جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۰
با گسترش استفاده از پرداخت‌های اینترنتی در فضای مجازی رعایت اصول ایمنی برای داشتن پرداخت امن بیشتر می‌شود تا در دام کلاهبرداران اینترنتی نیافتیم.
کد خبر: ۲۴۰۶۲
برای داشتن پرداخت اینترنتی امن به چه مواردی توجه کنیم؟

تیتر20 - امروز با پیشرفت تکنولوژی استفاده از تجهیزات الکترونیکی و فضای مجازی در اولویت استفاده افراد قرار گرفته است.

از این روز کمتر کسی را سراغ داریم که از پرداخت‌های اینترنتی در هنگام خرید‌های خود از فروشگاه‌های مجازی استفاده نکرده باشند.

از طرفی با گسترش استفاده از درگاه‌های پرداخت اینترنتی سر و کله افراد سودجو پیدا می‌شود که با ترفند‌های خاصی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

در این گزارش به برخی از اقدامات لازم در هنگام پرداخت اینترنتی اشاره شده است که می‌تواند به افراد در استفاده امن از درگاه‌های پرداخت اینترنتی کمک کند.

پیش از وارد کردن اطلاعات کارت درهنگام خرید اینترنتی، از اتصال به درگاه پرداخت اینترنتی معتبر مطمئن شوید.

افراد در هنگام خرید از فروشگاه‌های اینترنتی از معتبر بودن آدرس نمایش داده‌شده در مرورگر با درج عبارت https در ابتدای آن و وجود علامت تأیید سرویس دهنده (معمولاً به صورت قفل سبز رنگ) اطمینان یابید.

لازم به ذکر است که آدرس معتبر درگاه‌های پرداخت اینترنتی باید زیردامنه‌ای از دامنه Shaparak.ir باشد به طوریکه هرگونه ترکیب دیگری از کلمه Shaparak و هر پسوند دامنه دیگری به غیر از ir. غیرمجاز است. به عنوان مثال ترکیب‌هایی نظیر Shapaarak یا Shaparack نامعتبر هستند.

همچنین افراد برای اطلاع از آدرس اینترنتی درگاه‌های پرداخت اینترنتی معتبر می‌توانند به پورتال کاشف به آدرس www.kashef.ir و پورتال شاپرک به آدرس www.shaparak.ir مراجعه فرمایید.

بهتر است برنامه‌های همراه ارائه دهنده خدمات پرداخت را از مراجع معتبر بارگیری، نصب و استفاده کنید.

مراجع معتبر به معنای پورتال رسمی بانک، موسسه اعتباری مجاز یا فراهم کننده مجاز خدمات پرداخت (PSP) است به این منظور برای مشاهده آدرس پورتال بانک‌ها و موسسات اعتباری و همچنین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت که فراهم-کننده برنامک‌های همراه معتبر هستند باید به پورتال کاشف به آدرس www.kashef.ir مراجعه کرد.

 کارت و رمز کارت خود را تا آنجا که می‌شود، در اختیار دیگران قرار ندهید.

این نکته حائز اهمیت است که در فروشگاه‌ها شخصاً اقدام به ورود رمز نمایید و از ارائه آن به فروشنده یا علنی کردن آن به هر شیوه دیگری خودداری کنید. به‌منظور انتقال وجه، فرد دریافت‌کننده وجه، باید تنها شماره کارت خود را ارائه کند و نباید دیگر اطلاعات کارت ارائه شود.

از فروشگاه‌های مطمئن خرید اینترنتی انجام دهید.

برای خرید‌های اینترنتی به وجود «نماد اعتماد الکترونیک» دقت کنید و از اعتبار آن اطمینان حاصل کنید. (با کلیک روی نماد به سایت enamad.ir هدایت خواهید شد، مسیر و اطلاعات ارائه شده باید با مشخصات فروشگاه اینترنتی منطبق باشد).
از انجام خرید در سایت‌های اینترنتی که تخفیف‌ها و شرایط فروش غیرمتعارف و جذاب پیشنهاد می‌دهند، خودداری کنید.

از امنیت رمز‌های خود اطمینان پیدا کنید

بهتر است از روال‌های تغییر رمز و مسدودسازی کارت که توسط بانک شما ارائه شده مطلع شوید، تا در مواقع ضروری بتوانید رمز خود را تغییر داده یا کارت بانکی را مسدود کنید.

همچنین در انتخاب رمز کارت از به کارگیری اعداد مرتبط با داده‌های شخصی مانند سال تولد و شماره شناسنامه که امکان حدس زدن آن وجود دارد خودداری کنید.

تا جای ممکن از ارائه اطلاعات کارت خود در بستر‌های ارتباطی پرخطر نظیر تلفن ثابت، پیامک و کد‌های دستوری (USSD) خودداری کنید و در صورت ضرورت، صرفاً از کارت‌هایی در این کانال‌های پرخطر استفاده نمایید که موجودی قابل توجهی ندارند.

از ابزار‌های شخصی امن برای انجام تراکنش‌های بانکی استفاده کنید.

در این خصوص در مرحله اول از نصب آنتی‌ویروس به روز روی ابزار خود مطمئن شوید درمرحه دوم از نصب برنامه‌های غیرضروری روی ابزار خودداری کنید.

همچنین در استفاده از شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌ها از دریافت فایل یا کلیک روی لینک‌های نامطمئن که عموماً شامل پیشنهاداتی نظیر شارژ رایگان، جوایز و سایر پیشنهادات جذاب هستند، اکیداً خودداری کنید و علاوه بر برنامه‌های مورداستفاده برای انجام خدمات پرداخت، دیگر برنامه‌های نصب‌شده روی ابزار‌های مورداشاره نیز باید سازندگان معتبری را داشته باشند.

درصورت استفاده از اینترنت WiFi اماکن عمومی مانند رستوران ها، فروشگاه‌ها و مراکز خرید تا جای ممکن از تراکنش مالی یا خرید اینترنتی پرهیز کنید.

بهتر است در هنگام استفاده از دستگاه خودپرداز یا پایانه فروش، از عدم وجود تغییرات، دستکاری یا نصب تجهیزات اضافی غیرمجاز در بخش‏‌های مختلف آن اطمینان حاصل کنید و اگر در استفاده از خودپرداز‌ها با مشکلی روبه رو شدید برای رفع مشکل از افراد ناشناس کمک نگیرید، در این صورت به نزدیک‌ترین شعبه مراجعه کرده یا با مرکز امداد مشتریان تماس حاصل کنید؛ و درآخر تا آنجا که می‌توانید از مراجعه به دستگاه‏‌های خودپردازی که در مکان‏‌های تاریک، نقاط خارج از دید و کم رفت‌وآمد نصب شده است اجتناب کنید./میزان
ارسال نظرات
موضوعات روز