پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
"تیتر20" بررسی می کند؛
عظمت و مساحت بزرگ ایران مال در مقایسه با مال های دوبی، آمریکا و بریتانیا نمی تواند دلیل کافی برای سفر گردشگران خارجی و بازدید آنها از این پروژه باشد.
کد خبر: ۲۵۰۸۴
آیا" ایران مال "می تواند چشم گردشگر خارجی را بگیرد؟/آیا جاذبه مدرن و مصنوعی برای گردشگران خارجی جذابیت دارد؟

تیتر20 - ایران مال یا همان بازار بزرگ ایران یکی از عظیم ترین و بزرگترین پروژه های کشور به شمار می رود که از سال 1390 کلنگ آن زده شد. 

البته ایران مال به طور کامل ابعاد این پروژه بزرگ را توصیف نمی کند، چراکه بازارها وپاساژ ها تنها بخشی از این پروژه بزرگ هستند. می توان گفت ایران مال شهرک کوچکی در دل پایتخت است که نه تنها از مال دوبی بلکه از The Trafford center انگلستان و Mall of America آمریکا نیز بزرگتر است. 

در این شهرک جاده تندرستی، فضای ورزشی و حتی خانه سالمندان نیز دارد که با توجه به پیش بینی رشد جمعیت سالمند در کشور احداث آن هوشمندانه به نظر می رسد. این پروزه به حدی عظیم است که برای بازدید از کل بخش تجاری آن باید حدود ۱۴٫۷ کیلومتر پیاده روی کنید.

مساحت عظیم و پروژه های متعدد
ایران مال بین استان البرز و تهران قرار دارد.  طراحی و مطالعه این پروژه 2 سال به طول انجامیده و اجرای آن 5 تا 6 سال زمان برده است. نخستین فاز ایران مال 12 اردیبهشت ماه رونمایی شد. 

به تدریج و تا چند ماه آینده بخش‌های مختلف تجاری فرهنگی ورزشی و رفاهی آن به بهره‌برداری خواهد رسید. این مجموعه بر اساس سه بعد تخصصی شکل گرفته است؛ فرهنگ و معماری ایرانی، فرهنگ و معماری اسلامی و فرهنگ و معماری نوین.

مساحت کل مجموعه ایران مال، یک میلیون و 950 متر مربع است که حدود 500 هزار متر مربع آن را واحدهای تجاری تشکیل می‌دهند. در فاز اول نیز  از یک میلیون و 400 هزار مترمربع آن رونمایی شد که دارای 300 هزار مترمربع واحد تجاری و تولیدی است. 550 متر مربع دیگر در فاز دوم و تا پایان 1399 مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

این مجموعه، حدود 200 رستوران دارد. همچنین بزرگترین فروشگاه کارفو که برای قشر متوسط یا با درآمدهای پایین‌تر است، در آن افتتاح می‌شود. 20 هزار پارکینگ خودرو و موتورسیکلت نیز به صورت رایگان به بازدیدکنندگان تعلق می‌گیرد. 8000 خودرو نیز در هر ساعت می‌تواند  به این مجموعه وارد و از آن خارج شود.

ایران مال دارای  52 دسترسی اعم از تونل، پل، زیرگذر و رمپ‌های مختلف است. آخرین مذاکرات نیز به منظور ایجاد خط مستقیم مترو به این مجموعه، انجام شده که احتمالا تا 18 ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد. با توجه به موقعیت این مجتمع، برآورد شده 20 میلیون نفر مستقیم می‌توانند از امکانات ایران مال استفاده کنند.

علاوه بر آن در قسمت‌های فرهنگی 40 واحد سینمایی طراحی شده که 12 واحد در فاز یک افتتاح خواهد شد و دارای 1800 صندلی خواهد بود  و 28 واحد دیگر در طرح توسعه است.

همچنین ایران مال دارای فضاهای ورزشی استاندارد در 15 رشته ورزشی است.  طولانی‌ترین جاده تندرستی در منطقه نیز در این مجتمع قرار دارد که مسافت آن 2 و نیم کیلومتر است.

سالن‌های همایش  این مجتمع را نباید از یاد برد. باغ دیدار و باغ ماهان نیز نمایانگر فرهنگ و فناوی‌های جدید روز است. همچنین باغ کتاب به وسعت 3 هزار و 300 متر مربع با 67 هزار جلد کتاب و فروشگاه بزرگ کتاب  نیز در این مجموعه خودنمایی می‌کند.

بازار ایرانی ایران مال، نماد فرهنگی، ایرانی و اسلامی است. این بازار  بزرگترین بازار سنتی با معماری سنتی است که بعد از دوره صفویه به طور متمرکز ساخته شده و مساحت آن یک هکتار است. این بازار چهار سوق  دارد؛ فرش ایران، خشکبار ایرانی ، صنایع‌دستی ایرانی و وسایل آنتیک و قدیمی ایرانی.

