جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
یادداشت
مریم بیامنش
کد خبر: ۲۵۴۵۱
آزمون بزرگ اصناف

تیتر20 -  اول:  انتخابات در تمام جوامع مدنی در اصل به معنای حضور بیشتر مردم و لایه های اجتماع در تصمیم گیری های مهم و کلان کشور و درواقع گزینش فرد یا افراد اصلح است برای مشارکت بیشتر نهادهای مدنی واجتماعی در بدنه حاکمیت.  بنابراین اگر از این منظر به انتخابات بنگریم انتخابات تنها یک انتخاب و سپس رها کردن امور به دست انتخاب شوندگان نیست بلکه مشارکت در اموری است که قرار است راهبرد آن از سوی انتخاب شوندگان تعیین شود. لذا انتخاباتی موفق است که در آن کاندیداها با شناخت و آگاهی کامل از مطالبات انتخاب کنندگان برنامه های جامع تدوین و بر اساس اصول راهبردی و منطقی برای اجرای آن دست به عمل باشند.  

دوم: سرمایه در معنای لغوی اقتصاد به دارایی های یک جامعه اطلاق می شود و سرمایه اجتماعی یکی از مهم ترین سرمایه ها در کشورهای مترقی و توسعه یافته تلقی می گردد لذا سرمایه اجتماعی با قواعد و ارزش های اخلاقی و رفتاری خود در حوزه اقتصاد ، افراد را مقیّد می کند تا در گروه های مختلف اجتماعی با هم به تعامل ، مبادله و تصمیم گیری بپردازند .

واژه هایی همچون اعتماد ، امانتداری ، عملگرایی، نیکوکاری، صداقت و توجه به ارزش های اخلاقی در کسب و کار، به عنوان سرمایه های اجتماعی در حوزه اقتصاد هستند که اگر در رفتارها و قواعد و مبادلات اقتصادی ، هنجارهای آن حاکم شود ، قطعا به شکوفایی و پیشرفت اقتصاد کمک می نمایند.

بنابراین عامل اعتماد ، خود موجب شکل گیری گروه هایی می شود که با اطمینان به یکدیگر ، در حوزه اقتصاد جامعه فعالیّت می کنند و توسعه اقتصادی را از لایه های درونی شکل می دهند.

بعد از اعتماد می توان از خلاقیّت و نوآوری توسط نیروهای انسانی ، به عنوان یک سرمایه مهم اجتماعی دیگر ، یاد کرد . رشد و توسعه اقتصادی، نیازمند خلاقیّت است و مطالعات اقتصادی نشان می دهد که بخش اعظمی از رشد و توسعه اقتصادی هر کشور ، با استفاده از این ثروت نهفته ، شکل گرفته است . 

رشد ابداعات و خلاقیّت و نوآوری در بهره وری اقتصادی ، نقش دارد و باعث می شود از سرمایه های دیگر کشور در حوزه اقتصاد ، به نحو مطلوب تر و مؤثرتری استفاده شود .

بنابراین سرمایه اجتماعی ، یک متغیّر چند وجهی است که وجه مهم و اساسی آن در اصناف و نهادهای صنفی مدنی شکل گرفته و لازم است که این عامل مهم و زیربنایی درحوزه اقتصاد ، بویژه در کشوری همچون ایران که اقتصاد بازار همچنان اقتصادی پویا و تاثیرگذار است، هر چه بیشتر شناخته شده و مورد بهره برداری قرار گیرد.

مریم بیامنش

سوم:  برکسی پوشیده نیست که وارد عصری متمایز شده ایم. دنیا سریعتر از آنچه قبلا بوده در حال تغییر است، اطلاعات دیگر زیر انگشتانمان است و با اشاره انگشت بزرگترین معاملات دنیا بر روی صفحه وب در حال انجام است.
 پس برای ادامه دادن و موفق شدن نیاز به تغییر داریم، اما این تغییر جز با همدلی میّسر نیست. همدلی سواد عصر ماست برای ما ضروری است که ارتباط برقرار کنیم،  همکاری و مشارکت داشته باشیم و مذاکره کنیم و این تنها راه جانماندن از قافله عصرجدید است.

نتیجه: جامعه بزرگ اصناف هم اکنون در جایگاه ارزشمند و تاثیر گذار اقتصاد کشور در برابر آزمونی بزرگ قرار دارند  که هر رای شان میتواند گامی استوار برای نهادینه کردن این جایگاه مهم مدنی و افزایش اقتدار و امنیت شغلی نسل آینده  کشور باشد. 



ارسال نظرات
موضوعات روز