جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱
پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام سه برند آخر برای اجرای طرح رجیستری در سال ۹۶ مشخص شد.این سه برند وارد طرح رجیستری می‌شوند تا خریداران آن‌ها بتوانند گوشی‌های قاچاق و تقلبی را تشخیص داده و از خرید و فروش دستگاه‌های ناسالم جلوگیری شود.
کد خبر: ۲۳۹۵۱
۳ برند جدید به طرح رجیستری اضافه شد

تیتر20 - سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سه برند سونی، تکنو و شیائومی وارد طرح رجیستری می‌شوند و دارندگان این گوشی‌ها می‌بایست با مراجعه به سامانه همتا، نسبت به فعال‌سازی این برندها اقدام کنند. در غیر این صورت از فعالیت چنین گوشی‌هایی در شبکه جلوگیری خواهد شد.

گفتنی است که این طرح برای آن‌ دسته از گوشی‌هایی است که از تاریخ ۲۶ اسفند خریداری و فعال‌سازی می‌شوند. طبق اطلاعیه صادر شده توسط این سازمان، خریداران این برند همانند سایر برندهای اضافه شده به طرح رجیستری می‌بایست پروسه ثبت گوشی با سیم‌کارت مشخص را انجام دهند. مشتریانی که از این مصوبه سرپیچی کنند تا یک‌ماه فرصت استفاده از دستگاه خریداری شده را خواهند داشت و پس از آن سیم‌کارت غیرفعال خواهد شد.

افرادی که گوشی‌های فعال این ۳ شرکت را داشته و قبل از این تاریخ از دستگاه‌های این برندها استفاده می‌کردند نباید نگران این موضوع باشند. طبق جزئیات بیشتری که از این اطلاعیه منتشر شده است، گوشی‌هایی که تا ساعت ۲۳:۵۹ دقیقه روز گذشته خریداری و فعال شده باشند مشکلی برای سرویس گرفتن از شبکه ارتباطی کشور نخواهند داشت و می‌توانند از خدمات سیم‌کارت‌های ارتباطی بهره‌مند شوند.

واردکنندگان این سه برند جدید می‌بایست نسبت به ثبت سریال گوشی‌های وارد شده اقدام کنند. واردکنندگان غیررسمی و قاچاق این برندها نیز قطعا برای فروش محصولات خود به مشکل خواهند خورد چرا که دستگاه‌های واردشده به دلیل عدم وجود اطلاعات‌شان در سامانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، رجیستر نخواهند شد.

نکته قابل توجه در این لیست حضور شیائومی است که یکی از برندهای نسبتا تازه وارد به دنیای موبایل محسوب می‌شود ولی حضور قدرتمند این برند باعث شده که جزو پنج برند پرفروش دنیا باشد. با این حال نبود نماینده رسمی و ثبت شده برای این برند ابهامی در ذهن اهالی این صنعت ایجاد کرده که چگونه برندی که نماینده رسمی ندارد باید در طرح رجیستری وارد شده و واردات آن رسمی شود؟

اوضاع وقتی وخیم‌تر می‌شود که بدانید این برند مدت‌هاست واردات جدیدی نداشته و حتی گارانتی رسمی برای آن وجود ندارد. کاربران این برند برای دسترسی به خدمات پس از فروش مجبور به حضور در بازار متفرقه هستند که طبیعتا کیفیت خدمات آن‌ها به اندازه گارانتی رسمی نخواهد بود. از جمله دلایل ایجاد طرح رجیستری در کشور ارتقا خدمات پس از فروش موبایل بود که با ایجاد محدودیت برای قاچاق‌چیان، شرکت‌های رسمی بتوانند خدمات پس از فروش بهتری ارائه کنند.

اگر سری به بازار موبایل زده باشید و سراغ گوشی‌های شیائومی را گرفته باشید قطعا این جمله را از فروشنده شنیده‌اید که "این گوشی گارانتی رسمی ندارد و تنها ۲۴ ساعت فرصت تست دارید!” یکی از شروط سازمان تنظیم مقررات برای حضور برندهای موبایل در بازار ایران، وجود گارانتی رسمی برای هر برند است که قطعا شیائومی چنین شرایطی را ندارد.

کارشناسان می‌گویند حضور این برند موفق به دلیل نبود شرکت رسمی واردکننده زودتر از آن‌که فکر می‌کردند به پایان رسیده است و هدف از اضافه شدن این برند بیش از آن‌که به دلیل رسمی شدن فعالیت آن در کشور باشد، جمع‌آوری این برند از بازار است. عده‌ای دیگر نیز معتقد هستند که یکی از فعالان بازار به زودی شرکتی را برای این برند تاسیس خواهد کرد و نماینده رسمی شیائومی در ایران خواهد بود.

شاید نحوه برخورد با این برند همانند آی‌فون باشد که بدون نماینده رسمی به کار خود ادامه داده و صرفا چند شرکت به عنوان واردکننده شناخته می‌شوند و خدماتی را به عنوان گارانتی به مشتریان این تلفن همراه ارائه می‌کنند. تا به حال ۷ مورد از برندهای برتر فعال در کشور وارد طرح رجیستری شده بودند که برندهای اپل، موتورولا، گوگل پیکسل، بلک‌بری، ال‌جی، نوکیا و هواوی را شامل می‌شود.

بسیاری از گوشی‌هایی که در سامانه همتا ثبت نشدند در حال حاضر غیرفعال شده و امکان استفاده ندارند. طبق اعلام رگولاتوری، تا به حال بیش از ۵۰ هزار دستگاه موبایل در این طرح مشمول قطع شبکه شده‌اند که رقمی قابل توجه است. البته مسئولین امر از احتمال ارایه راهکاری برای فعال‌شدن دوباره بعضی از برندها خبر داده‌اند که هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است./آی‌تی‌رسان
ارسال نظرات
موضوعات روز