جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۱
بازار خودروها این روزها بازار عجیبی است که از یک سو همه منتظر افزایش قیمت خودروهای داخلی هستند چرا که در بازار خودروهای خارجی تا حد بسیار زیادی این اتفاق افتاده است
کد خبر: ۲۵۵۴۹
زمان طلایی برای خرید خودرو؛ کدام خودرو را بخریم تا بیشتر سود کنیم؟

تیتر20 - بازار خودروها این روزها بازار عجیبی است که از یک سو همه منتظر افزایش قیمت خودروهای داخلی هستند چرا که در بازار خودروهای خارجی تا حد بسیار زیادی این اتفاق افتاده است و از سوی دیگر معاملات بازار آزاد در بعضی از خودروها افزایش قیمت احتمالی را اعمال کرده و در حال حاضر حتی بعضی از خودروهای بازار تا ۱۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه معامله می‌شوند و سیر صعودی در این بازار به وضوح قابل مشاهده است ولی سوال اینجاست که آیا زمان طلایی برای خرید خودرو زمان فعلی است؟

در حالیکه شرکت‌های خودروساز داخلی در حال مذاکراه برای اخذ مجوز برای افزایش قیمت خود هستند و وزیر صنعت نیز مجوز ۹.۶ درصدی افزایش قیمت‌ها را صادر کرده است، مجلسی‌ها در روزهای آینده جلساتی را با مدیران عامل شرکت‌های خودروساز داخلی خواهند داشت تا بتوانند آنها را قانع کنند که افزایش قیمت خاصی نداشته باشند تا در سال حمایت از کالای ایرانی، امکان خرید برای مردم فراهم شده و حضور این محصولات بیش از پیش توجیه شود.

اما بازار آزاد و علی‌الخصوص بازار خودروهای صفر به شدت صعودی شده و تعداد افزایش قیمت این خودروها بعضا از حجم معاملات بعضی از خودروها نیز بالاتر رفته و عملا به دلیل دست نگه داشتن فروشندگان به دلیل شایعات موجود، صرفا قیمت‌ها روی کاغذ افزایش پید می‌کنند.

بر این اساس با یکی از فعالان صنعت خودرو مصاحبه‌ای شده است که توجه شما را به آن جلب می‌کنیم. فربد زاوه فعال بازار خودرو در پاسخ به سوالی پیرامون سمت و سوی بازار در سال ۹۷ گفت:

در حال حاضر شرایط بسیار پیچیده بوده و با توجه به اتفاقات مختلف، خریداران و فروشندگان مستاصل از هر گونه معامله‌ای هستند ولی بهترین پیشنهاد خرید خودرو برای گروه خریدارانی که می‌خواهند با فروش خودروی دسته دوم خود اقدام به خرید خودروی جدید نمایند، خرید خودروی دسته دوم احسن است که نسبت به بازار خودروهای صفر وضعیت بهتری دارند و افت خود را نیز کرده‌اند.

البته بازار خودروهای صفر با توجه به فروش شرایطی موجود از سوی شرکت‌های خودروساز و بسیاری از شرکت‌های واسط، داغ بوده و بازار خودروهای دسته دوم رونق آنچنانی ندارد. البته به دلیل عدم عرضه مناسب با شرایط فوق از سوی شرکت‌های خودروساز با قیمت کارخانه کمی از رونق این بازار کاسته است. با توجه به شرایط موجود در مساله برجام و اتفاقاتی که رخ داه است، بعید به نظر می‌رسد خودروسازان در ۶ ماهه ابتدایی اقدام به فروش گسترده آن هم به صورت اقساطی نمایند و در ۶ ماهه دوم نیز با توجه به شرایط برجام تصمیم گیری خواهد شد و احتمال عرضه با شرایط اقساطی بالاست ولی با مقتضیات آن زمان که از جمله موارد دخیل در این مورد قیمتی است که در ۶ ماهه دوم وجود دارد.

وی در ادامه افزود جالب است بدانید که اگر در ۶ ماهه دوم طرح پوششی اروپا عملیاتی شود و دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز به دست خودروسازان برسد حتی باید شاهد شکست قیمت‌ها باشیم و کاهش قیمت‌ها چیزی نیست که دور از دسترس باشد. ولی همه این‌ها مشروط به شرایطی است که گفته شد.

این کارشناس خودرو در ادامه گفت: یکی از دلایل طمع مردم برای خرید خودرو و افزایش رونق بازار صفرکیلومترها به دلیل سودی است که معمولا در این بازار نهفته است و مردم به طمع همین سود اقدام به خرید خودروهای صفر می‌کنند تا بتوانند از تغییر قیمت‌های احتمالی منفعت کامل را از آن خود کنند.

یکی از دلایل جایگزینی بازار خودرو برای سرمایه گذاری به جای بازار مسکن سهل و آسان بودن معاملاتی است که در آن وجود دارد. به طور مثال یک نفر می‌تواند با ۳۰ میلیون تومان وارد بازار خودرو شده و با توجه به شرایط بازار منفعتی را کسب کند ولی در شهری مثل تهران شما حداقل باید ۴۰۰ میلیون تومان برای یک ملک کنار بگذارید که قطعا برای بسیاری از افراد با سرمایه‌های خرد امکان‌پذیر نیست.

وی در ادامه افزود: متاسفانه در حال حاضر مردم برای خرید خودرو از پیش بینی‌ها و توصیه‌ها تبعیت نمی‌کنند و تنها کاری را انجام می‌دهند که به نظرشان درست است و صرفا از کارشناسان سوالاتی پیرامون نوع خودروی پرسود ده مطرح می‌کنند و اصلا کاری به اینکه در چند ماه آینده چه تغییراتی در بازار رخ خواهد داد، ندارند.

این کارشناس خودرو در ادامه به بهترین بازار برای خرید خودرو اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بازار خودروهای دسته دوم از شرایط بهتری برخوردار بوده و کسانی که قصد دارند خودرویی را برای استفاده شخصی خود تا ۳-۴ سال داشته باشند می‌توانند از بازار فعلی موارد بسیار خوبی را پیدا کرده و خریداری کنند که قطعا قیمت آنها نسبت به خودروهای صفر بهتر بوده ولی قطعا با رشد بازار خودروهای صفر این بازار نیز افزایش قیمت خواهند داشت که البته در حد خودروهای صفر نیست./چرخان
ارسال نظرات
موضوعات روز