پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
تیتر20 بررسی می کند؛
شرایط بازار خودرو به شکلی است که خودروها با قیمتی کمتر از حاشیه بازار توسط خودروسازان فروخته می شوند و در نتیجه، دلال ها و واسطه ها صاحب سودی گزاف از اختلاف قیمتی موردنظر شده و بازار را به هم می ریزند.
کد خبر: ۲۷۹۰۷
سر بی کلاه تولید کننده و مصرف کننده از بازار خودرو!/ آزادسازی مشروط قیمت خودرو

تیتر20 - قیمت خودروهای داخلی این روزها در شرایطی سر به فلک زده است که سود نجومی این ماجرا نه به جیب مصرف کنندگان واقعی می رود و نه تولیدکنندگان خودرو نفع چندانی از آن می برند.

نگاهی به شرایط حال حاضر بازار خودرو ایران به وضوح مشخص می کند که دلال ها و واسطه ها عنان آن را به دست گرفته و سودی کلان از اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی به جیب می زنند.

این در شرایطی است که شورای رقابت همچنان افسار قیمت گذاری خودروهای زیر 45 میلیون تومان را در اختیار دارد و اجازه نمی دهد خودروسازان قیمت این محصولات را در حاشیه بازار تعیین کنند. 

در واقع قیمت گذاری خودروهای زیر 45 میلیون تومان آزاد نیست و از همین رو تفاوتی فاحش میان قیمت کارخانه و بازار خودروهای تولید داخل ایجاد شده است.

شرایط به شکلی است که خودروها با قیمتی کمتر از حاشیه بازار توسط خودروسازان فروخته می شوند و در نتیجه، دلال ها و واسطه ها صاحب سودی گزاف از اختلاف قیمتی موردنظر شده و بازار را به هم می ریزند.

در این اوضاع و احوال، شورای رقابت اجازه نمی دهد خودروسازان خود عنان قیمت گذاری را به دست بگیرند، چه آنکه معتقد است بازار خودرو کشور رقابتی نیست و بنابراین اگر قیمت آزاد شود، انفجار قیمت رخ خواهد داد.

 این در حالی است که نهاده های تولید در خودروسازی و قطعه سازی، افزایش قیمت شدیدی داشته اند و تحریم های پیش رو نیز بر طبل این آشفتگی و گرانی بیشتر خواهند کوبید و از همین رو هزینه های تولید در صنعت خودرو افزایش خواهد یافت.

اگرچه در رقابتی نبودن بازار خودرو ایران و بالا بودن قیمت تمام شده تولید در خودروسازی کشور انتقاداتی مطرح است،اما با این حال قیمت گذاری دستوری نیز بیش از آنکه به نفع مشتریان باشد، درآمدزایی دلال ها را به دنبال داشته است.
 
در واقع شورای رقابت در آشفته بازار این روزهای خودرو و در شرایطی که دلال ها و واسطه سودهای کلانی را به جیب می زنند، دست ایران خودرو و سایپا را در قیمت گذاری بسته است، آن هم در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان از جمله لبنیاتی ها، بی پروا قیمت های خود را افزایش داده و می دهند.

اصول اقتصادی بر این نکته مهم تاکید دارد که قیمت گذاری دستوری راهکار مناسبی برای آرامش بازار و رسیدن کالا به دست مصرف کنندگان واقعی نیست. به عبارت بهتر، سرکوب قیمتی نه به سود مشتری است و نه تولیدکننده را شارژ خواهد کرد و نتیجه اش، ظهور اختلاف قیمت شدید در بازار (نسبت به کارخانه) و پر شدن جیب دلال ها است.

 البته تردیدی نیست که آزادسازی در ابتدا سبب رشد قیمت خودروها خواهد شد، اما در ادامه نمودار قیمتی به سمت تعادل رفته و با حذف نسبی دلالی و واسطه گری، اولا مشتری واقعی در بازار حضور پیدا می کند و ثانیا پولی که قرار است به جیب دلال ها برود، در اختیار تولیدکننده قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر به دلیل مشکلات مالی ناشی از مسائل مختلف از جمله قیمت گذاری دولتی، خودروسازان چندان و آن طور که باید، قادر به انجام اقدامات توسعه ای در حوزه محصولات جدید و بهبود کیفیت نیستند و بنابراین آزادسازی قیمت می تواند در این مورد به آنها کمک کند.

البته این وسط برخی خودروسازان نیز نباید  شرایط را طوری پیش ببرند که به واسطه کنترل عرضه، قیمت ها را بالا نگه دارند. به عبارت بهتر، در شرایط آزادسازی قیمت، باید روند عرضه خودروها به بازار به شکلی باشد که پس از مدتی، قیمت ها رو به تعادل رفته و بالا نمانند.
    

ارسال نظرات
موضوعات روز