پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
پژوهشگران امنیت فضای سایبری هشدار می‌دهند که کارت‌های حافظه دست دوم را، حتی اگر همه داده‌های خود را پاک کرده‌اید، در اختیار دیگران قرار ندهید.
کد خبر: ۲۷۱۲۶
کارت‌های حافظه‌تان را به دیگران ندهید

تیتر20 - اما پژوهشگران اعلام کردند که در زمان پاک کردن اطلاعات از کارت‌های حافظه، فقط اطلاعات محل نگه‌داری فایل‌ها برروی این کارت‌ها پاک می‌شود اما محتوای فایل‌ها پاک نمی‌شود که با استفاده از نرم‌افزارهای بازیابی قابل برگشت هستند.

پژوهشگران دانشگاه Hertfordshire بریتانیا با تجزیه و تحلیل ۱۰۰ کارت حافظه SD دستِ دوم به این نکته دست یافتند که حدود 75 درصد اطلاعات موجود در کارت‌های حافظه دست دوم، باقی‌مانده اطلاعات شخصی صاحبان قبلی هستند.

کارت‌های حافظه بررسی‌شده قبلا در گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، دوربین‌ها، سیستم‌های SatNav  و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده شده بودند و پژوهشگران موفق شدند تا داده‌های نفر قبلی استفاده کننده از کارت‌های حافظه را استخراج کنند. آنان موفق شدند عکس‌های شخصی، کپی‌های گذرنامه، لیست تماس، شماره شناسایی و سایر اسناد شخصی را استخراج کنند.

این پژوهش که در گزارش مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری به آن پرداخته شده، اثبات کرد که کاربران نمی‌توانند بطور کامل اطلاعات کارت حافظه را حذف کنند و در صورتی که فایل دیگری برروی کارت حافظه منتقل شود فایل جدید روی فایل قبلی قرار می‌گیرد.

کارشناسان امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات تاکید می‌کنند که قبل از سپردن کارت‌های حافظه خود به دیگران‌، با استفاده از نرم‌افزارهای ویژه‌ای به درستی و بطور کامل، اطلاعات دستگاه حافظه را پاک کنید، این نرم‌افزارها کارت حافظه را با داده‌های تصادفی رونویسی می‌کنند، بنابراین اطلاعات قبلی غیرقابل برگشت خواهند بود.

امروزه اکثر گوشی‌های تلفن همراه مجهز به درگاه کارت حافظه هستند. در حقیقت کارت حافظه‌ای که دستگاه‌های موبایل با آن سازگار است، Micro SD نام دارد. عبارت SD مخفف کلمه Secure Digital به معنای دیجیتال امن است که اولین بار توسط پاناسونیک اختراع شد.

سال ۲۰۰۱ اولین کارت‌های SD روانه بازار شدند. کاربرد بیشتر این کارت‌ها در دوربین‌های عکاسی دیجیتال نمود پیدا کرد و با پیشرفت دنیای تکنولوژی، سرعت انتقال داده از اهمیت بالایی برخوردار شد و کارت‌های حافظه نیز از این قضیه مستثنی نبودند. بدین ترتیب کارت‌های حافظه‌ای به نام SDHC ، Micro SD و SDYC به بازار روانه شدند.

 Micro SD

حجم این کارت‌ها بازه ۱۲۸ مگابایت تا دو گیگابایت را در برمی‌گیرد. این کارت‌ها در ابتدای عرضه گوشی‌هایی که مجهز به درگاه کارت حافظه بودند با استقبال خوبی مواجه شدند اما با پیشرفت تکنولوژی به علت حجم محدود دیگر همانند سابق از آن‌ها استقبال نمی‌شود.

SDHC و SDHC Micro

HC در عبارت بالا به معنای ظرفیت زیاد است در حقیقت حجم در این سری از کارت‌ها از چهار تا ۶۴ گیگابایت را دربرمی گرفت. امروزه کاربران بسیاری از این کارت‌ها استفاده می‌کنند باید این موضوع را در نظر گرفت که SDHCها در دستگاه‌های کارت‌خوان ساخت ۲۰۰۸ به قبل کار نمی‌کنند.

SDXC و Micro SDXC

در یک کلمه این کارت‌ها حجم را گسترش داده‌اند. بازه حجمی SDXCها از ۶۴ گیگابایت تا دو ترابایت را شامل می‌شود البته نباید این موضوع را از قلم انداخت که این کارت‌ها بسیار گران قیمت هستند.

روی اکثر کارت‌های حافظه عددهایی از بازه دو تا ۱۰ درج شده است که حداقل سرعت انتقال داده در یک ثانیه را بازگو می‌کنند. در حال حاضر بهترین کلاس حافظه برای تلفن‌های هوشمند، کلاس شش است. بهتر است هنگام خرید کارت‌های حافظه، به برند جنس مربوط توجه و ازبرندهای معتبر استفاده کنید چرا که استفاده از اجناس گمنام احتمال از دست دادن اطلاعات شما را افزایش می‌دهد. عمر مفید هر کارت حافظه معمولا ۱۰ سال است. بهتر است قبل از خرید کارت‌های حافظه با ظرفیت‌های بالا نگاهی به مشخصات دستگاه خود بیندازید./ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز