پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴
ماهی ها اگر چه بسیار لذیذ و دوست داشتنی هستند اما این نوع ماهی ها را نخورید.
کد خبر: ۲۴۸۵۸
خوردن این ماهی ها ممنوع

تیتر20 - خواص بی نظیر ماهی و گوشت سفید آن بر کسی پوشیده نیست.ماهی ها از جمله غذاهای دریایی است که علاوه بر خواصی که دارند بسیار لذیذ و خوشمزه هستند.اما از بین این خوشمزه های پر خاصیت انواعی وجود دارد که بهتر است مورد مصرف قرارا نگیرند.د راین مطلب الو دکتر با این ماهی های ممنوعه آشنا شوید

این 9 نوع ماهی را بهتر است کمتر بخورید و یا اصلا نخورید. مراقب باشید.

1- گربه ماهی وارداتی- توصیه نمی‌شود

گربه ماهی‌ها اندازه‌های مختلفی دارد. خوردن نوع پرورشی این ماهی بخاطر تغذیه هرمون‌ها، به ویژه آنها که در کشورهای آسیایی  پرورش داده شده‌اند، خطرناک است. گربه ماهی غیرپرورشی خطر کمتری دارد و از نظر غذایی مفید است.

2- ماکارل

ماکارل جیوه دارد که در بدن انسان جمع شده و باعث بیماری‌های مختلف می‌شود. ماکارل اقیانوس اطلس کم خطرترین نوع است  و می‌توانید هرچقدر که می‌خواهید از این نوع بخورید.

3- تونا (ماهی تن)

مصرف ماهیانه بزرگسالان 100 گرم، کودکان توصیه نمی‌شود

ماهی تن ، به ویژه نوع باله سیاه و باله آبی آن حاوی جیوه است. نوع غیرپرورشی این ماهی تقریبا منقرض شده و در فروشگاه‌ها خیلی کم پیدا می‌شود. ماهی تن پرورشی است که با هرمون و آنتی بیوتیک تغذیه می‌شوند.

4- تیلاپیا

برای بیماران قلبی، آسم و آرتروز توصیه نمی‌شود

این ماهی اسیدهای چرب مفید ندارد و بجای آن چربی‌های ناسالم دارد. مصرف زیاد این ماهی باعث افزایش کلسترول و حساسیت می‌شود.

5- ایل

مار ماهی چربی زیادی دارد و به آسانی پس‌مانده‌های صنعتی و کشاورزی موجود در آب را جذب می‌کند. نوع آمریکایی این ماهیمواد سمی زیادی دارد. نوع اروپایی آن هم حاوی مقدار زیادی جیوه است.

6- پانگاسیس

ماهی پانگاسیس توصیه نمی‌شود به این دلیل که بیشتر پانگاسیس موجود در فروشگاه‌ها از ویتنام می‌آید که در رودخانه مکونگ صید می‌شود. رودخانه مکونگ یکی از آلوده ترین رودخانه‌های جهان است. فیله این ماهی حاوی مقدار زیادی نیتروفرزن و  پلی‌فسفات است.

7- تیله ‌فیش

مصرف ماهیانه مردان 100 گرم، زنان و کودکان توصیه نمی‌شود
این ماهی حاوی بیشترین میزان جیوه است و برخلاف قانون صید می‌شود و خطر مسمومیت غذایی آن بالا است.

8- سی‌بس

مصرف ماهیانه بزرگسالان 200 گرم، کودکان 100 گرم
ماهی سی‌بس میزان قابل توجهی جیوه دارد. گاهی فیله این ماهی را با فیله ماهی پنگاسیس و دیگر ماهی‌های ارزان قیمت جایگزین می‌کنند و به مشتریان می‌دهند.

9- دلارفیش

باعث اختلال گوارشی است و توصیه نمی‌شود این ماهی که به اویل‌فیش هم معروف است به دلیل داشتن جمپیلوتکسین، در بدن هضم نمی‌شود. مسمومیت آن خطرناک نیست، اما می‌تواند باعث اختلال گوارشی شود. برای کاهش ماده سمی آن بهتر است سرخ و یا کباب شود.

ماهی را چگونه انتخاب کنیم؟

ماهی تازه همیشه فلس‌های درخشان و چشمانی پاک دارد. ماهی را در دست بگیرید و نگاه کنید- دم ماهی کهنه آویزان است. آب شش‌های خشک و چشم‌های قهوه‌ای هم نشان از کهنگی ماهی دارد.

اگر ماهی زنده می‌خرید، ببینید آب تانک تمیز باشد. موقع انتخاب ماهی‌هایی که در کف تانک هستند را بخرید.

اگر ماهی را صید می‌کنید و می خورید، میزان جیوه آب را با جیوه‌سنج اندازه گیری کنید.

وقتی ماهی سلمون می‌خرید، تکه‌هایی که خطوط سفید دارند را بخرید. اگر تکه کاملا قرمز است، احتمالا به آن رنگ اضافه کرده‌اند. ماهی با لکه‌های روشن در روی پوست را نخرید. آنها را در هنگام تخم‌ریزی صید کرده‌اند و به همین دلیل گوشت آنها شل است.
ارسال نظرات
موضوعات روز