پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۷
یکی از چالش‌های خریداران خودروهای شرکت ایران‌خودرو در زمینه خدمات پس از فروش و استفاده از بیمه بدنه است که باعث می‌شود بسیاری از این آنها دچار سردرگمی شده و ندانند که در صورت محدودیت بودجه کدام یک از این خدمات که ظاهرا شبیه هم هستند برایشان مناسب است؟
کد خبر: ۲۳۶۶۲
مقایسه کارت طلایی با بیمه بدنه خودرو؛ کدام یک مناسب شماست؟

تیتر20 - یکی از چالش‌های خریداران خودروهای شرکت ایران‌خودرو در زمینه خدمات پس از فروش و استفاده از بیمه بدنه است که باعث می‌شود بسیاری از این آنها دچار سردرگمی شده و ندانند که در صورت  محدودیت بودجه کدام یک از این خدمات که ظاهرا شبیه هم هستند برایشان مناسب است؟ کارت طلایی ارائه شده توسط شرکت امداد خودرو ایران که متعلق به شرکت ایران‌خودرو است یکی از کامل‌ترین مراکز خدماتی به خودروهای این شرکت است که در کارتهای مختلف، خدمات متنوعی را به مشتریانش ارائه می‌دهد.

برای اینکه بتوانیم بررسی و مقایسه کاملی پیرامون کارت طلایی و بیمه بدنه داشته باشیم ابتدا می‌بایست اطلاعاتی از این دو سرویس را مرور کنیم و به جزئیات بیشتری از این دو سرویس بپردازیم و سپس به مقایسه این دو سرویس بپردازیم.

بیمه بدنه چیست؟

بیمه بدنه بعد از بیمه شخص ثالث شاید متداول‌ترین بیمه‌ایست که در صنعت بیمه کشور خریداری می‌شود و برای بسیاری از افراد آشناست. این بیمه نامه بر خلاف بیمه شخص ثالث، اختیاری بوده و صاحبان خودروها می‌توانند نسبت به خریداری آن اقدام کنند و یا اینکه از این خدمت استفاده نکنند. البته بعضی از شرکتهای خودروساز و یا لیزینگ خودرو، به دلیل اقساطی بودن فروششان، مشتری را مجبور به خریداری بیمه بدنه می‌کنند.

بیمه بدنه در مواردی از جمله تصادف، زلزله، سیل و بلایای طبیعی دیگر قابل استفاده بوده و خدمات متنوعی به مشتریان ارائه می‌دهد. بیمه بدنه به دونوع از خسارات رسیدگی می‌کند. خسارات اصلی و خسارات فرعی دو نوع خسارتی هستند که در این خدمت صنعت بیمه به مشتریان ارائه می‌شود.

خسارات اصلی بیمه بدنه همان چیزی است که به صورت اجباری در بیمه‌نامه وجود داشته و مشتری با خرید بیمه پایه بدنه آنها را خریداری می‌کند. معمولا در صنعت بیمه به این بخش از تعهدات، پوشش اصلی بیمه نامه می‌گویند. خسارات فرعی آن دسته از پوشش‌های فرعی است که در بیمه پایه بدنه وجود نداشته و به درخواست مشتریان به بیمه‌نامه اضافه می‌شود. بیمه‌گذار یا مشتری می‌تواند هر پوششی را که دلش می‌خواهد به شرایط بیمه‌نامه اضافه کند و به طور کامل از خدمات شرکت بیمه استفاده کند.

خسارات اصلی که تحت پوشش بیمه پایه بدنه است:

اگر خودروی شما به جسمی ثابت یا متحرک برخورد کند و شما مقصر ماجرا باشید! در ضمن حتی اگر با خودرویتان به دیوار برخورد کنید، بیمه بدنه جبران خسارت می‌کند
در صورتی که خودروی شما به دره‌ای یا رودخانه‌ای یا …. سقوط کند
صاعقه یا آتش‌سوزی و انفجار خودرو
در صورتی که خودروی شما به صورت کلی به سرقت برود
بیمه هزینه‌های نجات خودرو و حمل خودرو را می‌پردازد
خسارت به باطری و لاستیک خودرو تا ۵۰ درصد جبران می‌شود
خسارات فرعی که در بیمه بدنه جبران می‌شود
جبران خسارات مربوط به دیگر بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله
خسارات مربوط به مسابقات اتومبیل‌رانی
خسارات ناشی از اسید
سرقت جزئی لوازم داخل خودرو
جبران زیان کاهش ارزش خودرو
جبران خسارت مربوط به عدم استفاده از خودرو
جبران خسارت واردشده برای حمل خودرو از خارج از کشور
جبران ضرر و زیان شکست شیشه
جبران خسارت مربوط به پرداخت فرانشیز
جبران خسارت مربوط به خط کشیدن روی خودرو توسط میخ یا هر شی تیزی

کارت طلایی چیست؟

پس از آنکه با بیمه بدنه آشنا شدیم و پوشش‌های این خدمت صنعت بیمه را توضیح دادیم، نوبت به کارت طلایی می‌رسد که این سرویس نیز دارای توضیحات مفصلی است. این کارت خدماتی از جمله تعمیر، تعویض، حمل و نقل رایگان و خدمات مشابه را به صاحب خودرو ارائه میدهند.

البته اغلب خدمات این کارت، برای خودروهای ایران‌خودرو بوده و دیگر برندهای خودروسازی صرفا می‌توانند از خدمات حمل این شرکت استفاده کنند. صاحبان خودروهای ایران‌خودرو بعضا به جای استفاده از خدمات بیمه بدنه از خدمات کارت طلایی استفاده می‌کنند.

کارت طلایی در ۶ نوع مختلف به مشتریان ارائه می‌شود که اولین کارت ارائه شده کارت طلایی سال بوده و بهترین نوع کارت طلایی شرکت امداد خودرو ایران، کارت الماس نام دارد که بهترین خدمات این شرکت را شامل می‌شود.

کارت الماس که خدمات بی‌نظیری را به مشتریان ایران‌خودرو ارائه می‌دهد صرفا برای خودروهای دنا، سوزوکی، تندر ۹۰ اتوماتیک و سمند سورن ELX ارائه می‌شود و سایر خودروها امکان استفاده از این کارت را ندارند.

خدمات مشترک ارائه شده در کارت طلایی در همه طرحها:

همه خدماتی که در رسته خدمات و خسارات اصلی بیمه بدنه قرار می‌گیرد
خسارتی که از ریختن مواد اسیدی روی خودرو وارد می‌شود
در صورت سرقت کامپیوتر خودرو، خسارت آن جبران می‌شود
حمل و نقل رایگان خودرو در صورت خرابی و عدم امکان حرکت، همچنین در صورت خرابی خودرو در جاده‌های بین شهری، مسافرین خودرو به صورت رایگان به نزدیک‌ترین شهر منتقل می‌شوند
تعویض خودرو در زمانی که خسارت وارده بیش از ۶۰ درصد بوده و امکان تعمیر خودرو نباشد. این تصمیم بر اساس نظر تعمیرکار رسمی ایران‌خودرو گرفته می‌شود.
جبران خسارت در صورت ترکیدگی لاستیک‌های خودرو
همچنین کارت طلایی در انواع مختلف دارای خدمات زیر هستند. لازم به ذکر است هر نوع از کارت طلایی شامل خدمات کارت قبلی نیز می‌شود.

۱ ستاره: جبران خسارت در صورت سیل، زلزله، تگرگ و سایر بلایای طبیعی، جبران خسارت مربوط به شکست شیشه

۲ ستاره: تعمیر جلوبندی، دیسک، موتور خودرو، تعویض رایگان روغن موتور خودروها در هر ده هزار کیلومتر پیمایش تا دو بار، تعویض سالانه باطری خودرو

۳ ستاره: در این نوع از کارت طلایی خدمات تعویض لنت، روغن، شمع، فیلترهای مختلف خودرو به ازای هر ۲۰ هزار کیلومتر انجام می‌شود. همچنین در صورت اینکه تعمیر خودو طولانی شود به ازای هر روز ۲۰ هزار تومان به صاحب خودرو پرداخت می‌شود.

۴ ستاره: تعویض تسمه تایمینگ و تسمه دینام از جمله خدماتی است که در این نوع از کارت طلایی ارائه می‌شود. همچنین در صورت پیمایش بیش از ۶۰ هزار کیلومتر در یکسال، لاستیک خودرو به رایگان تعویض می‌شود. خدمات سرویس دوره‌ای در این کارت، تا ۶۰ هزار کیلومتر انجام می‌شود.

در آخرین نوع از کارت طلایی که کارت الماس است، برای توقف خودرو ۶۰ هزار تومان به صاحب خودرو به صرت روزانه پرداخت می‌شود. سرویس‌های دوره‌ای تابستانه و زمستانه نیز جزو سرویس‌های این کارت بوده و در مضارب ۱۰ و ۲۰ کیلومتر، تمامی خدمات دوره‌ای دیگر کارتها انجام می‌گیرد.

