جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴
ابهام درباره وضعیت آینده، سقوط بازارهای مولد، رشد هرچند ناچیز برخی کالاها و مقاومت سکه در برابر کاهش قیمت، شرایطی را ایجاد کرده تا برخی کارشناسان اقتصادی بگویند ارز تک نرخی عمر چندانی نخواهد داشت و نهایتا اقتصاد کشور مجبور به پذیرش قیمت‌های بالای دلار می‌شود.
کد خبر: ۲۴۷۸۵
دلار ۴۲۰۰ تومانی تا کجا مقاومت می‌کند؟

تیتر20 - قبول ثبات نرخ ارز بر روی عدد ۴۲۰۰ تومان ظاهرا برای فعالان اقتصادی، کار ساده‌ای نیست. جهش دلار تا مرز ۶۰۰۰ تومان که البته بعدا به شکل ضربتی و امنیتی به ۴۲۰۰ تومان بازگشت، جدا از آن‌که تاثیر خود را با افزایش قیمت برخی کالاها ایجاد کرد، بخش‌های مولد را نیز تحت تاثیر قرار داده است. بعد از آن‌که گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن مشخص کرد که معاملات در فروردین نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶.۳ درصد کاهش یافته است، از بازار سهام نیز خبر می‌رسد که این روزها ابهات در وضعیت کلی اقتصاد و نامشخص بودن وضعیت بازار ارز بیش از ضررده بودن شرکت‌ها روی کاغذ، سبب زیان سهامداران شده است. در این شرایط بعضی فعالان اقتصادی می‌گویند که بازار، نرخ دولتی ارز را نپذیرفته و در آینده شاهد دو نرخی شدن قیمت دلار خواهیم بود؛ مقاومت بازار سکه در برابر کاهش قیمت، این ادعا را تقویت می‌کند. حالا باید منتظر باشیم ببینیم تصمیم تاریخی ۲۱ فروردین ماه دولت که پس از سال‌ها قیمت دلار را تک نرخی و اعلام کرد فروش با قیمت‌های بالاتر قاچاق محسوب می‌شود ثمربخش خواهد بود یا خیر.

تاثیر رشد ارز در مثبت شدن تراز تجاری

اما رشد قیمت دلار با همه تبعات منفی در اقتصاد، ظاهرا برای تراز تجاری خوب بوده است. به دنبال نوسانات نرخ ارز در فروردین ماه و افزایش قیمت دلار و سایر ارزها، تراز تجاری بخش غیر نفتی که سال گذشته بیش از هفت میلیارد دلار منفی شده بود، اکنون بار دیگر به مثبت  ۶۰۴ میلیون دلار رسیده است. مجموع تجارت ایران در اولین ماه امسال پنج میلیارد و ۶۶۲ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۲ درصدی داشته است. از این رقم سه میلیارد و ۱۳۳ میلیون دلار به صادرات ایران مربوط بوده که نسبت به فروردین ماه سال قبل رشدی معادل ۱۵.۰۹ درصد داشته است. واردات نیز  با  ۷.۷۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به دو میلیارد و ۵۲۹ میلیون دلار رسیده است. رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران- در گفت‌وگو با ایسنا - در توضیح وضعیت تجاری کشور در اولین ماه سال اظهار کرد: در سال جاری با توجه به افزایش نرخ ارز به یکباره صادرات افزایش پیدا کرده است که قطعا این مثبت شدن تراز با نرخ ارز رابطه مستقیم دارد حتی اگر تعطیلات نبود، این امکان وجود داشت که تراز تجاری در دوره گرانی نرخ ارز  بیش از این مثبت شود.

ارز دیجیتال ایرانی در راه است

بعد از آن‌که دولت برای سر و سامان دادن به وضعیت بازار ارز، سامانه "نیما" را ایجاد کرد، حالا در نظر دارد ارز دیجیتال را هم رونمایی کند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است که در برابر ارز دیجیتال برگشت به عقب معنی ندارد چراکه پیکره آینده دنیا بر اساس تکنولوژی بلاک چین است.  پول‌های مجازی و در صدر آن‌ها بیت‌کوین، درواقع پردازش مبادلات مالی بر بستر یک فناوری به نام "بلاک چین" هستند که زنجیره بلوک هم تعریف می‌شود و مبتنی بر رمزنگاری است. با استفاده از این فناوری یک پول مجازی به وجود می‌آید که در فضای اینترنتی قابل انتقال است و این امکان را به کاربران می‌دهد که بدون نیاز به هیچ بانکی مبادلات مالی خود را انجام می‌دهد، ضمن این‌که ناشناس هم باقی بماند. آذری جهرمی پیش از این هم در نشست خبری آنلاین خود از پیاده‌سازی آزمایشی اولین ارز دیجیتالی کشور توسط پست‌بانک و عرضه به نظام بانکی برای تایید خبر داده و گفت که تعاملاتی با پست بانک و پژوهشگاه پولی و بانکی داشته‌ایم تا نمونه‌ای از ارز دیجیتال را پیاده‌سازی کرده و برای مسوولان کشور آن را معرفی کنیم تا با چابکی بیشتر بانک مرکزی در این حوزه عمل کند.

تنش آبی در انتظار ۱۷ میلیون نفر

حدود ۳۰۰ شهر کشور با جمعیت حدود ۱۷ میلیون نفر در تنش آبی هستند. این خبر نگران‌کننده را امروز وزیر نیرو اعلام کرده و گفته است: اگرچه در استانی مانند کرمانشاه کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته در حد چند درصد بوده، اما در برخی از استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و...  ۷۵ تا ۸۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته داریم. از سوی دیگر با تغییرات اقلیمی هم مواجه هستیم، به‌گونه‌ای که نسبت به ۵۰ سال گذشته حدود دو درجه افزایش دما داریم و حتی اگر بارندگی هم مناسب باشد این گرم شدن هوا میزان تبخیر را بالا می‌برد.

آخوندی به نظام مهندسی زهر چشم نشان داد

حسن قربانخانی، اولین قربانی عدم تمکین از دو بخشنامه وزیر راه و شهرسازی بود. روز چهارشنسه پروانه اشتغال به کار رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به دستور وزارت راه و شهرسازی تعلیق شد تا عباس آخوندی نشان دهد برای اجرای اصلاحات مورد نظر خود جدی است. سازمانهای نظام مهندسی از مدتی قبل در سردرگمی قرار دارند. از یک طرف عباس آخوندی - وزیر راه و شهرسازی - به ادارات کل راه و شهرسازی استانها و از طریق آنان به روسای استانهای کشور می گوید باید بخشنامه های عدم دریافت پنج درصد حق نظارت، عدم ارجاع نظارت و تعارض منافع را اجرا کنید. از سوی دیگر فرج الله رجبی نامه زده که نباید دستورات وزیر را اجرا کنید و در صورت اجرا، هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استانها به شورای انتظامی معرفی می شوند. قربانخانی رئیسی است که از دستور رجبی تبعیت کرده است. گزارش کامل این موضوع را در این لینک بخوانید.

اولتیماتوم نهایی به سازندگان کم‌کار در پردیس

اما تا از حوزه مسکن و ساختمان دور نشده‌ایم به مصاحبه امروز مدیرعامل شرکت عمران پردیس اشاره کنیم که امروز از اولتیماتوم نهایی به پیمانکاران کم‌کار پردیس خبر داد. سعید غفوری این را هم گفت که مرحله اول منابع مالی اوراق خزانه اسلامی به پردیس رسید. او هم‌چنین درباره این‌که برخی پیمانکاران ساز گرانی کوک می‌کنند اعلام کرد که مسکن مهر پردیس افزایش قیمت نخواهد داشت.

عاملان تیراندازی پالایشگاه بهبهان در چنگال قانون

حوالی ساعت ۲ بامداد چهارشنبه (۵ اردیبهشت ماه)،‌ راکبان یک دستگاه موتورسیکلت از بیرون محوطه پالایشگاه گاز "بیدبلند خلیج فارس " به سوی خودروهای حراست پالایشگاه تیراندازی کردند که خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشت. شب بعد نیز حوالی ساعت ۲۳ افرادی ناشناس از روگذر شرقی محور اصلی بهبهان - رامهرمز اقدام به تیراندازی هوایی و همچنین تیراندازی به سوی درب ساختمان اداری پالایشگاه کردند که آن هم خوشبختانه تلفاتی برجای نگذاشت. تا این‌که سرانجام نیروهای انتظامی و امنیتی سه تن از عاملان این تیراندازی‌ها را دستگیر کردند. تحقیقات درباره انگیزه مهاجمان آغاز شده است./ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز