جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
برخی شرکت‌های وارداتی اقدام به واردات کالاهای غیرتخصصی خود با ارز ۴۲۰۰ تومانی کرده‌اند که در صورت مطابقت ثبت سفارش با اظهار کالا، این امر مانعی ندارد.
کد خبر: ۲۶۸۰۵
واردکنندگان خودرو می‌توانند چای و چای‌ساز وارد کنند؟!

تیتر20 - به دنبال دستور رییس‌جمهور مبنی بر ضرورت شفاف‌سازی و انتشار اسامی کالاهای وارد شده با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی، بانک مرکزی لیست شرکت‌های دریافت کننده ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات را منتشر کرد.

لیست شرکت‌های دریافت‌کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی برای واردات که منتشر شد، مشخص شد برخی شرکت‌های وارداتی که به نام یک کالای خاص ثبت شده‌اند کالای دیگری وارد کرده‌اند؛ به طور نمونه یک شرکت واردکننده خودرو برای واردات اقلامی همچون چای‌ساز و قهوه‌ساز هم ارز دولتی دریافت کرده است.

بررسی این لیست نشان داد که شرکت ماموت خودرو با شناسه ملی "۱۴۰۰۴۷۰۸۷۲۷" که حوزه فعالیت آن واردات خودرو با برند فولکس‌واگن است، معادل ۳۶۴۱ یورو برای واردات "چای‌ساز و قهوه‌ساز" ارز دولتی دریافت کرده است.

البته در این زمینه یکی از مدیران شرکت ماموت خودرو به خبرنگار ایسنا اعلام کرد که "واردات چای‌ساز و قهوه‌ساز از سوی این شرکت برای عرضه به عنوان لوازم جانبی خودروهای وارداتی صورت گرفته است که در صورت درخواست خریداران خودرو به آن‌ها ارائه می‌شود".

پس از آشکار شدن این مورد و همچنین مواردی دیگر از قبیل اینکه رد پای چندین شرکت مختلف در بازار چای دیده شده که ارتباطی با این بازار و صنعت ندارند و جزو شرکت‌های خودروسازی و عرضه کننده پنکه به حساب می‌آیند.

در این زمینه ایسنا برای مشخص شدن قانونی یا غیرقانونی بودن این نوع اقدامات در رویه واردات به سراغ سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی ایران رفته که در این راستا احتشام زاد، نایب رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرد: ثبت سفارش که برای کالایی انجام می‌شود، از نظر گمرکی باید بررسی شده و گمرک ایران تایید کند که اظهار، ثبت سفارش و کالای واردشده با هم مطابقت دارد یا خیر؟

به گفته وی، واردکننده موظف است مجوز خود را برای کالایی که ثبت سفارش کرده است، استفاده کند و نمی‌تواند با استفاده از مجوز ثبت سفارش خودرو، اقدام به اظهار و واردات کالای دیگر کند.

احتشام زاد افزود: از سوی دیگر باید مشخص باشد که ارز تخصیص یافته برای کدام کالاست؛ به عبارت دیگر در صورتی که ارز برای خودرو تخصیص یافته باشد، امکان استفاده از آن برای واردات کالای دیگری وجود ندارد.

همچنین سازمان توسعه تجارت این موضوع را تایید کرد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد با توجه به اینکه این شرکت، ثبت سفارش را برای کالای موردنظر انجام داده و ارز نیز برای همان کالا اختصاص یافته است، احتمالا تخلفی در این زمینه صورت نگرفته، اما در نهایت این گمرک است که می‌تواند در این زمینه نظر نهایی را صادر کند.

در عین حال دولت پیش از این اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای همه کالاها در نظر گرفته بود و به این ترتیب، واردکنندگان می‌توانستند برای هر کالایی از این ارز استفاده کنند، اما به هر حال نکته مهم اینجاست که هر واردکننده‌ای می‌تواند در صورت اخذ مجوز ثبت سفارش، اقدام به واردات کالاهای مجاز کند./ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز