شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۱
فصل نقل و انتقالات و گسترش جو روانی گرانی بازار مسکن باعث شده تا موجران با این بهانه قیمت اجاره مسکن را بالا ببرند.
کد خبر: ۲۵۷۳۲
چرا اجاره خانه‌ها گران شد؟

تیتر20 - فصل نقل و انتقالات بازار مسکن با نزدیک شدن به فصل تابستان شروع می شود فصلی اشنا برای دوندگی مستاجران برای پیدا کردن یک واحد برای زندگی.

بازار مسکن که نوید روزهای پر رونقی را در پایان سال 96 به خریداران واقعی مسکن می داد اکنون با افزایش بی رویه و غیر قابل توجیه رکود 6 ساله خود را جبران کرد. بطوریکه به گفته بانک مرکزی ­در اردیبهشت سال 97،متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 5.9 میلیون تومان ­بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 34.8 درصد افزایش نشان می دهد.افزایشی که به گفته بنگاههای املاک ناشی از نوسانات ارز است و به گفته کارشناسان ورود سرمایه گذاران به این بازار است .

با توجه به اینکه تمامی عوامل ساخت و ساز در داخل و بدون نیاز به خارج تامین می شود علت اصلی این گرانی به یکباره مسکن کجاست که باعث می شود رونقی را که منتظر این بازار بودیم ، شاهد نباشیم .

مالکیت در قران ازادی مطلق و بدون قیدو شرط است­ وشخصی که مالک منزل مسکونی است ­می تواند هر قیمتی که می خواهد ملک خود را بفروش یا اجاره دهد پس در قانون و براساس اسلام هیچ الزامی برای تعیین قیمت برای مالک وجود ندارد. بازاری که بی دلیل و در عرض یکماه دریکی از محله های­ جنوب تهران از متری 3 میلیون و 200 هزار تومان به 4 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است .

اجاره بهای مسکن از عوامل مختلفی چون­ تورم و قیمت مسکن تاثیر می گیرد و در طی رکود بازار قیمت مسکن هرساله نسبت به تورم افزایش پیدا کرد وامسال نیز پیش بینی ها 10 درصد نسبت به تورم بود اما اردیبهشت ماه با نوسانات بازار ارز وسکه سرمایه ها به سمت بازار مسکن رفت بازاری که چند سالی هست­ از وجود­ سودجویان خالی بود .جو روانی افزایش 4 برابری قیمت مسکن درحالی در بازار پیچیده شده که توجیه ای برای ان وجود ندارد و حتی تولیدکنندگان در این بخش هم از افزایش بی رویه این بازار راضی نیستند .نقطه مقابل بازار خرید و فروش؛ بازار اجاره است بازاری که رابطه مستقیمی با قیمت ملک دارد.

حدود 2 سالی می شود که نرخ سود بانکی کاهش پیدا کرده تا سرمایه ها به سمت تولید روانه شوند اما این کاهش نرخ سود بازار اجاره را آشفته کرد موجران دیگر حاضر به دادن رهن نبودند و ترجیح می دادند کرایه دریافت کنند . مستاجرانی که متوسط بیش از 40 درصد درامد خود را صرف اجاره مسکن می کردند با افزایش چندین برابری مسکن مواجه شدند.

بدلیل نبود نظارت در این بازار زمان نقل و انتقال ها بازار موجران گرم است . در اردیبهشت سال 1397 شاخص کرایه مسکن اجاره ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 11 و 9.6 درصد رشد ­را نشان می دهد این درحالیست که هنوز به زمان اوج­ نقل و انتقالات نرسیده ایم­.

در برخی مناطق از شهرتهران­ که متقاضی­ زیاد و تقاضا کم­ است قیمت های اجاره سربه فلک می کشد .این مناطق از شهر تهران که عموما قشر متوسط جامعه دران زندگی می کنند هرساله با این مشکل مواجه هستند .

تنها منبع اصلی تعیین قیمت اجاره بها مالک است و البته تا حدودی مشاوران املاک هم نقشی در تعیین و مشاوره دادن­ دارند .البته نمی توان در بحث اجاره از ابزار زور استفاده کرد اما صاحبخانه ها هم می توانند با رعایت انصاف ، رحمی به مستاجران کنند و اجاره بها را افزایش ندهند.

در همه کشورها دولت ها برنامه ای برای بخش­ مسکن دارند تا این بازار را به دور از هیجان های یکباره نگه دارند . نبود سیاست های مناسب­ و برنامه ریزی دقیق در بازار مسکن از دلایل اصلی بی سروسامانی در این بخش است .رکود چندین ساله بازار مسکن باعث شده تا عرضه در این بازار کم شود و در طی سالهای گذشته هم جا نمایی درستی برای ساخت و ساز صورت نگرفت و سرمایه های زیادی در مکانهایی که تقاضا ندارد صرف شد اما در مقابل خانه های فرسوده ای که دارای خدمات زیربنایی هستند همچنان در معرض خطر و ریزش قرار دارند محله هایی که تقاضا برای انها نسبت به سایر نقاط شهر بیشتر است­.

مسکن تنها بخشی است که دولت می تواند با سیاست های پولی و مالی و تولید به آن ورود پیدا کند؛ با عرضه واحد های مسکونی به خانه اولیها می تواند تا حدودی این فشار را از دوش مستاجران کم کند .

چشم انداز بازار اجاره بهای سال 97 در شهر تهران روزهای سختی را پیش روی مستاجران گذاشته است، مگر اینکه صاحبخانه ها رحمی به حال مستاجران کنند و بازار را با افزایش قیمت متشنج نکنند./صدا و سیما
ارسال نظرات
موضوعات روز