پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۱
سرمربی پرسپولیس در تازه‌ترین اظهارنظرش احتمال بازگشتش به نیمکت تیم ملی فوتبال ایران را رد نکرد.
کد خبر: ۲۴۵۹۴
تیتر20 - برانکو ایوانکوویچ در خصوص شرایط تیمش گفت: همه چیز خوب است. ما روز دوشنبه (امروز) باید در لیگ قهرمانان بازی کنیم و این افتخار بزرگی برای ما بابت حضور در این رقابت‌هاست. لیگ قهرمانان آسیا دشوارترین رقابت‌ باشگاهی در سطح قاره آسیاست و حضور در این رقابت‌ها واقعاً افتخاری برای همه ما است.

وی در خصوص دو قهرمانی متوالی شاگردانش در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال کشور و فصل پیش‌روی این رقابت‌ها اظهار داشت: واقعاً از کاری که  در طول فصل انجام دادیم، راضی و خوشحال هستم، اما این را هم می‌دانم که این بهترین نتیجه در تاریخ باشگاه پرسپولیس است. چرا؟ چون ما با قدرت و زودهنگام از عنوان قهرمانی خود دفاع کردیم که البته کار ساده‌ای نبود. فصل گذشته تا مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا پیشروی کردیم و این فصل نیز پیش از هفته پایانی مرحله گروهی صعودمان به مرحله یک‌هشتم نهایی این رقابت‌ها را قطعی کردیم. در کنار اینها به آمار که نگاه کنید متوجه می‌شوید که رکوردهای زیادی از خود بر جای گذاشته‌ایم. بابت همین از بازیکنان رضایت کامل دارم چون شخصیت عالی و انگیزه بالای خود را نشان دادند که این مهمترین فاکتور در کسب این نتایج بود.

سرمربی پرسپولیس در مورد مقایسه و دشواری آماده‌سازی تیمش در فصل جاری با آماده‌سازی فصل گذشته یادآورد شد: این فصل بازیکنان مهمی همچون سروش رفیعی و مهدی طارمی را نداشتیم. نبود طارمی که فصل گذشته به طور رسمی به عنوان بهترین بازیکن و بهترین گلزن لیگ انتخاب شده بود برای ما مشکل‌ساز شده بود، اما علیپور گام بزرگی برداشت و پیشرفت‌ قابل‌توجهی کرد و حالا گلزن اول تیم به حساب می‌آید. تمامی بازیکنان تیم هم پیشرفت کرده‌اند و روز به روز بهتر می‌شوند.

برانکو در خصوص تأثیرِ داشتن دستیارانی همچون ایگور و مارکو در پرسپولیس اظهار داشت: وقتی که قرار شد به پرسپولیس بیایم اعلام کردم که باید کادرفنی خودم را به ایران بیاورم چون باید هر چه زودتر با شرایط و محیط جدید وفق پیدا می‌کردیم. این هم حداقل عضو کادرفنی است که اکنون در پرسپولیس در اختیار دارم که آندره پانادیچ دستیار من بود و پس از او چوک و حالا برادرم که 30 سال سابقه مربیگری دارد و دارای رزومه خوبی است در کادرفنی‌ام حضور دارد. مارکو هم به عنوان مربی بدنساز در کنار ماست. همچنین کریم باقری را در کادرفنی داریم که رابطه خیلی خوبی با بازیکنان بومی دارد. او یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران است. در کنار این آنالیزوری داریم که وظیفه آنالیز را دارد و با توجه به اینکه خودمان وقت این کار را نداریم، نیاز به چنین کسی با چنین تخصصی داشتیم. همچنین مترجمی که در کنار ما کار می‌کند باعث شده زبان فارسی من بهتر و بهتر شود.

سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران در پاسخ به این پرسش که «مستعدترین بازیکنی که در ایران با او کار کرده‌اید، چه کسی بوده است؟»، گفت: پاسخ دادن به این پرسش واقعاً دشوار است و اصلاً کار آسانی نیست که بخواهم چنین انتخابی کنم. از تمامی بازیکنانم راضی هستم. آنها بهترین بازیکنان دنیا هستند چون بازیکنان من هستند. درست است که من مسی و رونالدو ندارم، اما چیزی که مهم است و حقیقت دارد این است که ایران استعدادهای بسیار زیاد دارد. ایران بازیکنانی با پتانسیل بالا دارد که به لحاظ فیزیکی و روحی عاشق فوتبال هستند و این برای فوتبال ایران فوق‌العاده است. به اعتقاد من ایران باید به بازیکنان جوان و آکادمی‌های فوتبال توجه بیشتری کند چون در اینجا پتانسیل بالایی وجود دارد. این پایه کار است و سپس باید کار کرد و کار کرد تا شرایط آماده‌سازی آنها فراهم شود. بنابراین صحبت در مورد استعداد بازیکن خاصی درست نیست، اما به شخصه خوش‌شانس بوده‌ام که توانسته‌ام پیش از این در تیم ملی با بازیکنان عالی همچون علی دایی، علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا، وحید هاشمیان، رحمان رضایی، محمد نصرتی، جواد نکونام و فریدون زندی کار کنم که واقعاً نسلی عالی بودند. متأسفانه پیش از جام جهانی 2006 مشکلاتی داشتیم، اما در کل از اینکه با چنین استعدادهای بزرگی کار کرده‌ام، خیلی خوشحالم.

برانکو این پرسش را که «در مورد آکادمی فوتبال صحبت کردید، آیا خودتان در پرسپولیس از تیم‌های پایه حمایت کرده‌اید؟»، اینطور پاسخ داد: سعی کرده‌ام در اینجا دانش و تجربیاتم را در اختیار آنها قرار دهم. من بیش از 30 سال سابقه مربیگری دارم و با دانش‌ترین مربی کشورم (کرواسی) به حساب می‌آیم و سعی می‌کنم که به آکادمی پرسپولیس هم کمک کنم، هرچند کار آسانی نیست، اما مهم این است که ایده‌ای داشته باشیم و سعی کنیم روز به روز بهتر شویم چون تمامی کشورها به بازیکنان جوان خود وابسته هستند.

سرمربی پرسپولیس در خصوص بازی امروز شاگردانش با السد قطر اظهار داشت: السد و الدحیل بهترین تیم‌های حال حاضر قطر هستند. السد ترکیب عالی از بازیکنان بومی و خارجی را دارد. آنها دو بازیکن الجزایری دارند. السد ژاوی را دارد که یکی از بهترین بازیکنان جهان بوده است. او در سطح بازیکنانی همچون مسی، رونالدو و اینیستا است. امروز انتظار بازی خوبی را داریم و امیدوارم همه از بازی لذت ببرند چون تیم پیش از این صعودش به دور بعد را قطعی کرده و این بازی تنها برای کسب صدرنشینی گروه است. با این حال فلسفه و چشم‌انداز ما در پرسپولیس پیروزی در حداکثر بازی‌های‌مان و کسب قهرمانی است.

وی در پاسخ به این پرسش که «فصل گذشته به مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا رسیدید. فکر می‌کنید که این فصل بتوانید به فینال این رقابت‌ها برسید؟»، گفت: فصل گذشته در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا بازی کردیم و رسیدن به این مرحله از مسابقات برای هر تیمی از هر نقطه از آسیا موفقیت بزرگی محسوب می‌شود. به هر حالا هیچگاه نمی‌شود در فوتبال حدس زد که قرار است چه اتفاقی بیفتد، برای همین مهمترین چیز این است که به عملکردمان فکر کنیم و تلاش کنیم. ما یک بازی را با نتیجه 2 بر یک واگذار کردیم، اما 81 درصد مالکیت توپ را در اختیار داشتیم، 24 درصد آمار شوت به دروازه و 538 پاس سالم نیز داشتیم. به هر حال فوتبال همین است. فوتبال جالب‌ترین و زیباترین ورزش جهان است. اکنون از جذب بازیکن در پنجره نقل‌وانتقالات محروم هستیم و نمی‌توانیم از بازیکنان جدید استفاده کنیم، اما من به بازیکنانی که دارم، اعتماد دارم و بر این باورم که می‌توانیم نتایج اخیرمان را تکرار کنیم. مهمترین چیز چگونگی تشکیل تیم و کارکرد آن است. ما در مسیر خوبی قرار داریم، اما در پرسپولیس برای ما چگونگی خلق تیم مهمترین چیز است و تیم و باشگاه از هر کسی مهمتر است.

سرمربی پرسپولیس سابقه سرمربیگری در کشورهای امارات و قطر را دارد، در مقایسه لیگ‌های این کشورها با لیگ ایران گفت: تفاوت اصلی این است که آنها شرایط تمرینی عالی دارند و تمامی امکانات در اختیار تیم است و این شرایطی است که باید در ایران فراهم کنیم. می‌دانم که البته این کار آسانی نیست، اما با تلاش روز به روز و کم‌کم می‌شود این شرایط را برای تیم‌ اول باشگاه بهبود بخشید و این گام نخست است. دوم اینکه من اینطور فکر نمی‌کنم آنها پول بیشتری داشته باشند؛ بله، ممکن است که باشگاه‌‌های همچون السد، الدحیل، الغرافه، الهلال و الاتحاد عربستان وضعیت مالی خوبی داشته باشد، اما این در فوتبال مهم نیست. آنها مربیان خارجی زیادی را به خدمت می‌گیرند تا تجربه را به تیم‌شان منتقل کنند، اما تجربه چیست؟ شما می‌دانید در کرواسی چند سالی است که فوتبال حرفه‌ای بازی می‌شود؟ در حدود 60 سال. ما 60 سال است که مدارس فوتبال داریم و این چیزی نیست که بشود یک شبه به دست آورد. اکنون من اینجا هستم تا تجربه و دانشم را به دیگران انتقال دهم و به همه در باشگاه پرسپولیس کمک کنم تا شرایط بهتر شود.

وی در خصوص اتفاقاتی که پیش از مسابقات جام جهانی 2006 برای تیم ملی رخ داد، یادآور شد: در آستانه جام جهانی پنج بازیکن اصلی ما دچار مصدومیت شدند، برای مثال علی کریمی دچار مصدومیت جدی شد و می‌دانید که مصدومیت او برای ما همانند مصدومیت مسی و رونالدو برای تیم‌های‌شان (پرتغال و آرژانتین) بود. همچنین مهدوی‌کیا پیش از جام جهانی به دلیل مصدومیت از ناحیه کمر نتوانسته بود خیلی با ما تمرین کند. هاشیمان هم آسیب‌دیده بود و در حدود یک ماه مانده به شروع جام جهانی در روند آماده‌سازی تیم شرکت کرد.

برانکو اضافه کرد: فریدون زندی هم مصدوم شده بود و ما مشکلات بی‌شماری داشتیم و نتوانستیم آنطور که باید آماده‌سازی داشته باشیم. علی دایی، سهراب بختیاری‌زاده و یحی گل‌محمدی هم تنها چند روز پیش از سفر به آلمان به جمع ما بازگشتند چون تیم‌های خود را در لیگ قهرمانان آسیا همراهی می‌کردند. آماده آن مسابقات نبودیم، اما با این وجود نمایش فوق‌العاده‌ای مقابل مکزیک به خصوص در یک ساعت اول نشان دادیم، هرچند در ادامه دو گل احمقانه خوردیم. به هر حال فوتبال همین است. سپس مقابل پرتغالی قرار گرفتیم که بهترین نسل خود را در اختیار داشت، آنها بازیکنانی همچون فیگو، رونالدو، دکو و ویتور بایا را در اختیار داشتند. آنها نسل فوق‌العاده‌ای از بازیکنان پرتغال را در اختیار داشتند و روی نیمکت هم فیلیپه اسکولاری را با آن هم تجربه به عنوان سرمربی داشتند، کسی که قهرمانی در جهان را تجربه کرده بود. ما در آن بازی نتیجه را 2 بر صفر واگذار کردیم که یک پنالتی احمقانه به پرتغال دادیم و دکو از فاصله 30 متری دروازه ما را گشود. در مقابل ما هم موقعیت‌هایی روی دروازه پرتغال خلق کردیم، اما از آنها استفاده نکردیم. با این شرایط بازی آخر هم برای ما آسان نبود. به نظر من این نسل از بازیکنان تیم ملی سزاوار کسب نتایج بهتری بود.

