پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴
در حالی که تلگرام و مدیرعاملش ادعا می‌کنند قصد اضافه کردن سرویس‌های جدیدی دارند و حتی با فناوری جدید بلاک‌چین، آن را غیرقابل فیلتر خواهند کرد، برخی مسوولان داخلی از پولی شدن خدمات تلگرام خبر داده‌اند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی اتفاق می‌افتد.
کد خبر: ۲۴۳۶۲
خدمات تلگرام پولی می‌شود

تیتر20 - بحث تلگرام این روزها همچنان روی بورس اخبار قرار گرفته تا جایی که کار به مجلس هم کشیده و امروز جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با عنوان بررسی تهدیدات اقتصادی تلگرام و امنیت پیام‌رسان‌های داخلی برگزار و در آن تاکید شده که بروز شبهات سازمان یافته علیه پیام‌رسان‌های داخلی و برخی فضاسازی‌ها باعث نگرانی مردم و عدم مهاجرت آن‌ها از خانه بیگانه به خانه خودی شده است.

از سوی دیگر این موضوع هم تاکید شده که پیام‌رسان‌های داخلی امنیت دارند و هرگز اطلاعات خصوصی افراد در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد ولی پیام‌رسان داخلی نیازمند پشتوانه قانونی است که قانون باید در جهت حفظ حریم خصوصی و اطلاعات مردم از آن حمایت کند.

اما ناگفته‌های دیگری هم درباره تلگرام از سوی مسوولان مربوطه اعلام و تاکید شد که سندی در زمینه حمایت از پیام‌رسانی بومی تهیه شده و سلسله اقداماتی در نظر گرفته شد از جمله بررسی ویژگی‌های منحصربه فرد تلگرام که بر اساس آن در این پیام‌رسان سهامدار، منابع انسانی و محل استقرار و همچنین گزارش‌هایی از شرکت تلگرام به ایران وجود نداشت و این در حالی بود که ۹۰ درصد کاربران فضای مجازی ایران از تلگرام استفاده می‌کنند و به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی ما هنوز نمی‌دانیم مدیرعامل این شرکت تبعه چه کشوری است و از قوانین چه کشوری در حوزه شبکه مجازی پیروی می‌کند.

تلگرام نماینده رسمی در ایران ندارد

از نگاه دیگر تجربه نشان داده یکی دیگر از مواردی که درباره پیام‌رسان‌ها نزد مسوولان در سطح جهان از اهمیت برخوردار است، همکاری این شرکت‌ها با دولتهاست. در این باره دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه تلگرام فعالیت گسترده‌ای در کشور دارد، تأکید کرده است: با وجود اینکه در آیین‌نامه فضای مجازی تأکید شده در صورتی که کاربران پیام‌رسان‌ها از حدی تجاوز کند، باید نماینده رسمی در کشور داشته باشد تاکنون از سوی تلگرام نماینده‌ای به ایران معرفی نشده است.

یکی از مواردی که ممکن است در آینده امتیاز پیام‌رسان‌های داخلی نسبت به خارجی باشد، امکانات پولی است که تاکنون با توجه به قوانین موجود، پیام‌رسان‌های خارجی اجازه ارائه این امکانات را نداشتند. با وجود این، با توجه به سندی که از سوی تلگرام در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ منتشر شده، به نظر می‌رسد قرار است رمز ارز جدیدی در تلگرام منتشر شود.

اما امروز ابوالحسن فیروزآبادی در این باره اظهار کرده است: رمز ارز به عنوان پدیده‌ای جدید در جهان جا افتاده است؛ با این حال نیاز به مطالعه و بررسی دارد. در شورای عالی فضای مجازی روش‌های مشخصی برای برخورد با رمزارزها نداریم و به همین دلیل کارگروه‌های تخصصی تشکیل داده‌ایم تا مطالعاتی در این زمینه صورت گیرد.

در عین حال، وی با بیان اینکه قرار است خدمات فعلی تلگرام پولی شود، گفت: خدمات فیلترینگی که قرار است در فصل دوم سال ۲۰۱۸ ارائه شود نیز پولی خواهد بود. تا پایان سال ۲۰۱۸ کیف پول تلگرام آغاز به فعالیت می‌کند. در تلاشیم تا جایگزین‌هایی برای شبکه پیام‌رسان تلگرام داشته باشیم و برای این زمینه شروطی را نیز در نظر گرفته‌ایم تا تمام کسب‌وکارهای ایرانی که در تلگرام فعالیت داشتند به شبکه مجازی بومی منتقل شود. لازم است به این نکته اشاره شود که تعداد کسب‌وکار در تلگرام عدد قابل ملاحظه‌ای است اما از نظر اقتصادی مبلغ قابل توجهی نیست.

ارائه لایحه‌ای به دولت در زمینه حفظ حریم خصوصی

در این نشست همچنین محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- از ارائه لایحه‌ای به دولت در زمینه حفظ حریم خصوصی و صیانت حقوق شهروندی در فضای مجازی خبر داده و تاکید کرد: پیام‌رسان‌های داخلی امنیت دارند و هرگز اطلاعات خصوصی افراد در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد.

جهرمی با بیان اینکه تلاش دولت‌ها این است که این رمزگذاری‌ها را بومی و داخلی کنند، نیز اظهار کرده این نوع تحولات نیازمند سیاستگذاری است لذا احتیاج به حمایت و تقویت پیام‌رسان‌های داخلی با تقسیم وظایف بین دستگاه‌ها هستیم. البته وی تذکر داده است که اعلام نظر و طرح موضوعات مربوط به ارز به عهده شورای عالی پول و اعتبار است و هدف از طرح موضوع صرفا جلب توجه و اهمیت مبادلات مجازی بود.

اما به گفته وزیر ارتباطات کیفیت و عملکرد کمی پیام‌رسان‌های داخلی به طور جدی در حال گسترش است و جای خود را باز می‌کند. اگر ما زیرساخت‌های پیام‌رسان را با هدف انتقال فعالیت‌های اقتصادی تقویت کنیم حجم وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال را ایجاد کرده‌ایم البته باید بین پیام‌رسان و رسانه تفکیک قائل شد، اینکه همه مردم کلیه اطلاعات و موضوعات را در یک پیام‌رسان خارجی باور می‌کنند مخاطره‌آمیز است. باید کاری کنیم انتقال آن به پیام‌رسان داخلی صورت گیرد و این مخاطره حس نشود، راه آن هم جدایی رسانه و پیام‌رسان است.

در هر حال تا پایان سال ۲۰۱۸ کیف پول تلگرام آغاز به فعالیت می‌کند و کشورها از جمله ایران در کنار اقتصاد خود شاهد اقتصاد جدیدی خواهند بود؛ مسوولان حوزه فضای مجازی کشور میگویند که برای ایجاد جایگزین‌هایی برای شبکه پیام‌رسان تلگرام تلاش دارند و برای این زمینه شروطی نیز در نظر گرفته‌ شده تا تمام کسب و کارهای ایرانی که در تلگرام فعالیت داشتند به شبکه مجازی بومی منتقل شود. لازم است به این نکته اشاره شود که کسب و کار تلگرام عدد قابل ملاحظه ای است اما از نظر اقتصادی مبلغ قابل توجهی شکل نمی‌گیرد./ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز