شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
تیتر20 بررسی می کند؛
شرکتی مانند جهان نوین آریا که ظاهرا در کل کشور تنها ۱۴ نمایندگی دارد و قیمت محصولاتش حالا دیگر بالای 200 میلیون تومان است، هم سنگ با ایساکویی لحاظ شده که محصولاتی بسیار ارزان تر را پوشش می دهد و در عین حال بیش از 800 نمایندگی نیز دارد.
کد خبر: ۲۷۰۴۵
ارزیابی ناهمگن شرکت های داخلی در حوزه خدمات پس از فروش!

تیتر20 - با اعلام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، رتبه عرضه کنندگان خودرو کشور در حوزه خدمات پس از فروش طی سال 96، مشخص شد و این در حالی است که خودروسازان و واردکنندگان با وجود اختلافات فاحش در پارامترهایی مانند تعداد نمایندگی و همچنین فراوانی محصولات، در کنار هم مورد ارزیابی شده اند.

طبق گزارش منتشره، شرکت های ایساکو (ارائه دهنده خدمات پس از فروش ایران خودرو) و همچنین پارس خودرو توانسته اند رده های اول و دوم را در حوزه خدمات پس از فروش به خود اختصاص دهند. 

در رده سوم نیز به جهان نوین آریا که خدمات پس از فروش محصولات نیسان را در ایران بر عهده دارد، اختصاص یافته و سایپایدک نیز در رده چهارم نشسته است. 

نگاهی به لیست منتشره نشان می دهد شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در مجموع 14 شرکت عرضه کننده خدمات پس از فروش، در رده بندی کلی قرار گرفته اند و این در حالی است که تفکیک لازم میان خودروسازان و واردکنندگان انجام نشده است.

به عنوان مثال، شرکتی مانند جهان نوین آریا که ظاهرا در کل کشور تنها ۱۴ نمایندگی دارد و قیمت محصولاتش حالا دیگر بالای 200 میلیون تومان است، هم سنگ با ایساکویی لحاظ شده که محصولاتی بسیار ارزان تر را پوشش می دهد و در عین حال بیش از 800 نمایندگی نیز دارد. 

یا مثلا سایپایدک با صدها نمایندگی و پوشش خدمات پس از فروش محصولاتی به مراتب ارزان تر و کم کیفیت تر، در کنار ایرتویایی مورد ارزیابی قرار گرفته که خودروهایی گران قیمت و با سطح کیفی بالا در کشور عرضه کرده است. 

این نسبت نامتقارن را می توان در بین دیگر شرکت ها نیز دید، بنابراین باید از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران پرسید ملاک این مقایسه ناهمگن چیست؟ 

در اینکه شرکت هایی مانند ایساکو و سایپایدک (به عنوان عرضه کنندگان خدمات پس از فروش خودروهای داخلی) از نقاط ضعف خاص خود برخوردارند، شکی نیست، با این حال مقایسه آنها با واردکننده ها نیز به چند دلیل قیاسی خارج از انصاف است.

دلیل اول به گستره فعالیت شرکت های موردنظر مربوط می شود، چه آنکه امثال ایساکو با چند میلیون نفرمشتری در سراسر کشور مواجه هستند، اما واردکننده ها جامعه آماری بسیار اندکی را در حوزه خدمات پس از فروش پوشش می دهند و بنابراین طبعا فرصت و امکانات بیشتری برای پاسخگویی به نیاز مشتریان خود دارند.

دلیل دوم اما به سطح کیفی خودروها برمی گردد، چه آنکه کیفیت محصولات تحت پوشش شرکت هایی مانند ایساکو به هیچ وجه قابل قیاس با امثال ایرتویا و جهان نوین آریا نیست. 

حال آنکه خودروهای خارجی نرخ مراجعه آنها به نمایندگی و همچنین جنس عیب و ایرادشان بسیار متفاوت است با خودروهای داخلی.

دلیل سوم را نیز می توان این موضوع ربط داد که خدمات پس از فروش واردکنندگان، تابعی از شرکت های خارجی مادر است و بنابراین در مقایسه با شرکت های خودروساز داخلی و نگاه آنها به خدمات پس از فروش، نقاط ضعف بنیادی و اساسی به چشم می آید. 

در چنین شرایطی به نظر می رسد نحوه محاسبه و رتبه بندی شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش عرضه کنندگان خودرو، نیازمند اصلاح است، به نوعی که بهتر است پارامترهای مشترک میان آنها (جهت انجام ارزیابی منصفانه تر) افزایش یابد.

 به عبارت بهتر، نتایج ارزیابی کیفیت خدمات پس از فروش خودرو در کشور زمانی انطباق بیشتری با واقعیت های موجود خواهد داشت که یا پارامترهای مشترک (میان شرکت های خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان) افزایش یابد و یا اینکه ارزیابی های آتی به صورت تفکیکی انجام شود.   

ارسال نظرات
موضوعات روز