یک مقایسه ساده بین کارت طلایی و بیمه بدنه در دو خودروی مختلف

برای اینکه دقیقا متوجه شوید از نظر ریالی کارت طلایی و بیمه بدنه چه تفاوتی باهم دارند به دو مثال زیر توجه کنید:

پژو ۴۰۵ مدل ۹۱
برای خرید کارت طلایی ۱ ستاره برای این خودرو چیزی در حدود ۴۰۰ هزار تومان باید پرداخت کنید. برای خرید کارت طلایی ۲ ستاره و ۳ ستاره نیز باید ۹۰۰ هزار تومان و یک میلیون و پانصد هزار تومان "حدودا” پرداخت نمایید. برای بیمه بدنه این خودرو نیز چیزی در حدود ۳۱۰ هزار تومان می‌بایست پرداخت کنید.

پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل ۹۰
برای خرید کارت طلایی ۱ ستاره چیزی در حدود ۶۰۰ هزار تومان باید پرداخت کنید. همچنین برای کارت طلایی ۲ ستاره و ۳ ستاره می‌بایست هزینه‌ای در حدود ۱ میلیون تومان و ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پرداخت نمایید. بیمه بدنه این خودرو در کم‌ترین حالت ممکن چیزی در حدود ۴۴۰ هزار تومان است.

مزایای بیمه بدنه نسبت به کارت طلایی چیست؟

بیمه بدنه برای همه خودروها صادر می‌شود و تفاوتی در برند خودروها وجود ندارد. کارت طلایی صرفا برای محصولات ایران‌خودرو و در انواع مختلف برای بعضی از خودروها صادر می‌شود.
بیمه بدنه هزینه خسارت خودرو را به صورت نقدی پرداخت می‌کند که مشتری می‌تواند نسبت به نوع تعمیرگاه و نوع تعمیر راسا تصمیم بگیرد ولی کارت طلایی خدمات تعمیر با انتخاب خودش، به مشتری ارائه می‌دهد
تقریبا در همه خودروها، هزینه بیمه بدنه بسیار پایین‌تر از هزینه کارت طلایی است.
صدور بیمه بدنه بسیار آسان‌تر از کارت طلایی است
تخفیف‌های بیمه بدنه مزیت اصلی آن نسبت به کارت طلایی است. همچنین قابلیت انتقال بیمه، برتری دیگری است که کارت طلایی این امکان را ندارد
تنوع خسارات بیمه بدنه بسیار بالاست
مزایای کارت طلایی نسبت به بیمه بدنه چیست؟
کارت طلایی راسا اقدام به حمل خودرو و سرنشینان خودرو می‌کند ولی در بیمه بدنه پس از همه مراحل، خسارت پرداخت می‌شود
تعویض‌های دوره‌ای رایگان کارت طلایی مزیتی غیرقابل انکار در برابر بیمه بدنه است
بیمه بدنه در صورت تصادف شدید خودرو تا ۸۰ درصد هزینه خودرو را می‌پردازد ولی در کارت طلایی در صورت خسارت ۶۰ درصدی و عدم امکان تعمیر، خودرو به طور کامل تعویض می‌شود.

بالاخره کدام یک را انتخاب کنیم؟

شاید پس از همه صحبت‌هایی که در مورد کارت طلایی و بیمه بدنه کردیم سوالی برایتان ایجاد شده باشد که بالاخره باید کدام یک را انتخاب کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که به طور کلی نمی‌توان یک فرمول خاص برای همه صادر کرد. اگر فردی خودرویی از محصولات ایران‌خودرو با عمر کمتر از ۱۰ سال داشته باشد و بین این دو سرویس قصد انتخاب داشته باشد، در صورت عدم محدودیت مالی پیشنهاد ما این است که از خدمات کارت طلایی ۳ ستاره و یا الماس استفاده کند. اگر محدودیت مالی دارید و یا قصد استفاده همزمان از دو سرویس را دارید، می‌توانید کارت طلایی سال یا ۱ ستاره را همراه با بیمه بدنه خریداری کنید.

همچنین اگر برایتان به کلی قیمت مهم است و صرفا می‌خواهید یک پشتیبان کمکی برای خسارات احتمالی داشته باشید، انتخاب بیمه بدنه بهترین انتخاب است./چرخان
ارسال نظرات
موضوعات روز