جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
تیتر20 بررسی می کند!
بانکداری الکترونیک در سالهای اخیر محبوبیت زیادی یافته است، زیرا روشهای سریعتر با هزینه کمتر و دسترس پذیری بیشتر جهت اجرای فعالیت را برای افراد فراهم کرده است.
کد خبر: ۲۳۹۱۸
فراز و نشیب های بانک شهردر مسیر بانکداری نوین!

تیتر20 - بانکداری الکترونیک در سالهای اخیر محبوبیت زیادی یافته است، زیرا روشهای سریعتر با هزینه کمتر و دسترس پذیری بیشتر جهت اجرای فعالیت را برای افراد فراهم کرده است. 

هر کدام از بانکها از دریچه ای به این مقوله وارد شده اند و خدمات مختلفی را ارائه می کنند. این در شرایطی است که اگر بانکی این ویژگی را نادیده بگیرد بازنده است و هر اقدامی در این مسیر طیف مخاطبان آن بانک را افزایش می دهد. 

بانک شهر نمونه مناسبی برای یک بانک است که در زمان مناسب راه خود را انتخاب کرد. این بانک به عنوان یک بانک نوپا در بررسی های خود یک استراتژی تعیین کرد که سبب پیشرفت این بانک شد. برنامه استراتژیک بانک از سال ۹۳ آغاز شد و ادامه یافت.

این بانک در  استراتژی ۵ ساله خود، با توجه به بررسی های انجام شده در شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی ، یکی از نقاط ضعفی که به ان توجه ویژه داشت، عدم ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان بود به این مفهوم که صرفا مشتریان با مراجعه به شعب فیزیکی از خدمات بانکی بهره مند می شدند .

به عبارت دیگر، بانک شهر در آن مقطع، ضعیف ترین بانک در استفاده از ابزارهای الکترونیک شناسایی شده بود. تمامی این موضوعات معضلاتی بوده که در برنامه ۵ ساله بانک مورد توجه قرار گرفت که در هر سال بخشی از برنامه برای رفع این نقاط ضعف پیش بینی شد. خدمات بانک شهر هر روز گسترده تر و متنوع تر شد. 

حرکت بانک شهر به سوی بانکداری الکترونیک 
اولین شهرنت بانک در شهریورماه سال ۹۳ راه اندازی شد که در آن زمان یک دستگاه خودپرداز، خوددریافت، وب کیوسک (صدور کارت هدیه) و call center از جمله تجهیزات اصلی پیشخوان ها را تشکیل می داد.

 این تجهیزات خدمات متنوع بانکی را با قابلیت سهولت دسترسی در هر ساعتی از شبانه روز ارائه می داد؛ به عنوان مثال یکی از محاسن دستگاه خوددریافت، دسترسی مشتریان بدون محدودیت زمانی جهت واریز وجه نقد به حساب های خودشان بود و از این طریق این امکان را داشتند که با مراجعه به شهرنت و استفاده از کارت بانکی خود، مبالغ نقد خود را تحویل و به صورت آنی به حساب خود واریز و پیامک نیز دریافت نمایند. 

همچنین دستگاه صدور کارت هدیه نیز این امکان را به مشتریان می دهد تا در ساعات مختلف شبانه روز کارت هدیه مورد نیاز خود را در طرح های متنوع تهیه نمایند این نوع خدمات به ویژه در روزهای تعطیل کاربرد فراوانی دارد .

این روند توسعه با شرایطی متفاوت تر از گذشته ادامه یافت تا جایی که در سال ۹۴  به ۲۰۰ شهرنت افزایش یافت. در عین حال، تجهیزات جدیدی همچون خودبانک (VTM) نیز اضافه شد که در سامانه شناسایی اتحادیه مخابرات جهانی به نام بانک شهر به ثبت رسیده است.

خدمات متنوع دیگری نیز همچون صدور ضمانت نامه بانکی در خودبانک ها مهم است. به کمک این خدمت، اگر تاجری بخواهد در مناقصه ای شرکت کند و بانک ها نیز تعطیل باشند، با مراجعه به شهرنت ها می تواند ضمانت نامه بانکی با مُهر دریافت کند.

در عین حال، بسیاری از تجار برای دریافت ویزا نیاز به گواهی تمکن مالی دارند. برای این منظور مراجعه به شعب، فرآیندی وقت گیر و هزینه بر خواهد بود، ولی فرد تاجر می تواند در ساعات اداری و غیراداری به شهرنت ها که در نقاط مختلف شهر استقرار یافته اند مراجعه کرده و تاییدیه تمکن مالی دریافت کند.

ارائه صورتحساب بانکی به مشتریان، یکی دیگر از خدماتی است که در شهرنت هایی که دارای دستگاه‌های خودبانک (VTM) و (RTM) هستند ارائه می شود که پس از ارتباط با شعبه مجازی، امکان امضاء صورتحساب مربوطه میسر می شود. با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، تا خرداد ماه ۹۶ صرفاً ۳۸ درصد خدماتی که در شعب فیزیکی ارائه می شد از طریق شهرنت ها قابل ارائه بود که با ارائه خدمات جدید که اخیراً ارائه شده مانند پذیرش چک درون بانکی، الکترونیکی نمودن فرم سپرده سرمایه گذاری گنجینه زرین شهر و ... این میزان به ۴۴ درصد افزایش یافته است.

نکنه جالب در موارد عنوان شده این است که این خدمات صرفاً در بانک شهر انجام می شود و در سایر بانک ها تاکنون چنین امکانی وجود ندارد.

این خدمات به نوعی بانک شهر را ویژه می کند و ویژگی اش این است که این خدمات رو به افزایش اند . 
صدور کارت های اعتباری در برنامه های بانک است که با توجه به خدمات قابل ارائه، همانطور که قبلاً هم بدان اشاره شد، ۷۰ درصد خدمات بانکی که در سطح شعب ارائه می شود از طریق شهرنت های دارای دستگاه خودبانک انجام خواهد شد.

جایگاهی متفاوت از 93 تا 95
این بانک در سال 93 نقطه ضعف خود را جایگاهشان در بانکداری الکترنیک می دانست این در حالیست که در سال 95 ورق برگشت. بانک شهر برترین بانک کشور در بانکداری الکترونیک شد. بانک شهر با ارائه دستاورد نوین صراف الکترونیک، برگزیده همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت کشور شد.

همچنین دستگاه‌های صراف الکترونیک قابلیت تبدیل دلار و یورو را به ریال دارد، بر این اساس، ارزها براساس قیمت روز محاسبه می‌شود و  از طریق دستگاه‌های صراف الکترونیک این امکان وجود دارد تا ارز نهایی به‌صورت کارت‌ در چارچوب مقررات بانک مرکزی در اختیار مشتریان قرار گیرد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز