جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
تیتر20 بررسی می کند؛
دیگر در صنعت فولاد دنیا چیزی به نام پسماند و ضایعات وجود ندارد تا جایی که از بازیافت سرباره های فولاد در صنایع مختلفی ازجمله صنعت سیمان استفاده می شود اما کماکان موضوع پسماند فولاد در کشور ما دغدغه اصلی حامیان محیط زیست است.
کد خبر: ۲۷۹۴۴
چالش های محیط زیستی قطب فولاد کشور!/ تولید فولاد بدون ضایعات از چه زمانی؟

تیتر20 - اصولا رشد و گسترش شهر و شهرنشینی اغلب با فعالیتهای صنعتی همراه است. این همراهی و همزیستی از یک سو امکان اشتغال و رشد اقتصادی را برای شهروندان به ارمغان می آورد و از سوی دیگر، آنها را در معرض آلودگی های مختلف قرار می دهد. با توجه به این مطلب وجود صنایع فولاد نيز از گزينه هاي صنعتي است كه همواره مورد هجوم حاميان محيط زيست قرار گرفته است.
  
این پسماندها و محصولات جانبی علاوه بر اینکه می‌توانند منبع ثانویه مواد خام باشند، بر محیط‌زیست و سلامت عمومی نیز تاثیر منفی دارند، زیرا این مواد سبب آلودگی آب، خاک و هوا می‌شوند به طوری که بسیاری از کشورها بسته به حجم تولید پسماندها مالیات‌های سنگین برای تولیدکنندگان در نظر می‌گیرند.

 با افزایش روند صنعتی شدن کشورها، مدیریت باطله‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. بنابراین چالش مهم در این راستا ایجاد تعادل بین پیشرفت و حفظ محیط‌ زیست است زیرا پیشرفت همراه با آسیب رساندن به محیط‌ زیست اهمیتی ندارد و از سیاست‌های توسعه پایدار نیست. به این منظور تغییر فناوری، افزایش کارآیی، بازیافت و فرآوری آلاینده‌ها در نقطه تولید پیشنهاد شده است. 

از همین رو با توجه به افزایش الزامات زیست‌محیطی و گسترش صنایع، بازیابی ترکیبات با ارزش از پسماندهای جامد رویکردی اقتصادی خواهد بود. همچنین کاهش منابع طبیعی قوانین سختگیرانه دولت نسبت به دفن این زباله‌های صنعتی و نبود مکان مناسب برای دفن و دورریز پسماندهای جامد از دیگر عوامل برای بازیافت پسماندها در تولید آهن و فولاد است. بنابراین حل این مشکلات شامل به حداقل رساندن تولید این پسماندها با بهبود روش‌های تولید و استفاده از فناوری‌های مناسب، حداکثر کردن بازیافت باطله‌های تولید شده و فروش باطله‌ها به عنوان محصول جانبی از راهکارهای کارآمد خواهد بود.

آلاینده ها و پسماندهای توليد شده در صنایع آهن و فولاد
 به طورکلی آلاینده هـای زیسـت محیطـی ناشـی از واحـدهای مختلف آهن و فولاد را می توان در بخش آلاينده هـای هوا، آلاينده های آب (پساب)، آلاينده های خاك(ضایعات جامد) و آلاينده های صوتی مورد بررسی قرار داد.

 آلودگی هوا 
آلاينده هوا مهمترین شکل محسوس آلاينده ها در صنعت فولاد محسوب می گردد. دودکش ها در ابعاد مختلف و محـل دپـوی مواد اولیه متشکل از سنگ آهـن، زغـال سـنگ، کـک و سـنگ آهک با ابعـاد مختلـف در محـل واحـد تولیـد فولاد، نشـان از پتانسیل بالای یک واحد فولادسازی برای انتشار آلاينده هـا در هوا دارد.

 با توجه بـه اهمیـت موضـوع آلـودگی هـوا بـه لحـاظ بهداشتی، محیط زیستی و اجتمـاعی و همچنـین بـا توجـه بـه اینکه بخشی از این آلودگی براثر بادبردگی مواد اولیه ایجاد می گردد که هزینه اقتصادی برای واحد تولیدی بـه همـراه خواهـد داشت، لازم است موضوع کنترل آلـودگی هـوا بـراسـاس نـوع آلاينده های قابل انتشار در هریک از فرآیندها و عملیات تولیـد آهن و فولاد در دستور کار مدیران واحد قرار گیـرد.

احداث و نصب و توسعه تجهيزات كنترل آلودگي هوا
در مقابل اين آلودگي ها كارخانه هايي هم اقدام به جلوگيري از آن كرده اند. به عنوان مثال فولاد مباركه به منظور جلوگيري از ورود آلاينده ها به محيط زيست از همان دوران ساخت تاكنون اقدام به نصب و استقرار بيش از 200 مورد از تجهيزات كنترل آلودگي هوا شامل سيكلونها، مولتي سيكلونها، بگ هوس ها، اسكرابر ها و... نموده است و همواره سعي دارد ظرفيت و تعداد اين تجهيزات را متناسب با افزايش ظرفيت ها و طرحهاي توسعه در نواحي مختلف افزايش دهد.

آلودگی آب (پساب) 
آب در تولید فولاد نقش بسیار مهم و اساسی را ایفـا مـی کنـد و اساساً تولید فولاد بـدون در نظـر گـرفتن دسترسی به منـابع و استفاده بهینه از عامل آب، امکان پذیر نيست. پساب صنعتی صنایع فولاد متشکل از فعالیت های گندله سازی، احیاء مستقیم و ریخته گـری مـذاب بـه واسطه وجـود ذرات معلـق فیزیکـی و ترکیبات شیمیایی مختلـف در زمـره بـارزترین آلاينـده هاي محـیط زیست است.

تصفيه و بازيافت پسابها
به منظور صرفه جوئي در مصرف منابع و جلوگيري از آلودگي  محيط زيست، مجموعه هاي عظيم صنعتي بايد تمامي پساب هاي توليدي خود را تصفيه و  مورد استفاده مجدد قرار دهند.

شايان ذكر است با اجراي طرح ويژه اي، امكان استفاده مجدد از پسابهاي موجود در خط توليد در حال حاضر نيز فراهم گرديده است.
براي مثال در این راستا، اجراي طرح تصفيه خانه  پساب صنعتي واحد فولاد سازي نورد پيوسته سبا   ( با اعتباري بالغ بر 27 ميليارد تومان )، توسعه تصفيه خانه پساب انساني و توسعه تصفيه خانه پساب صنعتي  (با اعتباري  بالغ بر 20 ميليارد تومان) از اهم موارد در دست اجرا براي اين امر است.

آلودگی خاك (ضایعات جامد)
از جمله محصولات فرعی تولیـد فولاد، سـرباره، گـرد و غبـار، لجن، ورق های پوسته شده و لايه های اکسیدی هستند کـه در میان این محصولات، سرباره به سبب میزان تولید بسیار بیشتر و کاربردهای مختلف آن از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد.

منشأ آلودگی خاك در کارخانجات آهن و فولاد در مرحله بهـره برداری  پسماندهای جامد مـی باشـند. زائـدات جامـد تولید شده در کارخانجات فولاد عمومـاً مـواد معـدنی و شـامل ذرات آهن و اکسیدهای آن می باشند.

استقرار نظام مديريت بر ضايعات 
بمنظور حفظ اکوسیستم خاک و جلوگیری از آلودگی آن و امکان بازیابی و استفاده مجدد ضایعات حاصل از فرآیند تولید، نظام مدیریت بر ضایعات از اهميت بالايي برخوردار است تا صيانت از اكوسيستم خاك به عنوان يك منبع گرانقدر و در راستاي نيل به آرمانهاي حفاظت ازمحيط زيست صورت گيرد كه اين با شناسائي كليه ضايعات موجود در سازمان از نظر كيفي و كمي و همچنين نحوه دفع اصولي آنها حاصل مي شود. 

در صنعت فولاد چیزی به نام پسماند و ضایعات وجود ندارد 
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با بیان اینکه توسعه صنعت فولاد کشور منافاتی با حفظ محیط زیست ندارد گفت: همانطور که از حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن فولاد در حال تولید در جهان سهم عمده ای از آن در اتحادیه اروپا تولید می شود ، بدون اینکه به محیط زیست آسیبی وارد شود.
بهرام سبحانی با بیان اینکه گفته شده که کشورهای پیشرفته صنعتی صنعت فولاد خود را محدود می‌ کنند و تولیدات خود را در کشورهای دیگر پی می‌گیرند؛ افزود: اما امروز شاهدیم که برخی از کشورهای پیشرفته برای حمایت از صنعت فولاد خود تعرفه های سنگینی برای واردات فولاد وضع می‌کنند. امروز روند تولید فولاد در کشورهای پیشرفته صنعتی اگر افزایشی نبوده، کاهشی هم نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تأکید بر تولید فولاد بدون ضایعات (zero waste) است، گفت: دیگر در صنعت فولاد چیزی به نام پسماند و ضایعات وجود ندارد تا جایی که از بازیافت سرباره های فولاد در صنایع مختلفی ازجمله صنعت سیمان استفاده می شود. 

سبحانی با بیان اینکه توسعه صنعت فولاد کشور باید مورد توجه جدی قرار گیرد اظهار کرد: در افق چشم انداز صنعت فولاد کشور تولید ۵۵ میلیون تن فولاد هدفگذاری شده و در صورت محقق شدن این هدف، در داخل کشور به مصرف  ۳۵ میلیون تن فولاد نیاز داریم. 

سبحانی از تولید با قیمت رقابتی، کیفیت مطلوب محصول، دسترسی به بازارهای بین المللی و تولید کالا با ارزش افزوده بالا به عنوان ضرورت های صادرات یاد کرد و گفت: بسیار اهمیت دارد که سرمایه گذاری‌های آینده برای تولید محصولاتی در نظر گرفته شود که در بازارهای جهانی خریدار داشته باشد.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: در راستای ایجاد زیرساخت برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور باید در مسیری حرکت کنیم که فولاد باکیفیت ایرانی بصورت یک برند خوشنام در جهان مطرح شود در عین حال ایران را سبز نگه داریم. 

ارسال نظرات
موضوعات روز