جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
تیتر20 بررسی می کند؛
اتفاقی که خیلی ها پیش بینی می کردند، بالاخره افتاد و با اعلام دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، این کشور بالاخره از برجام خارج شد.
کد خبر: ۲۵۱۹۳
قرارداد بزرگترین سرمایه گذار خودرویی پا برجاست!

تیتر20 - اتفاقی که خیلی ها پیش بینی می کردند، بالاخره افتاد و با اعلام دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، این کشور بالاخره از برجام خارج شد.

 خروج آمریکایی ها از سند بین المللی برجام حالا این پرسش را پیش آورده که تکلیف قراردادهای خارجی صنعت خودرو ایران به خصوص "قرارداد پژو" که در فاز اجرا قرار گرفته است، چیست.

برخی بر این باورند تا زمانی که اتحادیه اروپا در برجام باقی باشد، بعید است اتفاق خاصی در ارتباط کاری این خودرو ساز اروپایی با ایران بیفتد.

البته در گذشته در پی تحریم ها اتفاقاتی در ارتباط با همکاری پژو با ایران افتاد  اما حالا داستان با آن دوران فرق می کند.

قطع همکاری پژو با خودروسازی ایران در آن زمان، ریشه در بده بستان این خودروساز فرانسوی با جنرال موتورز آمریکا داشت. در واقع پژو چون بخشی از سهام خود را به جنرال موتورز فروخت، عملا دیگر امکان ماندن در ایران را نداشت و باید از قوانین بین المللی (تحریم ها علیه ایران) نیز تبعیت می کرد.

 مشکل دیگر اینجا بود که اتحادیه اروپا و دولت فرانسه نیز از تصمیم پژو حمایت کردند و بنابراین خروج این شرکت از ایران، با هماهنگی کامل صورت گرفت.

این در حال است که هم اکنون نه پای جنرال موتورز در میان است و نه اتحادیه اروپا و دولت فرانسه از قطع همکاری پژو با خودروسازی ایران حمایت می کنند. واکنشی که پژویی ها به خروج آمریکا از برجام نشان داده اند، به وضوح مشخص می کند این خودروساز فرانسوی خود را تابع سیاست های اتحادیه اروپا می داند و این اتحادیه نیز می گوید در برجام باقی خواهد ماند.
بنابر اعلام رسانه ها، پژو - سیتروئن در واکنش به خروج آمریکا از برجام اعلام کرده‌اند که  تمامی فعالیت های آتی خود را با تصمیم کشورهای اروپایی مطابقت می دهند.

پژو که در حال حاضر یکی از بزرگترین سرمایه گذاران پسابرجامی در ایران به شمار می رود، رسما اعلام کرده امیدوار است اتحادیه اروپا موضع مستقلانه و متکی به خود را درباره پایبندی به برجام اتخاذ کند.

با توجه به این موضع پژویی ها و با توجه به قرارداد حقوقی میان ایران خودرو و پژو،  به نظر می رسد قطع همکاری این شرکت با ایران خودرو، به این راحتی ها نیست، مخصوصا اینکه گفته می شود پژویی ها اقدام به سرمایه گذاری مستقیم نیز کرده اند.

شواهد نشان می دهد تجربه گذشته همکاری با خودرو ساز فرانسوی باعث شد در دوران پسا برجام  قرارداد محکم حقوقی میان ایران و پژو منعقد شود و با توجه به فعالیت شرکت پیکاپ و حضور جدی محصولات جدید پژو در ایران و همچنین سرمایه گذاری مستقیم این شرکت فرانسوی راهی جز ادامه حضور در ایران برای پژو باقی نمانده باشد.


ارسال نظرات
موضوعات روز