سرمربی پرسپولیس در خصوص حضور تیم ملی ایران در جام جهانی 2018 روسیه و رویارویی مجدد با پرتغال در این رقابت‌ها خاطرنشان کرد: قطعاً ایران در گروه دشواری قرار گرفته و با توجه به همگروهی با تیم‌های پرتغال، اسپانیا و مراکش کار آسانی در پیش ندارد. با این حال در جام جهانی تیم ضعیف وجود ندارد. شاید 20 سال پیش شما می‌توانستید تیم ضعیفی در این مسابقات پیدا کنید، اما اکنون تیم ضعیفی نمی‌توانید ببینید چون تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها اکنون حرفه‌ای‌تر شده‌اند، جدی کار می‌کنند و به لحاظ فوتبالی پیشرفت کرده‌اند. این بدین معناست که در جام جهانی هر اتفاقی ممکن است، رخ دهد. اگر با جام جهانی قبلی مقایسه کنید، ایران با آرژانتین بازی کرد و با نتیجه یک بر صفر شکست خورد و این یعنی اینکه هر اتفاقی ممکن است، رخ دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا از تیم‌های کرواسی و ایران در جام جهانی 2018 حمایت خواهید کرد»، گفت: بله، ما (کرواسی) با جاه‌طلبی پا به روسیه خواهیم گذاشت چون واقعاً تیم خوبی داریم، تیمی که بازیکنان آن چهار سال کنار هم بازی می‌کنند و شاید این آخرین شانس آنها برای انجام کاری خاص در سطح جهانی باشد. من به زلاتکو دالیچ و کاری که او می‌کند، ایمان دارم چون کار او را می‌شناسم. درست است که در جام جهانی هیچ تضمینی برای موفقیت نیست، اما اطمینان دارم که او هر کاری که از دستش ساخته بوده برای آماده‌سازی تیم انجام داده است. با این وجود همه چیز بسته به شرایط دارد و اینکه بازیکنی مصدوم نشود. تفاوت تیم‌ ملی ایران و کرواسی نیز در همین است چون ایران فرصت بیشتری برای آماده‌سازی داشته است، این در حالی که تیم دالیچ 25 روز پیش از شروع جام جهانی اردوی آماده‌سازی خود را آغاز می‌کند.

برانکو در پایان در خصوص آینده حرفه‌ای خود و احتمال بازگشتش به روی نیمکت سرمربیگری تیم ملی ایران گفت: در فوتبال نمی‌توان حدس زد که چه اتفاقاتی خواهد افتاد. امروز یک نفر پادشاه است و فردا ممکن است سرنگون شود. هر چیزی ممکن است، رخ دهد. من به پرسپولیس آمدم چون پرسپولیس باشگاهی پرطرفدار بود و می‌دانستم که ارتش سرخ چیست و بیش از 40 میلیون هوادار دارد. به همین خاطر به اینجا آمدم و از کار در پرسپولیس لذت می‌برم و می‌خواهیم این را به هواداران‌مان هم نشان دهیم. با این حال هر چیزی ممکن است در آینده رخ دهد. باید ببینیم شرایط چطور پیش می‌رود و نمی‌شود چیزی را پیش‌بینی کرد. شاید دیدید زلاتکو دالیچ به یکباره به رئال مادرید رفت یا سر از پرسپولیس سر در آورد./خبرورزشی
ارسال نظرات
موضوعات روز