پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
تیتر20 بررسی می کند؛
مقایسه بین قیمت یک لیتر آب آشامیدنی و یک لیتر بنزین می توان نشان داد. با افزایش اخیر در قیمت تمام شده آب های معدنی، حالا دیگر قیمت یک لیتر آب بسته بندی شده با یک لیتر بنزین برابر شده است.
کد خبر: ۲۵۴۹۶
یک لیتر آب در ایران گران تر از یک لیتر بنزین!

تیتر20 - مدتی قبل، منابع رسمی اعلام کردند که به تبع افزایش قیمت دلار و بالا رفتن هزینه های تولید و تامین مواد اولیه، تولید کنندگان آب های معدنی و بسته بندی ناچار از افزایش قیمت آب های معدنی و‌آشامیدنی هستند.

به این ترتیب از اوایل اردی بهشت ماه، گروه محصولات آب های معدنی و بسته بندی قریب به 20 درصد افزایش ‍‍پیدا کرد.
صرف نظر از این که مساله فوق درتمامی بخش های تولیدی کشور کاملا مصداق دارد و نشان می دهد تحولات و نابه سامانی های اقتصادی و ارزی اخیر تا چه اندازه به ضرر بخش تولیدی کشور تمام می شود، مساله قیمت تمام شده آب های معدنی و آشامیدنی تناقض دیگری را در اقتصادی معیوب کشور مشخص می کند.

بخشی از این تناقض را در مقایسه بین قیمت یک لیتر آب آشامیدنی و یک لیتر بنزین می توان نشان داد. با افزایش اخیر در قیمت تمام شده آب های معدنی، حالا دیگر قیمت یک لیتر آب بسته بندی شده با یک لیتر بنزین برابر شده است. به این ترتیب که این روزها قیمت آب نیم لیتری 850 تومان شده و قیمت بطری یک و نیم لیتری موجود در بازار 1400 تومان است، و همان طور که می دانیم مدت هاست که  یک لیتر بنزین 1000 تومان به فروش می رسد.

به گفته متولیان امر و کارشناسان، بخشی از این افزایش قیمت، به گران شدن قیمت پتروشیمی ها مربوط می شود چرا که  قیمت مواد اولیه را در هر کیلو به میزان 30 درصد افزایش داشته است. بخش دیگری از این گرانی به سیر صعودی هزینه های مربوط به دستمزدها و میزان تورم و افزایش تعرفه آب بها از سوی دولت باز می گردد.

البته ناگفته پیداست که برای گرانی آب های بسته بندی شده در بازار دلیل منحصر به فرد دیگری هم وجود دارد که  به عدم تناسب عرضه و تقاضا در فصل بهار و مخصوصا در فصل تابستان باز می گردد؛ به گونه ای که در تابستان میزان عرضه آب های بسته بندی و آشامیدنی حدود یک هشتم میزان تقاضای واقعی است. 

البته همه ساله به پیروی از روند طبیعی تورم کشور که عموما دو رقمی است، قیمت آب های بسته بند ی، معدنی و آشامیدنی بین 10 تا 15 درصد افزایش داشته؛ اما امسال به دلیل نوسات شدید شاخص های بازار از جمله شاخص های ارزی این افزایش به 20 درصد بالغ شده است.

در نهایت، آنچه که در این خصوص بسیار جالب توجه است هم قیمت بودن بنزین به عنوان یک کالای استراتژیک  با چرخه تولید بسیار پیچیده و هزینه بر، با آب آشامیدنی است که فرایند تولید آن صرفا در حوزه بسته بندی خلاصه می شود و خود کالا اصولا ماده ای غیر تولیدی با پروسه ای بسیار ساده و قابل استحصال از منابع زیر زمینی و حتی آب لوله کشی شهری است! 

به گزارش تیتر20،بدیهی است که هم قیمت بودن بنزین و آب در کشور ما حکایت از میزان یارانه ای است که دولت برای تولید و ارائه بنزین به مردم پرداخت می کند و عدم امکان افزایش قیمت بنزین نیز به خودی خود نشان دهنده میزان حساسیت اقشار آسیب پذیر جامعه است که این روزها اکثریت جامعه را شامل می شود. در نهایت همه این ها نشان دهنده این است که مردم جامعه به لحاظ اقتصادی تا چه اندازه در لبه پرتگاه و زندگی می کنند و مقولات اقتصادی در کشور ما تا چه اندازه سیاسی است. 

ناگفته پیداست که قیمت کالای استراتژیک بنزین در پمپ های بنزین کشورهای توسعه یافته درست مانند آب های بسته بندی شده از معادلات حقیقی بازار و مکانیزم عرضه و تقاضا پیروی می کند و از آن جا که توزیع انرژی در این کشورها کاملا در دست بخش خصوصی است، آب بسته بندی درست از همان معادله ای پیروی می کند که بنزین از آن پیروی می نماید. درنهایت تمام این کالا ها با میزان درآمد سرانه مردم تناسب کامل دارد. این ها همگی دریک اقتصاد آزاد عملی است که دولت و نهادهای قدرت گلوگاه های اقتصادی را کنترل نمی کنند و بخش خصوصی و اقتصاد بازار تعیین کننده تمامی شاخص های عمده هستند، چه در بازار آب های معدنی و چه در بازار بنزین و فراورده های نفتی .

ارسال نظرات
موضوعات روز