شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴
یک متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی با بیان اینکه بیمار باید درباره عوارض دارو‌های مصرفی خود اطلاعات لازم را داشته باشد، درباره درمان ریزش مو در مبتلایان به سرطان توضیحاتی داد.
کد خبر: ۲۵۰۷۱
ریزش مو در طول شیمی درمانی، مداوا می‌شود؟

تیتر20 - احمد معافی متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: یکی از راه‌های درمان‌ انواع سرطان، شیمی درمانی است که بسیاری از بیماران در طول  مدت درمان‌ به این شیوه نیاز پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: برخلاف تصور برخی از بیماران سرطانی، شیمی درمانی به عنوان یک دارو عمل نمی‌کند، بلکه شیمی درمانی یک روش وسیع و متواتر است.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی با اشاره به اینکه دو بیمار سرطانی پاسخ یکسانی به مصرف داروهای شیمی درمانی نمی‌دهند، افزود: برخی از بیماران سرطانی تصور می‌کنند که همه داروهای شیمی درمانی تاثیر یکسانی بر روی همه افراد مبتلا دارد که این مسئله یک تفکر کاملا اشتباه و رایج بین بیماران محسوب می‌شود.

معافی با اشاره به اینکه همه بیماران سرطانی باید در خصوص عوارض داروهای شیمی درمانی فقط از پزشک معالج خود مشورت بگیرند، تأکید کرد: بیماران سرطانی که در سالن‌های انتظار مراکز درمانی نشسته‌اند،نمی‌دانند که به چه نوعی از این بیماری مبتلا هستند و باید چه داروی شیمی درمانی را مصرف کنند، به همین دلیل توصیه پزشکان به افراد این است که به نوع داروهای دیگر افراد مبتلا به سرطان توجه نداشته باشند.

وی ادامه داد: اگر دوقلوها به سرطانی خاص مبتلا شوند، ممکن است داروهای شیمی درمانی در آنها عوارض مختلفی داشته باشد، این مسئله در خصوص بیمارانی که دچار سرطان‌های مختلف شده و داروهای شیمی درمانی متفاوتی مصرف می‌کنند نیز کاملا صدق می‌کند.

ریزش مو در مبتلایان به سرطان ارتباطی با شیمی درمانی ندارد
این متخصص رادیوتراپی و آنکلولوژی با اشاره به اینکه بیماران باید در خصوص عوارض داروهای مصرفی خود اطلاعات لازم را داشته باشند، اظهار کرد: ریزش مو در طول درمان سرطان به شیوه شیمی درمانی هیچ ارتباطی ندارد و تصور برخی از افراد که ریزش مو نشان دهنده قوی‌بودن روش درمانی شیمی درمانی است، این مسئله کاملا اشتباه است.

وی با اشاره به اینکه درمان‌های روتین برای سرطان روده بزرگ منجر به ریزش مو نمی‌شود، عنوان کرد: درمان‌های روتین سرطان سینه معمولا همراه با ریزش مو است و هیچ ارتباطی به قوی یا ضعیف بودن داروی مصرفی ندارد.

وی ادامه داد: تا به امروز روشی برای جلوگیری از ریزش مو در طول درمان سرطان‌های مختلف کشف نشده است و متأسفانه برخی افراد سودجو با دریافت پول‌های کلان داروهایی را تحت عنوان مقابله با ریزش مو از بیماران دریافت می‌کنند که هیچ اثر مثبتی ندارد و بسته به نوع دارو ممکن است در طول شیمی‌درمانی بیماران سرطانی دچار ریزش مو شوند.

معافی اظهار کرد: برخی از داروهای شیمی درمانی دارای عوارض مشترکی هستند که تهوع و بی‌اشتهایی شایع‌ترین این عوارض محسوب می‌شود، به طوری که بی‌اشتهایی در طول درمان به روش شیمی‌درمانی در همه روش‌ها دیده می‌شود و هیچ‌گونه راه‌حلی در این زمینه وجود ندارد، بیماران به دلیل غذانخوردن در طول درمان به شدت لاغر می‌شوند.

وی یادآور شد: بیماران سرطانی که روند درمانی خود را طی می‌کنند، باید علی‌رغم بی‌اشتهایی خود از یک برنامه غذایی منظم استفاده کنند و غذا خوردن را به عنوان یک دارو ببینند./باشگاه خبرنگاران
ارسال نظرات
موضوعات روز