آیا" ایران مال "می تواند چشم گردشگر خارجی را بگیرد؟/آیا جاذبه مدرن و مصنوعی برای گردشگران خارجی جذابیت دارد؟

همچنین بازار ایرانی مانند بازارهای قدیمی دارای تالار آینه است. از سویی برای نخستین بار به جای کافه‌شاپ، در این بازار به رسم قدیم، شربت خانه وجود دارد.  دریاچه‌ای به وسعت 13 هزار متر مربع  نیز از دیگر بخش‌های ایران مال است. 

فضاهای نمایشگاهی این پروژه نیز قابل توجه است. بزرگترین مرکز نمایشگاهی ایران در ایران مال واقع شده که 40 هزار متر مربع است.  نمازخانه ها و مسجد جامع، امکانات بانکی با  نوین‌ترین امکانات، شهربازی سرپوشیده 10 هزار متر مربعی و سرای سالمندان با ظرفیت 300 نفر از دیگر امکانات ایران مال محسوب می‌شود.

فاز اول دارای  یک هتل 5 ستاره پلاس با 400 اتاق و امکانات بالا است که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. سایر بخش‌های فاز اول نیز 3 تا 6 ماه آینده افتتاح خواهند شد.

مالک ایران مال که پیش از این به نام تهران مال و تات مال شناخته می‌شد و بعدها به «بازار بزرگ ایران» تغییر یافت، شرکت البرز تات به مدیریت «علی انصاری»صاحب ایران مال است .

همچنین جلال رسول اف، مدیرعامل بانک آینده سرمایه‌گذار اصلی پروژه و علامیرمحمد صادقی از چهره‌های برجسته اقتصادی ایران نیز ریاست هیات امنای این بازار بزرگ را بر عهده دارد.

جذب گردشگری به دلیل عظمت پروژه!
مدیران و کارفرمایان پروژه ایران مال مدعی هستند که این پروژه می تواند گردشگران خارجی بسیاری را به خود جذب کند. این در حالی است که بیشتر گردشگران خارجی که به ایران سفر می کنند گردشگران فرهنگی و طبیعتگردان هستند و به هدف بازدید از آثار باستانی، جاذبه های فرهنگی مانند خرده فرهنگ ها و فولکلورهای مردم بومی روستاها، عشایر نشینان و شهرستان های کوچک، اقامت در خانه های بومگردی و پذیرایی به روش سنتی به کشورمان سفر می کنند و یا اینکه کوهنوردی در کوه های دماوند، دنا و علم کوه، کویرنوردی، جنگل نوردی، استفاده از ساحل و دریاهای ایران هدف اصلی سفر آنها را تشکیل می دهد. 

گردشگرانی که جذب پروژه هایی مانند ایران مال می شوند به طور کلی گردشگران تفریحی هستند و این دسته از گردشگران ترجیح می دهند به دوبی، اسپانیا یا آمریکا سفر کنند و از تفریحاتی که در ایران خط قرمز محسوب می شوند در آن مکان ها استفاده کنند. 

بنابراین عظمت و مساحت بزرگ ایران مال در مقایسه با مال های دوبی، آمریکا و بریتانیا نمی تواند دلیل کافی برای سفر گردشگران خارجی و بازدید آنها از این پروژه  باشد. 

اگرچه برخی از مجتمع های تفریحی مدرن در دنیا طرفداران بسیاری داشته و گردشگران خارجی زیادی را به خود جذب می کند، به عنوان نمونه دیزنی لند و برج ایفل در پاریس هرساله بازدیدکنندگان زیادی دارد و هدف سفر بسیاری از گردشگران به این شهر دیدار از این جاذبه های تفریحی است، اما یک مال تجاری و تفریحی به تنهایی و بدون خلاقیت هایی مانند عروسک های والت دیسنی و یا قدمت تاریخی و اهمیت شهری مانند برج ایفل نمی تواند دلیل کافی برای سفر گردشگران خارجی به شمار رود. 

با اینهمه به طور حتم ایران مال می تواند مقصد بازدید بسیاری از گردشگران داخلی از سراسر کشور به شمار رود اما باید در نظر داشت که یک مجتمع تجاری مالامال از جمعیت به زودی پایتخت نشینان را خسته می کند، به هر روی در تهران هم جاده سلامت وجود دارد، هم مراکز ورزشی و تجاری. همه آنها در یک مکان می تواند ازدحام جمعیت را ایجاد کند و یا سردرگمی از این امر که نمی توان در یک روز از تمامی مراکز آن دیدار کرد. 

از سویی دیگر شاید بهتر بود این پروژه در نزدیکی فرودگاه ها احداث می شد تا برای گردشگران جذابیت بیشتری ایجاد می کرد. با اینکه شهرک فرودگاهی امام خمینی در حال احداث است اما جذابیت های ایران مال را ندارد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز