جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶
در این مقاله قصد داریم به مقایسه دو خودرو پر فروش در سال 96 به نام‌های تندر نود پلاس و دناپلاس که توسط ایران‌خودرو به بازار خودرویی کشور عرضه شده‌اند بپردازیم.
کد خبر: ۲۵۳۶۶
دنا پلاس بخریم یا تندر 90 پلاس؟

تیتر20 - در آغاز بهتر است به بررسی دلیل ساخت این دو خودرو بپردازیم. تندر 90 پلاس که فیس‌لیفت تندر 90 محسوب می‌شود در دنیا به عنوان یک خودرو اقتصادی و ارزان قیمت برای استفاده روزمره، با استهلاک کم و مصرف پایین طراحی شده است و در سوی مقابل دنا پلاس به عنوان فیس‌لیفت خودرو دنا بالاترین دستاورد و بهترین ماشین ساخت شرکت ایران‌خودرو و به نوعی پرچمدار آن معرفی گشته است.

تندر 90 پلاس با توجه به پیشینه نسخه قبلی خود فروش خوبی را در بازار به خود اختصاص داده و دنا پلاس نیز به واسطه داشتن امکانات بالا نسبت به رده قیمتی و پشتیبانی خوب در خدمات پس از فروش توانست تجربه خوب فروش دنا را تکرار کند.

طراحی ظاهری

تندر 90 به گزارش مشتریان خودرویی قدرتمند، جادار و مناسب شناخته شده ولی همگی افراد اذعان دارند چهره این خودرو در نگاه اول چندان زیبا نیست و این نکته تا حدودی تمامی نکات قوت این خودرو را به حاشیه برده است. کمپانی رنو دایچیا هم با دانستن این موضوع، با حذف خطوط تیز و جعبه گونه، تعویض جلو پنجره، همرنک کردن سپر و زه‌ها با بدنه خودرو، اضافه کردن نوار کرمی رنگ بر روی در صندوق عقب، ایجاد برجستگی بال مانند بر روی درب صندوق عقب و تغییر چراغ‌های جلو و عقب چهره‌ای ملایم‌تر از نسخه عادی به این خودرو بخشیده است.

در مقابل تندر 90 پلاس، مهندسان ایران‌خودرو در دنا پلاس به عنوان یک خودرو پیشرو در صنعت داخلی سعی در بخشیدن ظاهری لوکس‌تر و نسبتا اسپرت در مقایسه با دنا داشته و همزمان آخرین آثار شباهت به سمند را از درب‌های آن حذف کرده‌اند.

اگر از روبرو به دناپلاس نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که قسمت میانی سپر دنا‌پلاس، مشکی رنگ شده و این تغییر با یکپارچه نشان دادن جلو پنجره و ورودی هوای سپر، چهره اتوموبیل را خشن‌تر و اسپرت‌تر از قبل نموده است. گرافیک داخلی چراغ‌های جلو و عقب نیز براساس متدهای روز دنیا تغییر کرده‌اند؛ البته از نظر ابعاد و فرم کلی چراغ‌ها هیچ تفاوتی با دنا ندارند و در نگاه اول حس تغییر ایجاد نمی‌کنند؛ اما اما با روشن شدن دی‌لایت‌ و چراغ‌های نئون دناپلاس چهره بسیار متفاوتی نسبت به دنا برای دناپلاس ایجاد می‌شود به طوری که در شب ممکن است آن را با خودرویی کاملا جدید اشتباه بگیرید.

در قسمت جانبی مهندسین طراح دناپلاس با موفقیت آخرین شباهت‌های ظاهری این خودرو با سمند، یعنی خطوط قدیمی استفاده شده بر روی درب‌های سمند و دنا را حذف و به جای آن خطی یکپارچه که از گلگیر جلو آغاز و تا نزدیکی‌های چراغ عقب امتداد یافته را استفاده کرده‌اند. همچنین ایران‌خودرو با تغییر فرم لچکی شیشه عقب و اضافه کردن خطوط مثلثی در پایین درب‌ها توانسته ظاهری زیبا در قسمت جانبی به خودرو دنا پلاس ببخشد؛ اما در کل این تغییرات با ظاهر کلی بدنه هماهنگ نبوده و نتوانسته ارتباط کاملی را با تغییرات طراحی دیگر نقاط بدنه برقرار کند.

در آخر باید گفت دناپلاس به مانند اکثر خودروهای جهان در ظاهر عملکرد بهتری نسبت به تندر 90 پلاس داشته و در طراحی بدنه نسبت به آن برتری دارد.

