جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۲
در مطلب زیر قصد داریم به پوسته زمین نفوذ کرده و ناگفته‌هایی از آن را فاش کنیم.
کد خبر: ۲۷۸۰۸
واقعیاتی جالب درباره کره زمین که هرگز نمی‌دانستید!

تیتر20 - فهم اکثر ما از زمین محدود است به تصویری آبی و سبز رنگ از کره‌ای که گرد خورشید می‌چرخد، توسط جو پیرامون خود از خطرات سماوی محافظت می‌شود و در فضای لایتناهی ذره‌ای بیش به حساب نمی‌آید. اما زمین اسراری دارد که دانستن آنها به درک ماهیت سیاره سبز کمک شایانی می‌کند. 

زمین را نمی‌توان به سادگی نابود کرد

تاکنون در بسیاری از فیلم‌های علمی- تخیلی ماجراهای مربوط به نابودی زمین را دیده‌‌ایم، اما باید بدانید این از لحاظ فیزیکی کار ساده‌ای نیست. اگر هر ثانیه کل سلاح‌های هسته‌ای روی زمین را باهم منفجر کنید، ۱۶۰ هزار سال طول می‌کشد تا زمین به ابری از گاز تبدیل شود. یادتان باشد جرمی به اندازه سیاره مریخ ٥/٤ میلیارد سال پیش با زمین برخورد کرد و مواد پرتاب شده از این برخورد ماه را تشکیل داد و باقیمانده آن جرم جزیی از زمین شد، اما زمین نابود نشد.

زمین هر لحظه سنگین‌تر می‌شود

فضا پر است از سنگ‌های سرگردان و اجرام بی‌صاحب که برای خود ول می‌گردند. این اجرام معمولا در مسیر حرکت زمین قرار دارند و سیاره ما روزانه چیزی حدود ۲۰ تا ۴۰ تن از آنها را به خودش جذب می‌کند! جالب است بدانید بیشتر این مواد ذرات غبارمانندی هستند که از سوختن شهاب‌سنگ‌ها در جو زمین حاصل شده‌اند.

زمین بیش از یک قمر طبیعی دارد

به تازگی طولانی‌ترین ماه گرفتی قرن را پشت سر گذاشتیم. بیشتر مردم بر این باورند که زمین تنها یک قمر طبیعی دارد که به همان یک قمر «ماه» می‌گویند. این درست است اما دست کم چهار جرم دیگر نیز در منظومه خورشیدی مثل ماه چسبیده به زمین در حرکت‌اند. بزرگ‌ترین آن‌ها «کروتنه» نام دارد. عرض آن حدود ۵ کیلومتر است و در مدار بیضوی‌اش درون و بیرون مدار زمین، به دور خورشید می‌چرخد.

چرا درون زمین آنقدر داغ است؟

از آن جا که زمین بیشتر از مایع تشکیل شده است، اجسام سنگین تمایل دارند به سمت مرکز زمین بروند، حال آنکه اجسام سبک تمایل دارند در لایه‌های بالاتر باقی بمانند. هسته زمین حاوی مقادیر زیادی آهن، نیکل و دیگر عناصر است. بنابراین وقت این مواد به عمق زمین می‌روند حرارت تولید می‌شود زیرا انرژی پتانسیل به انرژی جنبشی تبدیل شده که در نهایت به علت اصطکاک به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود.

کره زمین گردِ گرد هم نیست!

زمین یک کره کامل نیست. زمین پیوسته در حال چرخش است و این چرخش باعث می‌شود در معرض نیروی گریز از مرکز قرار بگیرد در این میان حداکثر نیروی گریز از مرکز به خط استوا وارد می‌شود. این نیرو همان شکلی را به زمین می‌دهد که یک آدم به یک توپ بسکتبال، وقتی روی آن نشسته است! این نوع شکل، کروی پهن شده در قطبین نام دارد./روزنامه شهروند

ارسال نظرات
موضوعات روز