی داشته باشند و از جان مسافران حفاظت کنند.

بالا بودن کرکره پنجره نیز در راستای حفظ امنیت مسافران در این دو بازه زمانی خطرآفرین است. یکی از آموزش های مهم به مهمانداران هواپیما این است که در مواقع اورژانسی و وضعیت اضطراری بتوانند در کمتر از ۹۰ ثانیه مسافران را از هواپیما خارج کنند. به همین دلیل از مسافران تقاضا می شود کرکره پنجره هواپیما را در هنگام تیک-آف و فرود بالا نگه دارند تا در صورت بروز موقعیت اورژانسی بهترین و امن ترین راه خروج را مشخص کنند. اگر کرکره ها بالا باشد و هواپیما دچار حادثه و آسیب شود از پنجره های هواپیما می توان وضعیت و محل حادثه را ارزیابی کرد و با توجه به آن درب خروج اضطراری مناسب را باز کرد.

نور طبیعی محیط نیز فاکتور مهمی در تسریع خروج از هواپیماست. وقتی کرکره پنجره هواپیما بالا باشد نور طبیعی وارد هواپیما می شود و چشمان مسافران به نور بیرون عادت می کند. به همین دلیل اگر موقعیت اورژانسی پیش بیاید و درب های خروج اضطراری باز شود وارد شدن نور بیرون باعث گیجی مسافران نمی شود و مسافران می توانند سرعت عمل بیشتری داشته باشند. اما در صورتی که کرکره ها پایین باشد و محیط داخل کابین تاریک باشد، به محض باز شدن ناگهانی درب ها نور طبیعی شدید به یکباره وارد هواپیما می شود و چند ثانیه ای طول می کشد تا چشم های مسافران با نور بیرون تطابق پیدا کند. همان طور که می دانیم در موقعیت های اورژانسی حتی یک ثانیه هم ارزشی حیاتی دارد، چه برسد به چند ثانیه!

یکی دیگر از دلایل این کار این است که مسافران هنگام پرواز و فرود می توانند بدنه بیرونی هواپیما و باند فرود را ببینند. در بسیاری موارد مسافران با مشاهده آتش سوزی، دود یا هرگونه مشکل به مهمانداران هواپیما اطلاع داده اند و از بروز یک سانحه جدی جلوگیری کرده اند. به همین دلیل با بالا بودن کرکره ها مسافران نیز می توانند در امنیت پرواز و البته حفظ جان خودشان سهیم باشند و مشارکت کنند.

علاوه بر این، مهمانداران از شخص مسافر درخواست می کنند تا این کار را انجام دهد تا اگر خواب آلود است هوشیار شود. مسافران باید در هنگام پرواز و فرود کاملا هوشیار و بیدار باشند تا در صورت بروز حادثه بتوانند عکس العمل سریعی داشته باشند. در طول پرواز می توانید با خیال راحت بخوابید اما در حین پرواز و فرود بهتر است بیدار باشید.

کرکره پنجره هواپیما باید در پرواز و فرود بالا باشد

همان طور که دیدیم تاکید مهمانداران بر بالا بودن کرکره پنجره هواپیما حین پرواز و فرود دلایل امنیتی دارد و در واقع برای حفظ جان خودتان است. بنابراین دفعه بعد که در نور شدید ظهر، مهمانداری از شما درخواست کرد که کرکره پنجره را بالا ببرید حرفش را بلافاصله گوش کنید و اصلا ناراحت نشوید. چرا که این کار برای امنیت خود شما و سایر مسافران است./الی گشت
ارسال نظرات
موضوعات روز