جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
تیتر20/یادداشت
یکی از مشکلات اساسی که از آن به عنوان عمده ترین دلیل ضعف بهره وری در خودروسازی ایران یاد می شود، نیروی مازاد در این صنعت است.
کد خبر: ۲۴۵۲۰
سایپا و هزینه ضعف بهره وری!

تیتر20 - مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به تازگی اعلام کرده که این شرکت باید با استفاده صحیح از امکانات و سرمایه های موجود، به سمت تولید بهره ور حرکت کرده و در مسیر سودآوری قرار گیرد. 

این گفته محسن قاسم جهرودی از آن جهت مهم است که در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی خودروسازی کشور، ضعف بهره وری است.

بهره وری پایین در این صنعت سبب شده خودروسازان نه تنها با افزایش هزینه های تولید مواجه شوند، بلکه نتوانند در در مسیر تحقیقی و توسعه نیز گام برداشته و محصولات با کیفیت تر و به روزتری طراحی و تولید کنند.

یکی از مشکلات اساسی که از آن به عنوان عمده ترین دلیل ضعف بهره وری در خودروسازی ایران یاد می شود، نیروی مازاد در این صنعت است.

 در حال حاضر، نسبت نیروی انسانی به تولید هر دستگاه خودرو در خودروسازی کشور، بالاتر از عرف جهانی است و این موضوع سبب افزایش هزینه های تولید شده است. 

در واقع چون سایپا و سایر خودروسازان داخلی مجبور به تامین حقوق ومزایای نیروهای به اصطلاح مازاد هستند، در نتیجه با کمبود نقدینگی مواجه می شوند و چندان قدرت و فضایی برای مانور آنها در حوزه تحقیق و توسعه و افزایش کیفیت باقی نمی ماند. 

از سوی دیگر، هزینه ضعف بهره وری، روی قیمت خودروها نیز کشیده می شود. با این حساب، هر چه سطح بهره وری افزایش یابد، با کاهش هزینه تولید خودروسازان مواجه خواهیم شد و در نتیجه امکان بهبود کیفی و انجام تحقیق و توسعه برای طراحی و تولید محصولات جدید و به روز فراهم خواهد آمد.

در این شرایط، سایپا نیز به درستی قدم در مسیر افزایش بهره وری گذاشته و طبعا اگر بتواند موفق به طی آن شود، با کاهش هزینه های تولید و بهبود کیفی محصولاتش مواجه خواهد شد. 

به نظر می رسد در این مسیر، توجه ویژه به عدم استخدام نیروهای غیر ضروری، کمک بزرگی به سایپایی ها در دستیابی به هدف شان مبنی بر کاهش بهره وری خواهد کرد.

ارسال نظرات
موضوعات روز