سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷
آلمانی ها همیشه به دقیق و وقت شناس بودن شهرت داشته و بسیاری از منظم ترین و بهترین فرودگاه های دنیا در این کشور قرار دارد. اما فرودگاهی در آلمان وجود دارد که باعث بدنام شدن این سابقه درخشان شده است.
کد خبر: ۲۴۳۱۰
چرا به این فرودگاه، عنوان بدترین فرودگاه جهان را داده اند؟

تیتر20 - آلمانی ها همیشه به دقیق و وقت شناس بودن شهرت داشته و بسیاری از منظم ترین و بهترین فرودگاه های دنیا در این کشور قرار دارد. اما فرودگاهی در آلمان وجود دارد که باعث بدنام شدن این سابقه درخشان شده است. فرودگاه براندنبورگ برلین (Berlin Brandenburg Airport) قرار بود نگین صنعت هوایی شهر باشد، اما در عوض به لکه ننگی در مدیریت این شهر تبدیل شده است. میلیون ها دلار صرف ساخت این فرودگاه شده و قرار بود در سال ۲۰۱۸ افتتاح و بازگشایی شود. اما باز هم افتتاح این فرودگاه دو سال به تعویق افتاد و احتمالا در اکتبر ۲۰۲۰ بازگشایی خواهد شد. پروژه ساخت این فرودگاه به دلیل مشکلات و مسائلی که با آن مواجه بوده و انتقادات شدیدی را متوجه دولت آلمان کرده است.  با الی گشت همراه باشید تا در مورد پروژه ساخت فرودگاه براندنبورگ بیشتر بدانیم.

پس از فروپاشی دیوار برلین و اتحاد آلمان، لزوم ساخت یک فرودگاه بین المللی مدرن و مجهز کاملا احساس می شد. دو فرودگاه برلین (فرودگاه برلین تگل و برلین شونفلد) در دنیای رو به رشد صنعت هواپیمایی عمر بالا و محدودیت های زیادی داشتند. بنابراین تصمیم گرفته شد تا فرودگاهی جدید به نام فرودگاه براندنبورگ ساخته شود و عمده پروازهای بین المللی به این فرودگاه منتقل شود. پروژه ساخت این فرودگاه در سال ۲۰۰۶ آغاز شد و برنامه ریزی شد که در سال ۲۰۱۲ فرودگاه براندنبورگ افتتاح شود. اما مشکلاتی مثل مسائل فنی باعث شد تا بازگشایی این فرودگاه سال ها با تاخیر مواجه شود.

ایراد کار کجا بود؟

علیرغم اینکه هزینه و سرمایه بالایی صرف ساخت فرودگاه براندنبورگ شده اما مشکلات و ایرادهای فنی و مهندسی عجیبی برای این فرودگاه به وجود آمده است. از زمانی که در سال ۲۰۱۲ بازگشایی فرودگاه با تاخیر مواجه شد مشکلات عدیده ای مثل گرم شدن بیش از حد سیم ها، کوتاه بودن پله ها و مسائل زیرساختی گریبانگیر پروژه تکمیل فرودگاه شده است. به طور کلی، ساخت و ساز فرودگاه بسیاری از الزامات قانونی را رعایت نکرده است و بسیاری از مولفه های ابتدایی و اولیه ساختمان فرودگاه می بایست از ابتدا ساخته شود! ظاهرا این مشکلات برای بدنامی فرودگاه کافی نبوده و فساد مالی و اختلاس نیز به پرونده فرودگاه براندنبورگ برلین اضافه شده است. مباحثات و شکایات بسیاری مطرح شده که چرا این پروژه با صرف سرمایه ای هنگفت دچار چنین مشکلات پیش پا افتاده مهندسی شده است؟

سرمایه گذاری کلان برای ساخت فرودگاه

اختصاص بودجه کلان و سرمایه گذاری هنگفت روی این پروژه همچنان یکی از دغدغه ها و نگرانی های مسئولین پروژه و دولت آلمان است. طبق پیش بینی ها و برآوردهایی که در سال ۲۰۰۶ انجام شده بود قرار بود این فرودگاه با صرف هزینه ای بالغ بر ۲٫۸۳ میلیارد یورو ساخته شود. با این حال، تا اواخر سال ۲۰۱۲ این پروژه بیش از ۴٫۳ میلیارد یورو خرج روی دست مسئولین گذاشته و هنوز هم تمام نشده است! هزینه های ساخت فرودگاه براندنبورگ در سال ۲۰۱۶ به ۶٫۹ میلیارد یورو افزایش یافت و پیش بینی می شود ۱ میلیارد یوروی دیگر نیز برای تکمیل نهایی فرودگاه در سال ۲۰۲۰ نیاز باشد! به این ترتیب پروژه ساخت فرودگاه براندنبورگ ۵ میلیارد یورو بیشتر از پیش بینی ها هزینه خواهد داشت.

