جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳
شاید با دیدن فیش زیر تعجب کنیم که پس از پرداخت بیش از ۴۰ قسط هنوز نتوانسته است وارد پرداخت اصل وام شود و همچنان سود آن را پرداخته است. چنین وضعی از نظر مخاطب امری ناپسند و ظالمانه تلقی خواهد شد. ولی اجازه دهید که این فیش را با دقت تجزیه و تحلیل کنیم:
کد خبر: ۲۳۶۷۷
چرا وقتی وام می‌گیریم فکر می‌کنیم سود پولی که می دهیم زیاد است؟

تیتر20 - شاید با دیدن فیش زیر تعجب کنیم که پس از پرداخت بیش از ۴۰ قسط هنوز نتوانسته است وارد پرداخت اصل وام شود و همچنان سود آن را پرداخته است. چنین وضعی از نظر مخاطب امری ناپسند و ظالمانه تلقی خواهد شد. ولی اجازه دهید که این فیش را با دقت تجزیه و تحلیل کنیم:

١- کل وام، دریافتی ١٥ میلیون تومان است
٢- این وام ٨ ساله است
٣- اقساط ماهانه آن ٢٧٠ هزار تومان است، پس اصل و فرع وام حدود ٢٦ میلیون تومان می‌شود.
٤- مبلغ سود و دریافتی از وام‌گیرنده ١١ میلیون تومان است. نرخ سود محاسبه شده برای این وام حدود ١٨ درصد در سال است.
٥- حالا ببینیم که آیا این وام ظالمانه و ربوی است؟

فرض کنید که وام‌گیرنده تمام وام دریافتی خود را دوباره یک بانک دیگر پس انداز کند وام دریافتی را هم ٨ ساله پس‌انداز کند که بالاترین سود را شامل خواهد شد در سال ٩٣ که این وام گرفته شده است، حداقل سودی که به سپرده ٨ ساله پرداخت می‌شود ٢٤درصد در سال بود. یعنی ماهانه ۲درصد که برای ١٥ میلیون تومان می‌شود ماهانه ٣٠٠ هزار تومان. به عبارتی دیگر اگر آن فرد وام ۱۵ میلیونی با سود ١٨ درصد خود را در بانک دیگری پس انداز کند بدون اینکه هیچ‌کاری انجام داده باشد، قادر است تمام قسط پرداختی را یکجا به دست آورد و حتی ماهانه ٣٠ هزار تومان هم بیشتر ا ز آن به دست آورد و مهمتر اینکه پس از ٨ سال، مبلغ اصل وام را در اختیار دارد. به عبارتی دیگر این فرد وام‌گیرنده، توانسته است امتیاز بسیار مفتی را نصیب خود کند. 

بدون هیچ زحمتی ماهانه ٣٠ هزار تومان نصیب او شد و پس از ٨ سال مبلغ ١٥ میلیون تومان مفت و مجانی به دست آورده است و تازه اعتراض هم دارد که چرا ربا از او می‌گیرند؟

شاید حالا متوجه شده باشید که چرا عده‌ای به هر درو دیواری می‌زنند که وام بگیرند، چون اگر کسی بتواند با رابطه فساد و پارتی یک وام ١٥ میلیاردی بگیرد، که نرخ سود آن مثل این وام ١٨درصد باشد، به راحتی می‌تواند ماهانه ٣٠میلیون تومان مجانی گیرش بیاید و پس از ٨ سال نیز ١٥ میلیارد تومان یکجا به دست آورد./شهروند
برچسب ها: یانک قسط بانک وام
ارسال نظرات
موضوعات روز