جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
تیتر20 بررسی می کند:
در شرایطی که بحران های اقتصادی هر روز از سویی دامن اقتصاد کشور را گرفته از نوسانات نرخ ارز و طلا و سکه تا افزایش روز افزون نرخ کالاهای سرمایه ای و رشد شدید نقدینگی در کشور، چرا روابط عمومی بانکها سکوت اختیار کرده و هیچ فعالیت رسانه ای مثمر ثمری ندارند
کد خبر: ۲۷۴۳۰
روابط عمومی بانک ها در تعطیلات تابستانی؟!

تیتر20 - درباره این موضوع که ارتباطات و اطلاع رسانی از وظایف مهم روابط عمومی یک بانک تلقی می گردد قطعا در میان همه صاحبنظران و مخاطبان اتفاق نظر وجود دارد اما آنچه که امروز در سطح عمومی اجتماع شاهد آن هستیم نه اطلاع رسانی و ارائه ارتباطات و اطلاعات شفاف از سوی روابط عمومی بخش عمده ای از بانک های کشور (تاکید میکنیم که البته چند مورد استثنا هم وجود دارد ) که عمدتا سکوت و انفعال خبری و رسانه ای است.

در شرایطی که بحران های اقتصادی هر روز از سویی دامن اقتصاد کشور را گرفته از نوسانات نرخ ارز و طلا و سکه تا افزایش روز افزون نرخ کالاهای سرمایه ای و رشد شدید نقدینگی در کشور، چرا روابط عمومی بانکها سکوت اختیار کرده و هیچ فعالیت رسانه ای مثمر ثمری ندارند و تا کجا می خواهند در سایه این سکوت و انفعال، شاهد بی اعتمادی روز افزون مرم و مشتریان خود نسبت به سپرده گذاری یا مشارکت در امور اقتصادی بانک ها باشند.

در شرایطی که امروز همه کارشناسان اقتصادی درباره رشد نقدینگی کشور هشدار می دهند و اکبر ترکان، مشاور رئيس جمهور، در آخرين اظهارات خود علت اصلي التهابات بازار ارز و افزايش نرخ آن در ماه هاي اخير را افزايش حجم نقدينگي اعلام و اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس جمهور، نيز اين موضوع را تاييد کرده است، قطعا هدایت این نقدینگی به سمت بخش های مولد اقتصادی و جذب سرمایه ها برای اختصاص تسهیلات در بخش توليد و صنعت از وظایف ذاتی بانک هاست.

در این شرایط که هر روز خبری از فساد یک موسسه مالی یا اختلاس یک فرد در سیستم بانکی یا رشد و نوسان لحظه ای قیمت ارزو طلا در بازار به گوش می رشد قطعا روابط عمومی بانک ها با سکوت و انفعال به این شایعات دامن میزنند و بی شک در درازمدت سبب از بین رفتن اعتماد عمومی به این نهاد پرقدرت و اثرگذار در اقتصاد می شوند. 

روابط عمومی یک بانک باید بتواند با ایجاد یک وجهه عمومی خوشنام و مورد اعتماد مردم را به سپرده گذاری های طولانی مدت برای سرمایه گذاری در بخش های مولد اقتصادی ترغیب نماید وگرنه در یک سیکل ناقص اوضاع می شود همین که می بینیم و در مواقع بحران این سرمایه ها با خروج از بانک ها و روانه شدن به بازار ارز و سفته بازي تبعات سنگيني براي اقتصاد ايران خواهند داشت. قطعا این آشفتگی های اخیر در اقتصاد ایران دلایل روانی پررنگی دارند. دلایلی که روابط عمومی هر بانک با عمل نکردن به مسئولیت های رسانه ای و خبری خود در دراز مدت، قطعا در شکل گیری آنها بی تقصیر نبوده اند.

عموما مردم در مورد شایعات کنجکاوی می کنند، بنابراین روابط عمومی های بانکها و موسسات مالی باید بتوانند به نحوی از دامن زدن به شایعات پیشگیری کنند.

 یکی از راهکارها در این زمینه قطعا می تواند شفاف سازی اقدامات بانک و طبعا پاسخگو بودن به رسانه ها در زمینه پرسش های مطروحه باشد.

 طبعا گفتن این جمله که «در شرایط کنونی ما ترجیح میدهیم در سکوت خبری فعالیت کنیم» یا «فعلا ترجیح میدهیم اعلام نظر نکنیم» که این روزها عموما از بسیاری از مدیران روابط عمومی در پاسخ به پرسش هایمان می شنویم، قطعا آسان ترین و بی زحمت ترین کاری است که یک روابط عمومی می تواند انجام دهد.

اصلا مگر در جایگاه روابط عمومی برای پاسخگویی به اذهان عمومی «ترجیح دادن» یا «سکوت خبری» و انفعال جایگاهی دارد؟!

قطعا روابط عمومی بازتاب شخصیت سازمان است و روابط عمومی منفعل نشان دهنده یک بانک منفعل است و اگر مدیران بانکی نمی خواهند در چنین شرایطی چنین بازتابی در اذهان عمومی جامعه داشته باشند باید فکری برای این بخش از سازمان های خود بکنند.

روابط عمومی ها باید به خاطر داشته باشند که روابط عمومی حلقه اصلی ارتباط بین سازمان، مدیریت و مردم است و در این عصر ارتباطات و اطلاعات و امکان دسترسی سریع به اطلاعات و البته شایعات در جهان امروز، کوچک ترین غفلتی اهداف سازمان آن ها را با مخاطراتی مواجه می کند. 

نقش روابط عمومی در برند سازی یک بانک فقط در تبلیغات خلاصه نمی شود و باید پاسخگویی شفاف، ارتباط صحیح با رسانه و اطلاع رسانی دقیق و به هنگام نیز مورد توجه باشد.

 پس چطور است که امروزه از روابط عمومی بسیاری از بانک های دولتی و حتی خصوصی کوچکترین فعالیتی نمی بینیم و حداکثر در ماه با اعلام یک خبر جزئی سایت این بانکها به روزرسانی می شود و در برخورد با خبرنگاران با اصرار بر نامه نگاری های دست و پاگیر و بستن همه راههای ارتباطی سعی بر بقای مشروط دارند.

قطعا روابط عمومی با این شیوه از مخاطرات مصون نخواهد بود و بالاخره باید پاسخگو باشد.
این درست که وضعیت داخلی بانک های ما امروزه مرتب به دلایل مسائل و مشکلات بین المللی و البته چالش های داخلی همواره در حال تغییر است و البته از طرف دیگر، مشکلات فراوان اقتصادی که پیش روی بانک ها است، که موجب تاثیر بر شرایط و کارکرد و فعالیت آن ها می شود اما اتفاقا در همین اوضاع و موقعیت های ناآرام است که نقش و جایگاه روابط عمومی ها مشخص می شود.

 در شرایط آرام که هر فرد غیر متخصصی نیز می تواند در جایگاه مدیر روابط عمومی کارنامه مثبتی ارائه کند.

 در شرایطی که بانکها با مشکلاتی مانند رقابت گسترده، ‌تنگناهای مالی، مشکل نقدینگی، مشکل معوقات و غیره دست و پنجه نرم می کنند یک مدیر روابط عمومی باید نشان دهد که تا کجا مرد میدان است. 

شاید گاهی ایراد از خود ما متخصصین ارتباطات است که همیشه جایگاه روابط عمومی در موسسات کوچک و بزرگ به یک نقش اداری غیرتاثیرگذار تبدیل می شود؟ به نظر می رسد وقتش رسیده که مدیران روابط عمومی در بانک ها تعطیلات را پایان دهند..!/ سارا دلیریان

ارسال نظرات
موضوعات روز