جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵
یک کوله‌پشتی مدرسه با لوازم التحریرش چقدر تمام می‌شود؟

تیتر20 - چند روزی بیشتر تا بازگشایی مدارس باقی نمانده و بازار خرید و فروش لوازم التحریر ویژه دانش‌آموزان گرم است.برآوردها حاکی است یک کوله‌پشتی ساده پر از وسیله مدرسه بین ۱۵۰ تا ۲۸۰ هزار تومان تمام می‌شود.
به گزارش مهر، چند روزی بیشتر به زمان بازگشایی مدارس باقی نمانده است. خیابان‌ها همچنان شلوغ است و روزها برای دانش آموزان هم زود سپری می شود و هم دیر. زود از این حیث که تعطیلات دارد تمام می شود و دیر از این حیث که باز هم می توانند به کسب علم و دانش بپردازند و دوستان قدیمی خود را ببینند اما به موازات این دلهره‌ها برای بازگشایی مدارس، بازار خرید و فروش اقلام مورد نیاز دانش آموزان و دانشجویان نیز گرم گرم است.

رونمایی از برندهای جدید با قیمت‌های نجومی

گشت و گذاری در بازار به خوبی نمایان می کند که دانش آموزان و والدین برای خرید محصولات مورد نیاز و به خصوص لوازم التحریر، دست به خرید شده اند و پدران و مادران با توجه به وسع مالی خود، طیف متنوعی از محصولات و لوازم مورد نیاز درس و مدرسه را برای فرزندان خود تهیه می کنند.

در این میان اما، رکودی که حداقل سه ماهی است که بر بازار محصولات مورد نیاز دانش آموزان حاکم شده بود، در حال شکستن است و حتی مغازه های کوچک سطح شهر هم که لوازم التحریر می فروشند، روزهای نسبتا شلوغی را دارند.

البته تنوع در بازار لوازم التحریر آنقدر زیاد شده که هم دانش آموزان را سردرگم کرده است و هم فرصتی را برای سودجویی عده ای در بازار فراهم کرده است. برخی هم تلاش دارند تا با ورود برندهای جدید و معرفی پرقدرت آن به والدین و دانش آموزان پول خوبی به جیب بزنند و زمینه ای فراهم کنند تا ضررهای رکود چند ماه قبل را برایشان جبران کند.

البته برخی از برندهایی که این روزها بیلبوردهای بزرگ و متعددی را در سطح شهر به خود اختصاص داده اند، عمدتا بازار هدف خود را طبقه بالای جامعه در نظر گرفته اند و البته نیم نگاهی هم به طبقه متوسط رو به بالا دارند به نحوی که فروشگاه‌های بزرگی را در مراکز خرید شمال شهر تهران اجاره کرده و اجناس خود را با قیمت‌های نجومی به فروش می رسانند.

ورود به این مغازه ها هم به نوعی جرات می خواهد؛ جرات اینکه پول زیادی در کارت بانکی یا کیف خود داشته باشید و بتوانید به راحتی برای خرید یک کوله پشتی یا لوازم التحریر با برندهای خاص و مطرح، حداقل نیم میلیون تومانی هزینه کنید.

در این میان حتی هستند خودکارهایی که ارزشی معادل یک میلیون تومان دارند که البته به گفته فروشنده، مربوط به دانشجویان و شاید هم مدیران باشد و به درد دانش آموزان نمی خورد اما طیف قیمتی کالاهایی که به گفته فروشنده به درد دانش آموزان می خورد، هم چندان پایین نیست.

یک کوله پشتی مشکی رنگ نسبتا ساده اما به گفته مشتریان بسیار شیک و خاص، در یکی از این فروشگاه‌ها به قیمت ۶۵۰ هزار تومان به فروش می رسد. یک کوله پشتی دیگر هم به قیمت ۸۹۰ هزار تومان به فروش می رسد. البته آنگونه که فروشنده می گوید، برخی اجناس خاص تر هم هست که به سفارش مشتری و با انتخاب از روی کاتالوگ، می تواند تهیه شده و در اختیار متقاضی قرار گیرد.

