پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
در گفت وگوی اعضای هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی با تیتر20 مطرح شد؛
امروز معتقديم با مديريت بورس که بازيچه ای برای عرضه کننده شده حاصلی جز گران فروشی برای صنایع داخلی نداشته است .
کد خبر: ۲۷۹۰۶
اعضای هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی

تیتر20 - سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی که فعالیت رسمی خود را از سال 1351 با نام «سندیکای کارفرمایان کارخانه های سازنده لوله فلزی و پروفیل در ایران» آغاز کرده بود، با تغییر نام در سال 1363 تاکنون به فعالیت خود ادامه می دهد. 
به دليل ركود عميق و گسترده حاكم بر اقتصاد كشور و تسري آثار اين ركود به صنعت ساخت و ساز، واحدهاي توليدي مرتبط با شرايط دشواري دست و پنجه نرم كرده و به دليل كاهش مفرط توليد، با زيان هاي مضاعف نيز مواجه شده اند. براي جلوگيري از تداوم اين روند كه در صنف توليد لوله و پروفيل فولادي به بروز بحران و خطر تعطيلي واحدها نزديك شده است، ضرورت حمايت واقعي و عملي دولت احساس می شود.
در اين راستا و با هدف ترميم و كاهش اثر تحريم‌هاي بين‌المللي و نيز حل مشکل عدم وجود تخصص کافی در مدیریت اقتصادی و صنعتی، توجه به تحقق اهداف سال يعني حمايت از توليد و كالاي داخلي باید در اولويت اصلي دولت قرار گیرد. تحقق اين شعار را چگونه مي توان در سطح تشكل هاي صنعتي پي گرفت؟
فعاليت سندیکای لوله و پروفیل به عنوان یک سندیکای قدیمی و فعال قابل تامل است تا بتوان از دغدغه ها و مسائل اين تشكل به گوش مسئولین رساند.
-----------------------------------------------------------------

سید علی محمد ابوئی مهریزی، رئیس هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی در گفتگو با خبرنگار تیتر20 عنوان کرد: با توجه به نوسانات ارزی در مدت اخیر و کاهش ارزش پول ملی به صنایع زيردستی فشار زيادی وارد شده است. این در حالیست که این بخش تلاش کرده با مشکلات همچنان مثبت عمل کند، در سال های ۹۳ و ۹۴ قیمت ورق های فولادی تولید داخل در مقایسه با بازار جهانی ۳۰ تا ۵۰ درصد گرانتر بود. این درحالیست که در حال حاضر شرايط بهتر شده است و محصولات را رقابت پذیرتر کرده ایم. 

ابوئی مهریزی اضافه کرد: امروز معتقديم با مديريت بورس که بازيچه ای برای عرضه کننده شده حاصلی جز گران فروشی برای صنایع داخلی نداشته است . در حال حاضر با گذشت یک فصل از سال تولید بازیابی نشده و اقتدار دولت را می طلبد. اگر دولت کمکی نکند برای صنايع پایین دستی سال سختی خواهد بود. 

رئیس هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی تشريح کرد: لوله و پروفیل در سال گذشته سال سختی داشت مردم متوقع هستند محصول نهایی ارزان بخرند در حالی که صنایع بالادستی با عرضه کم، قیمت سازی می کنند. 

وی ادامه داد: سیاست ما این است که مواضع خود را تبیین و به گوش دولت برسانیم. با نگاهی به کارکرد اخیر سندیکای لوله و پروفیل نسبت به باقی تشکل ها بهتر عمل کرده ، بعلاوه اینکه از قدیمی ترین سنديکاهاست.

به دنبال اصلاح ساختار و سازو کارهای معاملاتی بورس کالا هستيم
در سال گذشته به دليل نوسانات شديد نرخ ارز فشار مضاعفي از ناحيه سيستم بانكي به فعالان صنف لوله و پروفیل وارد شده و بانك هاي كشور با آزاد نكردن وثايق مالي متعلقه واحدها و وصول مابه التفاوت نرخ ارز مرجع، زيان هنگفتي را متوجه واحدهاي توليدي اين صنعت نموده است کمااینکه با شرایط اخیر و اوضاع دلار در اين ارتباط، راهكار اصلي و مهم موردتوجه فعالان اين صنف براي غلبه بر مشكلات حاصله، تامين مواد اوليه موردنياز به قيمت متناسب و ثابت از طريق مديريت واردات و تقويت توان توليد واحدهاي مادر فولادي با هدايت و كنترل موثر و سازنده دولت مي‌باشد.در اين صورت، در كنار ترميم و بهبود ساير شاخص‌ها و نماگرهاي صنعتي كشور، وضعيت توليد واحدهاي اين صنف نيز رونق خواهد گرفت.

 در این باره امیر حسین کاوه، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران به خبرنگار تیتر20 گفت: ما در خصوص مشکلاتی که این صنف را تحت الشعاع قرار داده در سال گذشته اهدافی را در راستای رفع آن دنبال کردیم. ما در سال 96 ده هدف داشتیم که با برنامه های گوناگون به آنها رسيدیم. اهم این موارد به شرح زير است: 
1.کاهش تعرفه واردات مواد اولیه که در داخل نایاب و سهمیه ای و بالاتر از قیمت جهانی است که در نهایت با قیمت مناسب تر وارد شد در کنار آن درخواست است تا تعرفه انواع ورق های فولادی به دلیل کمیابی در داخل و سهم بندی در بورس کالا ، کاهش پیدا کند.
 
2. تامین نیازمندی های داخل که در سال 93 تا 95 به آن اهمیت چندانی نمی دادند و با پیگیری سندیکا صادرات دامپینگی ورق های فولادی به خارج در حدی متوقف شد و این سبب شد تحویل به داخل بیشتر شده و واردات آن کاهش یابد. این در شرایطی است که ما به عنوان مصرف کننده داخلی در گذشته ، ناگزير به واردات بودیم چراکه از تولید داخلی به ما نمی رسید و صادر می شد. 

3.اثبات این موضوع که در بورس کالا انحصار است. در این خصوص شورای رقابت نیز با دادان رای مثبت اعلام کرد کارخانه های بالادستی انحصارگر هستند و در این جوابیه صراحتا اعلام شده بود رانت از طرف عرضه بوده است. 

4.مسئولین وزارت صنایع را در خصوص میزان عرضه و تقاضای بازار توجیه کند که در این خصوص بخشنامه ای اعلام شد که قیمتهای فولادی در بورس کالا در سال 97 تغییر کند هرچند که هنوز به به مرحله اجرا نرسیده است.
 
کاوه در ادامه از پيشبرد و پيگیری این اهداف در سال جاری گفت و افزود: ما در سال جدید مانند 96 در جهت پيشبرد اصلاح ساختار و سازو کارهای معاملاتی بورس کالا، اقدام می کنیم چراکه معتقديم بورس کالا، دفتر فروش عرضه کننده های خصولتی شده ولی باید بی طرف باشد. در این خصوص دستورات مثبتی داده شده است. 

براي رونق فعاليت هاي فولادي كشور پيشنهاد و راهكار داريم
امراله زمانی علویجه، نایب رئیس هیأت مدیره اين تشكل در گفتگو با خبرنگار تیتر20 عنوان کرد: مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های داخلی اغلب به‌صورت خام و با قیمت‌های بسیار پایینی نسبت به بازار داخلی، روی ریل صادراتی قرار می گیرد که چنین رویه‌ای برخلاف سیاست‌های کلانی همچون اقتصادمقاومتی و اهمیت به تولیدملی است.

وی افزود: تبدیل مواد خام به محصولات با ارزش افزوده بالا موجب رونق صادرات، اشتغال، قدرت ارزآوری، رشد اقتصادی و غیره در جامعه می شود. بخش عمده‌ای از تولیدات صنعت ما در گذشته به کشورهای عراق، افغانستان و … صادر می شد که متاسفانه به دلیل کمبود و گرانی مواد اولیه این بازارها نیز از دست تولید کنندگان داخلی خارج شده است.

وی افزود: اتخاذ راهكارهاي حمايتي فوري و متناسب با نياز بخش هاي مختلف صنعتي در كنار راه‌حل هاي عمومي همچون تعديل و كاهش نرخ ارز مبادلاتي،‌ كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي، كاهش ميزان ماليات بر درآمد و كاهش سهم حق بيمه كارفرمايان از موجبات تشويق و حمايت عملي از توليدكنندگان قلمداد می شود که منجر به بهبود فضاي عمومی كسب و كار در صنعت ساختمان خواهد شد.

ارسال نظرات
موضوعات روز