جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۴
در نشست خبری انجمن قطعه سازان عنوان شد؛
رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در نشست خبری گفت: درحال حاضر انجمن قطعه سازان با دو معضل اصلی شورای رقابت و شورای پول و اعتبار روبرو است.
کد خبر: ۲۳۷۳۹
قیمت گذاری خودرو آزاد شود!


تیتر20 - سید مرتضی مرتضوی رییس انجمن قطعه سازان ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با وجود رشد 70 درصدی تولید خودرو از سال 93 تاکنون ، بانک ها هیچ برنامه ای برای حمایت از قطعه سازان و صنعت خودرو ندارند. هم اکنون، شرکت های قطعه ساز کشور در ارتباط مستقیم با قطعه سازان بزرگ دنیا همچون بوش و زیمنس هستند، ولی از لحاظ مالی سیستم بانکی کشور هیچ حمایتی از قطعه سازان ندارد. 
وی در ادامه افزود: مشکل اصلی خودروساز و قطعه ساز روند پرداخت مطالبات نیست، بلکه عدم حمایت سیستم بانکی و دولت است.
رئیس انجمن قطعه سازان گفت: با وجود اینکه از سال ۹۰ تا امروز قیمت ارز چهار برابر شده ولی قیمت خودرو افزایش چهار برابری نداشته است. این صنعت سهم عظیمی در اشتغال دارد و به معنای واقعی وجهه ی علمی و عملی اقتصاد مقاومتی در صنعت قطعه سازی متبلور شده است.
 زیرا با وجود تمام مشکلات و تحریم ها این صنعت نه تنها متوقف نشده بلکه به بهترین شکل مانع از توقف تولید در کشور گردیده و همزمان توانایی های خود را ارتقاء داده است. 
مرتضوی در ادامه ضمن اشاره به اینکه قطعه سازانی که وارد قراردادهای رنو و پژو شده اند موفق به ارتقاء تکنولوژی گشته اند ، بر لزوم حمایت سیستم بانکی کشور برای سرمایه گذاری به منظور ارتقاء تکنولوژی صنعت قطعه سازی تاکید کرد.
در ادامه مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز با اشاره به افزایش 35 درصدی قیمت مواد اولیه تولید قطعات خودرو، گفت: برای افزایش قیمت قطعات و خودرو رایزنی‌هایی با وزیر صنعت انجام شده و ایشان قول داده است که بعد از تعطیلات نوروز، روال این کار انجام شود.
وی تصریح کرد: در عین حال دنبال این هستیم که مجوز آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو را دریافت کنیم و قیمت خودرو توسط خودروسازان تعیین شود.
بیگلو در مورد اصرار قطعه‌سازان و خودروسازان بر ادامه تولید خودروهای قدیمی و تاخیر در اجرای استانداردهای 85گانه نیز گفت: اصراری بر تولید خودورهای قدیمی نداریم بلکه معتقدیم باید خودروی جایگزین برای خودروهای قدیمی وجود داشته باشد.
وی این سوال را مطرح کرد که اگر پراید حذف شود، مردم چه خودرویی سوار خواهند شد و چه جایگزینی برای این خودرو خواهیم داشت؟
وی همچنین با طرح این سوال که هزینه استانداردسازی را چه کسی باید پرداخت کند؟ گفت: اختلاف نظر ما در مورد اجرای استانداردهای 85 گانه مربوط به کمتر از 10 قلم استاندارد است که سنسور تصادف نکردن با عابر پیاده، سیگنال تغییر لاین و دی‌لایت خودرو از آن جمله است.
بیگلو در پاسخ به پرسشی که پیشنهاد شما اعمال چه مدت تاخیر در اجرای استانداردها است؟ گفت:‌ پیشنهاد کردیم اجرای این استانداردها از دی 98 عملی شود و قبلاً نیز در جلسه مربوط به این موضوع، خودروسازان پیشنهاد مهلت سه ساله را مطرح کرده بودند.
فرهاد به‌نیا سخنگوی انجمن قطعه‌سازان نیز در این نشست خبری محدود بودن سقف اعتبارات پرداختی به قطعه‌سازان را از جمله مشکلات این صنعت عنوان کرد و گفت: این موضوع را از طریق انجمن پیگیری می‌کنیم ولی تاکنون نتوانسته‌ایم از شورای پول و اعتبار به نتیجه‌ای برسیم.
وی همچنین با تاکید بر لزوم جلوگیری از افزایش قیمت مواد اولیه تولید قطعات از سوی دولت، گفت: در این صورت، قیمت خودرو نیز افزایش نخواهد یافت و این در حالی است که افزایش قیمت خودرو می‌تواند باعث نارضایتی و زیان تولیدکنندگان شود.
وی تاکید کرد: اگر وزارت صنعت و شورای رقابت نمی‌توانند راهکاری برای مدیریت قیمت مواد اولیه داشته باشند، اجازه دهند که قیمت خودرو نیز آزاد شود.
وی همچنین با اشاره به طلب 8 هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان از ایران خودرو و سایپا گفت: در حال حاضر ایران خودرو طلب قطعه‌سازان را حداکثر 4 ماهه پرداخت می‌کند ولی این مدت برای سایپا بیشتر از 4 ماه است.
حسین نجاری، مدیرعامل ساپکو نیز در این نشست با انتقاد از تکنولوژی قدیمی شرکت‌های قطعه‌ساز ایرانی،‌ گفت: با توجه به روند تغییرات تکنولوژی، قطعه‌سازان نیز باید در فرایندهای تولید خود تغییرات اساسی ایجاد کنند. در حال حاضر تکنولوژی تولید خودرو در دنیا به سمت محصولات برقی در حال پیشرفت است و با این وجود، قطعه‌سازان ما تا 5 سال آینده دچار مشکلاتی خواهند شد.
وی ادامه داد: قطعه‌سازان باید توجه بیشتری به طراحی، مهندسی و تحقیقات داشته باشند.
وی با بیان اینکه دریافت مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان مهم است ولی نه به اندازه موضوع بقای صنعت قطعه‌سازی، گفت: تجهیزات 20 سال پیش قطعه‌سازان جوابگوی نیاز فعلی صنعت خودروسازی نیست.
نجاری همچنین در مورد قراردادهای منعقد شده با قطعه‌سازان برای تولید قطعات محصولات جدید پژو نیز گفت: برای تولید قطعات پژو 2008، پژو 301 و پژو 208 معادل 2500 میلیارد تومان قرارداد با 70 قطعه‌ساز منعقد شده است.
وی با بیان اینکه طراحی، تحقیق و توسعه و مهندسی نیازمند سرمایه‌گذاری وحشتناکی نیست، گفت:‌ قطعه‌سازان در حوزه طراحی،‌ مهندسی و تحقیقات ضعف دارند که باید در این بخش سرمایه‌گذاری شود.
به گفته وی، قبلا حدود 90 درصد قطعات خودرو توسط ایران خودرو تولید می‌شد، در حالی که هم اکنون 80 درصد قطعات توسط تأمین کنندگان تولید می‌شود و برخی سازندگان، کشاورز بودند که وارد صنعت قطعه‌سازی شدند.

ارسال نظرات
موضوعات روز