طراحی داخلی و امکانات(آپشن‌ها)

تندر 90 پلاس در مقایسه با تندر 90 تغییرات بخصوصی در این بخش را ارائه نکرده و در فیس‌لیفت جدید تنها امکاناتی نظیر صندلی راننده با قابلیت تنظیم گودی کمر، شیشه‌های برقی عقب و جلو و سیستم تهویه مطبوع دستی را ارائه نموده است.

در فضای داخلی دناپلاس تقریبا در نگاه اول هیچ چیز تغییری نکرده به جز ایجاد سانروف در سقف و تغییرات در سیستم مالتی مدیا؛ همچنین تغییر جزییاتی مانند نمایشگر نسبتا بزرگ میانی، استفاده از پارچه مخمل برای تودوزی و قطعات طرح چوب حس خودرویی لوکس را برای شما تداعی می‌کند.

البته دنا پیش از فیس‌لیفت هم نسبت دیگر خودروهای هم رده خود خودرو پر امکاناتی(آپشن) محسوب می‌شد؛ اما در دنا پلاس با اضافه کردن دوربین دید عقب، کروز کنترل و چراغ‌های روشن کننده فضای پایین پا در درب‌های جلو بطور مشخص از حریف خود تندر 90 پلاس در این بخش پیشی گرفته است.

موتور و جعبه دنده

تندر 90 پلاس از همان موتور 1600 سی‌سی 16 سوپاپ تندر 90 با تولید توان 105 اسب بخار در 5750 دور دقیقه استفاده می‌کند. طبق اعلام شرکت ایران‌خودرو تندر 90 پلاس با بهره‌گیری از سیستم انتقال قدرت 5 سرعته دستی توان رسیدن به سرعت 175 کیلومتر بر ساعت را دارا بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن در صد کیلومتر 6.9 لیتر است.

دناپلاس نیز از موتور همیشگی EF7 مورد استفاده در خودروهای ملی استفاده کرده که با حجم 1646 سی‌سی در 6000 دور در دقیقه توان تولید 115 اسب بخار قدرت را داراست. سیستم انتقال قدرت 5 سرعته دستی این خودرو به آن اجازه رسیدن به حداکثر سرعت 189 کیلومتر بر ساعت را داده و مصرف سوخت ترکیبی آن براساس اعلام ایران خودرو 7.94 لیتر پیش‌بینی می‌شود.

با توجه به تفاوت 158 کیلویی وزن دناپلاس نسبت به تندر 90 پلاس و برتری 3.3 ثانیه‌ای در رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از صفر در تندر 90 پلاس و همچنین مصرف سوخت ترکیبی نسبتا بالای دناپلاس خودرو برتر در این بخش بدون شک تندر 90 پلاس می‌باشد.

ایمنی

تندر 90 پلاس از شاسی و ساختار بدنه‌ای مستحکم برخوردار بوده و ضربات وارده به اتاق در تصادفات جاده‌ای را به کلیه نقاط بدنه تقسیم می‌کند تا از ضربه مستقیم به سرنشینان جلوگیری به عمل آورد. این خودرو از مرکز تست تصادفات جاده‌ای در اروپا نمره قابل قبول 4 ستاره را دریافت نموده است.

دناپلاس با در اختیار داشتن ترمز چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD و اضافه شدن ایربگ‌های جانبی جلو نسبت به خودرو دنا حس اطمینان و امنیت بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورد؛ همچنین به گفته ایران‌خودرو دناپلاس از یک موسسه آلمانی گمنام(هیچ اطلاعات مشخصی از این شرکت و همچنین فیلم‌های تست تصادف دنا پلاس در دسترس نیست.) نمره امنیت 4 ستاره را دریافت نموده است.

کلام پایانی

در اساس این دو خودرو بجز قیمت نزدیک به یکدیگر هیچ وجه تشابهی با یکدیگر نداشته و اصولا نباید رقیب یکدیگر شناخته شوند چون موارد مصرف آن‌ها متفاوت بوده، دناپلاس به عنوان پرچمدار ایران‌خودرو شناخته شده و برای افرادی که در علاقه به امکانات مختلف و همچنین ظاهر نسبتا به روز دارند مناسب بوده و تندر 90 پلاس می‌تواند به عنوان یک خودرو بادوام و کم مصرف به مدت طولانی و با هزینه کم در اختیار خانواده باشد./صبحانه آنلاین
ارسال نظرات
موضوعات روز