تغییر دکور فروشگاه‌های زنجیره‌ای به نفع دانش آموزان

در عین حال، فروشگاه‌های زنجیره ای هم به نفع دانش آموزان تغییر دکور داده اند و وقتی که وارد این فروشگاه‌ها می شویم، بیشترین چیزی که خودنمایی می کند، سبدهایی پر از جامدادی، دفترهای رنگارنگ، خودکار و مداد رنگی و سایر وسیله‌هایی است که این روزها شاید بیش از هر زمان دیگر به درد دانش آموزان تازه نفس می خورد.

در فروشگاه‌های زنجیره‌ای البته بیشتر می توان برندهای داخلی را دید که البته تنوع کمی هم ندارند. برندهایی که بخشی از آنها مزین به عکس سوپرمن‌ها و شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه دانش آموزان است و بخشی دیگر هم تلاش شده تا الهام گرفته از شخصیت‌های ملی همچون کلاه قرمزی و دارا و سارا یا شخصیت‌های شکرستانی باشد.

قیمت هم طیف متنوعی را در برمی گیرد. دفترهای ۱۰۰ برگ رنج قیمتی ۱۵۰۰ تومان تا ۷۵۰۰ تومان بسته به جلد دارند و دفترهای ۲۰۰ برگ نیز بین ۷۰۰۰تومان تا ۱۱۰۰۰تومان به فروش می رسند. هر دفتر ۴۰ برگ نیز رنج قیمتی ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان دارد و دفترچه های ۸۰ برگ نیز قیمتی معادل ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان بسته به جلد و طراحی دارند.

در این میان، فروشندگان می گویند که امسال تنوع بیشتر و تلاش شده است تا برندسازی در عرصه لوازم التحریر به خصوص دفترچه های مورد نیاز دانش آموزان صورت گیرد. البته آنها می گویند که دفترهای وارداتی کمتر در بازار دیده می شوند و در فروشگاه‌های خاص عرضه می شوند اما کاغذ همه این دفترهای ایرانی هم، خارجی است، یعنی در ایران برش خورده و صحافی شده و کارگر ایرانی به کار گرفته شده است.

اما حسابی سرانگشتی نشان می دهد که اگر برای شروع به تحصیل یک دانش آموز در مقطع راهنمایی یا سال‌های آخر مقطع ابتدایی ۲ عدد دفتر ۱۰۰ برگ، ۵ عدد دفتر ۸۰ برگ، دو عدد دفتر ۲۰۰ برگ و سه عدد دفتر ۴۰ برگ مورد نیاز باشد، قیمت اینها با احتساب متوسط قیمت هر دفتر صد برگ ۵ هزار تومان، دفتر ۸۰ برگ ۳ هزار تومان، دفتر ۲۰۰ برگ ۹ هزار تومان و دفتر ۴۰ برگ ۱۲۰۰ تومان در نظر گرفته شود، قیمت دفاتر مورد نیاز یک دانش آموز روی هم رفته ۴۶ هزار و ۶۰۰ تومان خواهد شد، ضمن اینکه جامدادی ها هم بسته به نوع جنس و کیفیت از ۵ هزار تومان شروع شده تا ۱۵ هزار تومان هم عرضه میشود.

اگر به این رقم متوسط ۱۰ هزار تومان هم برای خودکار اضافه شود و ۲۰ هزار تومان هم برای مداد و مدادرنگی در نظر گرفته شود، در کنار این برای جامدادی هم ۱۰ هزار تومان به طور متوسط در نظر گرفته شود، آنگاه تا این جای کار، والدین باید ۸۶ هزار و ۶۰۰ تومان بپردازند. اما به این رقم باید نرخ کوله پشتی را هم اضافه کرد.
کمترین قیمت کوله پشتی که این روزها در بازار می توان یافت حداقل ۴۰ هزار تومان و حداکثر در رنج قیمت متوسط تا ۱۸۰ هزار تومان است، بنابراین یک کوله پشتی به طور متوسط رنج قیمتی ۱۲۶ هزار تومان در کف قیمتی و ۲۶۶ هزار و ۶۰۰ تومان در کف قیمتی متوسط است.

ارسال نظرات
موضوعات روز