در همین حال، کلاوس وورایت (Klaus Wowereit)، سیاستمدار و شهردار سابق برلین به دلیل اوضاع آشفته و مسائل شرم آوری که فرودگاه جدید برلین به وجود آورده بود مجبور به استعفا شد. تاخیر در بازگشایی این فرودگاه مشکلات بسیاری را برای شرکت های مرتبط نیز به همراه آورده است. شرکت های ساختمانی، شرکت های تاکسیرانی و فروشگاه ها دچار ورشکستگی شده اند و خسارت های هنگفتی به آن ها وارد شده است. بر طبق آمار روزنامه آلمانی بیلد، پروژه ساخت فرودگاه براندنبورگ ماهیانه ۲۵ میلیون یورو برای مالیات دهندگان هزینه داشته است.

تاریخ افتتاح بعدی!

همان طور که گفتیم فرودگاه براندنبورگ لکه ننگی در سابقه وقت شناسی و دقیق بودن آلمانی محسوب می شود و بارها تاریخ بازگشایی آن به تعویق افتاده است. با این حال، مسئولین امیدوارند این فرودگاه تا اکتبر ۲۰۲۰ بازگشایی شود و بیان کرده اند که این تاریخ، تاریخ نهایی و قطعی برای افتتاح فرودگاه براندنبورگ خواهد بود. بسیاری از شهروندان آلمانی، شرکت های ذی ربط، مسئولین پروژه و کارشناسان صنعت هواپیمایی بی صبرانه منتظرند ببیند آیا بالاخره فرودگاه براندنبورگ در موعد مقرر افتتاح خواهد شد یا خیر!

درباره فرودگاه براندنبورگ برلین

فرودگاه بین المللی براندنبورگ در نزدیکی پایتخت آلمان، برلین، قرار دارد و همچنان در حال ساخت است. این فرودگاه در مجاورت فرودگاه شونفلد (Berlin Schönefeld Airport) و در ۱۸ کیلومتری مرکز شهر برلین قرار گرفته است. هدف از ساخت این فرودگاه این بود که جایگزین دو فرودگاه شونفلد و برلین تگل (Berlin Tegel Airport) شود و به تنها فرودگاه بین المللی شهر برلین تبدیل شود. با این حال، به دلیل مشکلات به وجود آمده قرار است این فرودگاه پس از تکمیل و بازگشایی تنها جایگزین فرودگاه تگل شود و فرودگاه شونفلد مورد بازسازی و توسعه قرار بگیرد. فرودگاه براندنبورگ در صورت بازگشایی سالانه ظرفیت جابجایی ۳۴ میلیون مسافر را خواهد داشت و تبدیل به سومین فرودگاه پر رفت و آمد در آلمان خواهد شد. ایرلاین های معتبر بین المللی مثل لوفت هانزا و ایزی جت بی صبرانه منتظر بازگشایی این فرودگاه هستند تا فعالیت های خود را در این فرودگاه آغاز کنند. پس از ۱۲ سال از آغاز پروژه ساخت فرودگاه، این فرودگاه هنوز تکمیل نشده و گریبانگیر مشکلات و مسائل حاشیه ای بسیاری شده است.

فرودگاه های آلمان

آلمان یکی از کشورهای مدرن و پیشرفته در دنیاست و بسیاری از فرودگاه های معتبر دنیا در این کشور قرار دارند. درست است که در این مطلب، پروژه ساخت فرودگاه براندنبورگ را به عنوان شکستی در صنعت هوایی این کشور معرفی کردیم، اما دلیل نمی شود پیشرفت های شگفت انگیز این کشور را نادیده بگیریم. بسیاری از فرودگاه های آلمان مثل فرودگاه فرانکفورت، فرودگاه دوسلدورف و فرودگاه مونیخ در چندین سال گذشته همواره جزء چند فرودگاه برتر دنیا قرار داشته اند و امکانات و خدمات رفاهی فوق العاده ای را به مسافران ارائه می کنند./الی گشت
ارسال نظرات
موضوعات روز